لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۲

آژانس: اولويت در مذاکرات با ايران دسترسی به پارچین است


يوکيو آمانو، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی،
يوکيو آمانو، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی،
يوکيو آمانو، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز جمعه ۱۵ ارديبهشت گفته است: اولویت در مذاکرات آینده آژانس با ایران دسترسی بازرسان به سایت نظامی پارچین است.

پيشتر آژانس بين‌المللی انرژی اتمی تاييد کرده بود که دور تازه گفت‌وگوی ايران و‌ آژانس ۲۴ و ۲۵ ارديبهشت در وين برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رويترز، يوکيو آمانو گفته است، آژانس بين المللی اتمی تاکنون «پاسخ مثبتی» از سوی ايران در خصوص درخواست ها برای دسترسی بازرسان به سايت پارچین دريافت نکرده است.

يوکيو آمانو که در حاشيه کنفرانسی در شهر گالن در سوئيس صحبت می‌کرد، افزوده است:« تمايل داريم که موضوع (پارچين) را دنبال کنيم».

آژانس بين المللی انرژی اتمی پيشتر درگزارشی در آبان سال گذشته از احتمال انجام انفجارهای پرقدرت در سایت نظامی پارچين در شرق تهران ابراز نگرانی کرده بود.

يوکيو آمانو گفته است:« احتياج است که مسايل باقی مانده مورد بررسی قرار گيرد، ولی پارچين الويت است و ما بهتر است با آن شروع کنيم.»

به گزارش رويترز، ديپلمات های غربی معتقدند که ايران در برابرخواست آژانس بين المللی انرژی اتمی برای بازرسی از پارچین سنگ‌اندازی می کند و می گويند احتمالا کوشيده است تا اين منطقه را پاکسازی کند.

يوکيو آمانو در اين زمينه گفته است : آژانس متوجه برخی «فعاليت ها» در پارچين شده است.

آقای آمانو درپاسخ به اين پرسش که منظور از برخی «فعاليت ها» چيست، گفت: «ما کسی را در اين محل نداريم، بنابراين نمی توانيم بگوييم چه نوع فعاليت های است.»

مديرکل آژانس بين المللی در ادامه گفته است: برداشت من اين است که تمايل به حل و فصل مسئله ايران از طريق گفت وگو درحال حاضر قويتر از گذشته است.

يوکيو آمانو اضافه کرده است: اخيرا ما شاهد فضای مثبتی هستيم ولی ما نياز داريم که نتيجه واقعی و محکمی داشته باشيم.

نمايندگی ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی هفته گذشته اعلام کرده بود : پارچين در سال ۲۰۰۵ دو بار توسط آژانس بازديد شد و متعاقب آن، معاون سابق مديرکل اعلام کرده بود «موضوع خاتمه يافت» و بخشی از تاريخ خواهد شد و مديرکل سابق نيز آن را به شورای حکام گزارش کرد.

نمايندگی ايران در آژانس در ادامه گفته بود: «با توجه به اين واقعيت که پارچين يک سايت نظامی است و دسترسی به سايت يک فرآيند زمان‌بر می‌باشد و نمی‌توان مکرر اين اجازه را داد. در پرتو اين سابقه و بر اساس اينکه از آژانس خواسته شده همه مسائل مربوطه همچون آزمايشات هيدرو ديناميک را با هم يکی نمايد، متعاقبا يکبار ديگر اجازه دسترسی داده خواهد شد، اين فرآيند می‌تواند آشکارا زمانی که توافق بر روی مداليته حاصل شود، شروع گردد.»

بهمن و اسفند ماه سال گذشته هياتی بلندپايه‌ به رياست هرمان ناکارتس، از آژانس به ايران سفر کرد، اما اين هيات نتوانست توافق مقام هاي ايران برای بازرسی از پارچين را کسب کند.


ایران غنی‌سازی را «تعلیق» نمی کند

در همین حال، علی‌اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، روزجمعه در خصوص موضع ایران در مذاکره با شش قدرت جهانی گفته است: ايران هرگز غنی‌سازی اورانيوم را تعليق نخواهد کرد.

وی اضافه کرده است: از آنجا که سايت فردو محلی امن و زير نظر آژانس بين المللی انرژی اتمی است، هيچ توجیهی برای تعطيلی اين سايت وجود ندارد.

به گفته علی اصغر سلطانيه ايران اين سايت را در راستای حفاظت بهتر از فعاليت هسته‌ ای خود در برابر هرگونه حملات احتمالی تاسيس کرده است.

پيشتر رسانه هاي غربی گزارش هايی در خصوص محورهای مذاکرات شش قدرت جهانی با ایران و همچنین درخواست از این کشور برای توقف غنی سازی اورانيوم با غلظت ۲۰ درصد و همچنين تعطيلی سايت فردو منتشر کرده بودند.

ايران و کشورهای روسيه، آمريکا، بريتانيا، چين و فرانسه به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، دور تازه از مذاکرات هسته ای را پس از يک توقف ۱۵ ماهه در ۱۴ آوريل در استانبول برگزار کردند. قرار است دور بعدی اين مذاکرات در ۲۳ ماه مه در بغداد برگزار شود.
XS
SM
MD
LG