لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۱

انتشار بخشی از اسناد پیدا شده در خانه اسامه بن لادن


مرکز مبارزه با تروريسم آکادمی ارتش آمريکا ۱۷ سند از مجموعه اسنادی که در حمله نيروهای ويژه آمريکایی به خانه‌ محل سکونت اسامه بن لادن، رهبر شبکه القاعده به دست آمده بود، را منتشر کرده است.

اسامه بن لادن در دوم ماه مه سال ۲۰۱۱ در جريان حمله نيروهای ويژه آمريکا به محل زندگی اش در ابيت آباد پاکستان کشته شد.

به گزارش خبرگزار ی آسوشيتدپرس، در اين نامه‌ها اسامه بن لادن ضمن ابراز نارضايتی از ناتوانی شبکه «ترور» گروهش، نگرانی خود را نسبت به از دست دادن اعتماد مسلمانان بيان کرده است.

اسامه بن لادن در سال ۲۰۱۰ نوشته بود: «من قصد دارم تا با انتشار بيانيه بگويم، ما در حال شروع يک مرحله جديد برای تصحيح (اشتباهاتی) که مرتکب شده‌ايم، هستيم.»

اسامه بن لادن در ادامه افزوده است: «با چنين اقدامی، اطمينان بخش بزرگی از افرادی که اعتمادشان را به جهاد از دست داده‌اند، انشاءالله، باز به دست می آوريم.»

طبق اين گزارش، اسامه بن لادن در ادامه خواستار تداوم حمله به نيروهای آمريکايی است و حتی ابراز اميدواری می‌کند که طرحی برای ترور باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، به همراه ژنرال ديويد پترئوس از طريق هدف قرار دادن هواپيمای آنها به هنگام بازديد از افغانستان و پاکستان تهيه شود و بدين وسيله آمريکا را با بحران مواجه کرد.

اين مرکز ارتش آمريکا همچنين در نظريه کارشناسی خود در خصوص اين اسناد تصريح کرده است: اسامه بن لادن از ناتوانی گروه القاعده در جلب اعتماد عمومی برای تداوم اقدامات‌شان، برنامه‌ريزی‌های ضعيف در عمليات تروريستی که به کشته شدن مسلمانان بی‌گناه منجرشده، ناراحت بوده است.

القاعده و ايران

در اين اسناد همچنين به روابط آشفته القاعده و ايران اشاره شده است.

به دنبال حمله امريکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱، شماری از رهبران عملياتی القاعده به همراه خانواده های خود به ايران گريختند، که دولت ايران آنها را تحت «حصر خانگی» قرار داد. ايران طی اين سال‌ها شماری از اين افراد از جمله برخی از وابستگان اسامه بن لادن را آزاد کرد ولی همچنان شماری را در اختيار دارد.

در اين اسناد عطيه عبدالرحمن، که برای مدتی پس از مرگ بن لادن مرد شماره ۲ القاعده به حساب می‌آمد، با ناراحتی و تلخی از رابطه و مذاکره با ايران صحبت می‌کند. عطيه عبدالرحمن بعدا به وسيله موشک‌های آمريکا کشته شد.

عطيه عبدالرحمن نوشته است: «اين جنايتکاران نه برای ما نامه‌ای فرستادند و نه از طريق برادرمان برای ما پيامی فرستادند. چنين رفتاری از جانب آنها چيز غير معمولی نيست، بلکه شيوه و طرز تفکر آنها اين طوری است. آنها نمی‌خواهند نشان دهند که در حال مذاکره با ما هستند يا به فشارهای وارده از جانب ما پاسخ می‌دهند.»

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، مشخص نيست که آمریکا چه تعداد از اسناد و نامه های اسامه بن لادن را به صورت محرنامه نگهداری می کند.

اسناد و نامه ها منتشر شده در روز پنجشنبه به زبان عربی به همراه ۱۷۵ صفحه ترجمه انگليسی آنها است. ژنرال بازنشسته جان ابی زيد در اين زمينه گفته است که احتمالا اين اسناد بخش کوچکی از اسناد و مدارکی است که در جريان حمله به محل اقامت اسامه بن لادن به دست آمده است.

مرکز مبارزه با تروريسم آکادمی ارتش آمريکا می گويد، اين اسناد و نامه ها متعلق به دوره زمانی بين سپتامبر سال ۲۰۰۶ تا آوريل ۲۰۱۱ است.
XS
SM
MD
LG