لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۴

نتايج مرحله دوم انتخابات مجلس نهم


در حالی که شمارش آرا مرحله دوم انتخابات مجلس در حوزه انتخابيه تهران برای مشخص شدن ۲۵ نماينده ديگر اين حوزه ادامه دارد، نتيجه قطعی انتخابات در ۳۲ حوزه مشخص شده است.

روز جمعه مرحله دوم انتخابات مجلس برای تعيين ۶۵ کرسی باقی ‌مانده از ميان ۱۳۰ نامزد مشخص برگزارشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، تا ساعت هشت بامداد نتايج قطعی آرای ۳۲ حوزه انتخابيه از حوزه از ۳۳ حوزه رای گيری مرحله دوم انتخابات نهمين دوره مجلس مشخص شده است.

در همين حال، خبرگزاری فارس می گويد در حوزه انتخابات تهران، ری، شميرانات و اسلامشهر با شمارش بیش از ۹۷۰ هزار رای کانديداهايی مانند؛ بيژن نوباوه ، ‌اسماعيل کوثری، احمد توکلی، علی مطهری، محمدرضا باهنر، سيدمهدی هاشمی، سيدمحمود نبويان، علی‌اصغر زارعی ، عليرضا زاکانی، فاطمه رهبر، زهره طبيب‌زاده، فاطمه آليا، حسين مظفر، روح‌الله حسينيان، لاله افتخاری، عليرضا محجوب، مهدی کوچک‌زاده، غلامرضا مصباحی‌مقدم، مجتبی رحماندوست، مهرداد بذرپاش، حميد رسايی، محمد سليمانی، قاسم روانبخش، حسين طلا و الياس نادران حائز رأی بيشتر شدند.

گزارش خبرگزاری های ايران حاکی است که شمار ديگری از نمايندگان مجلس هشتم روز جمعه در مرحله دوم انتخابات، از راهيابی به مجلس نهم بازمانده اند.

‌ طبق اين گزارش ها،کاظم موسوی از اردبيل ، ‌علی آقازاده، از رشت، حسن ونايی از ملاير ، عفت شريعتی و جواد آرين‌منش از ‌ مشهد ، محسن کوهکن از لنجان، بهروز جعفری از حوزه سميرم، محمد‌کاظم حجازی از ‌همدان، داريوش قنبری از ايلام ، جهانبخش امينی از کرمانشاه، ‌‌‌عشرت شايق از تبريز، شيب جويجری از اهواز ، بهمن محمدياری از تالش، هاشم سواری از دشت آزادگان، احمدعلی کيخا از زابل زهک و هيرمند و هادی مقدسی از بروجرد از جمله نمايندگان مجلس هشتم بودند که در دور دوم انتخابات مجلس نهم از راهيابی به مجلس نهم بازماندند.

گزارش ها حاکی است که يک زن برای نخستين بار توانسته است از سيستان و بلوچستان به مجلس شورای اسلامی راه يابد. حليمه عالی،از حوزه انتخابيه زابل، زهک و هيرمند به مجلس نهم راه يافته است.

در مرحله دوم انتخابات نهمين دوره مجلس تکليف ۶۵ کرسی باقی ‌مانده از ميان ۱۳۰ نامزد مشخص می شود. در مرحله نخست انتخابات مجلس نهم که در ۱۲ اسفند سال گذشته برگزارشد، ۲۲۵ نماينده از مجموع ۲۹۰ عضو بهارستان به مجلس نهم راه يافتند.

گروههای مخالف و اصلاح طلب به دليل فقدان شرايط لازم برای برگزاری انتخابات آزاد از شرکت در انتخابات مجلس نهم خودداری کردند.

با توجه به غيبت اصلاح طلبان در انتخابات مجلس نهم، رقابت اصلی برای کسب کرسی های بيشتر بين دو گروه اصولگرای «جبهه متحد اصولگرايان» و «جبهه پايداری» است.
XS
SM
MD
LG