لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۲

در انتخابات مجلس، «ثبت ۲۰ هزار عکس از آقا در ۴ دقیقه»


روزنامه‌های شرق، تهران امروز، جمهوری اسلامی، کیهان، و جام جم ضمن انتشار هشدار رئیس و اعضای مجلس شورای اسلامی درباره «طرح دولت برای سه برابر کردن قیمت‌ها»، از قول علی لاریجانی خبر داده‌اند که دولت قصد دارد قیمت «بنزین را به دوهزار تومان» افزایش دهد و «گاز را دو برابر و گازوییل را سه ‌برابر» گران کند.

روزنامه اعتماد گفت‌و‌گویی با حسین راغفر، استاد دانشگاه و کار‌شناس اقتصاد، منتشر کرده و از قول وی نوشته است که «در تهران برای یک خانواده ۵ نفره خط فقر مطلق حداقل یک‌ونیم میلیون تومان است»، تورم واقعی در سال ۹۰ «۵۵ درصد» بوده، و در سال جاری نیز «نرخ تورم سالانه سه‌رقمی»» خواهد شد.

روزنامه‌های وابسته به جناح حاکم از جمله روزنامه رسالت از قول وزیر کشور از «برگزاری مطلوب» مرحله دوم انتخابات مجلس خبر داده‌اند. روزنامه کیهان در توصیف مشارکت مرحله دوم انتخابات مجلس نهم نوشته است که روز جمعه «طی ۴ دقیقه حضور آیت‌الله خامنه‌ای در پای صندوق رای، عکاسان ۲۰ هزار عکس از رهبر جمهوری اسلامی ثبت کردند».

روزنامه اعتماد با اشاره به بروز اختلاف میان اصولگرایان در جریان انتخابات مجلس پیش‌بینی کرده که مجلس نهم «اتفاقات مجهولی در دل خود دارد».

روزنامه‌های خراسان و شرق گزارش‌هایی درباره «افزایش مشکلات بیماران صعب‌العلاج برای تهیه دارو» و «کمیابی بیش از ۳۰ قلم داروی بیماری‌های خاص» منتشر کرده‌اند.

هشدار رئیس مجلس درباره «طرح دولت برای سه برابر کردن قیمت‌ها»

روزنامه‌های شرق، تهران امروز، جمهوری اسلامی، کیهان، و جام جم از هشدار رئیس و اعضای مجلس شورای اسلامی درباره «طرح دولت برای سه برابر کردن قیمت‌ها» خبر داده‌اند.

روزنامه شرق در تیتر یک شماره شانزدهم اردیبهشت «خبرهای یارانه‌ای علی لاریجانی» را منتشر کرده و از قول رئیس مجلس هشتم نوشته است که «مسئله یارانه‌ها فقط مسئله پرداخت پول نیست. دولت اگر پول دارد، هر قدر می‌خواهد بپردازد ما مشکلی نداریم»، اما دولت می‌خواهد «از طریق تغییر قیمت حامل‌های انرژی این کار انجام شود یعنی بنزین دو هزار تومان، گاز دو برابر و گازوییل سه ‌برابر شود».

به نوشته این روزنامه، علی لاریجانی همچنین گفته است که «اگر قرار است پولی به مردم پرداخت شود باید پاسخ‌گوی این شرایط باشد، یعنی آن قدر گرانی نشود که پولی که در جیب مردم می‌رود با آن قابل قیاس نباشد».

روزنامه شرق با تاکید بر این که «دولت و مجلس همچنان درگیر سرنوشت فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها هستند» گزارش داده است که «در دو روز گذشته این که فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها چه زمانی اجرا شود و چگونه، سه کنش را تجربه کرد؛ نخست دیدار احمدی‌نژاد با اعضای کمیسیون تلفیق. دوم اعلام نظر مقام معظم رهبری در مورد فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و به روایت علی لاریجانی سوم اعلام خواست دولت برای عرضه بنزین ۲۰۰۰ تومانی توسط رئیس ‌مجلس».

روزنامه جمهوری اسلامی «جزئیات جلسه چهارشنبه شب، سیزدهم اردیبهشت، کمیسیون تلفیق مجلس با رئیس دولت» را منتشر کرده و از قول نمایندگان نوشته است که «احمدی‌نژاد چیزی فرا‌تر از قانون می‌خواهد».

این روزنامه از قول نمایندگان حاضر در این جلسه نوشته است که «محمود احمدی‌نژاد در این جلسه سه خواسته را مطرح کرده است:‌ درآمد ۱۳۵ هزار میلیارد تومانی یارانه‌ای برای سال ۹۱، اعطای اختیار تعیین قیمت‌ها به دولت، و اختیار تعیین زمان آزاد‌سازی قیمت‌ها».

روزنامه جمهوری اسلامی از قول عماد حسینی عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی نوشته است که «نمایندگان مجلس سه خواسته یاد شده را خلاف قانون و در عین حال تورم‌زا دانسته‌اند».

روزنامه تهران امروز هم تیتر یک و سرمقاله شماره شنبه را به «طرح دولت برای سه برابر کردن قیمت‌ها» اختصاص داده و نوشته است که «علی لاریجانی رئیس مجلس خبر داده که بر اساس حکم هیئت عالی حل اختلاف قوا، اخذ مجوز از مجلس برای اجرای فاز دوم قانون یارانه‌ها ضروری است ضمن این که مجلس بسیار حساس است تا با اجرای فاز دوم گرانی افسارگسیخته بر مملکت حاکم نشود، چرا که دولت به فکر افزایش قیمت بنزین تا ۲۰۰۰ تومان و گران کردن دو برابری قیمت گاز و سه برابری گازوئیل است».

این روزنامه در سرمقاله‌ای با تیتر «تبعات ابرشوک درمانی» نوشته است که «اهمیت خواسته‌های رئیس ‌جمهور این است که با دادن چنین مجوزی زمینه برای گرانی بسیار سنگینی بر اقتصاد کشور فراهم می‌شود و قطعا روشن است که کشور تحمل تبعات اجرای چنین برنامه‌ای را نخواهد داشت» و ممکن است «شیرازه اقتصاد کشور را از هم بپاشد».

روزنامه تهران امروز نوشته است که «سوال این است که آیا آقای رئیس‌ جمهور از تبعات ورود به فاز دوم قانون یارانه‌ها که با شدتی بسیار بیشتر از فاز اول خواستار اجرای آن است اطلاعی ندارد یا این که برعکس بسیار بیشتر از همه مسئولان از اوضاع فعلی اقتصادی خبر دارد ولی همچنان بر شوک‌درمانی بسیار سنگین و ناگهانی معتقد است؟»

این روزنامه در عین حال نوشته است که «علائم نشان می‌دهد گزاره دوم درست است» و «نفر اول دولت بر اجرای سنگین فاز دوم مصر است و معتقد است که پیامدهای آن هم قابل مهار است»، اما «شواهد موجود خلاف نظر آقای رئیس‌ جمهور را نشان می‌دهد»، چرا که «رسیدن به درآمد ۱۳۵ هزار میلیارد تومانی، معادل دو و نیم برابر درآمد سال ۹۰، لازمه‌اش ابرشوکی به اقتصاد کشور است که بدون شک پیامدهای سنگین اقتصادی و اجتماعی را به ‌دنبال خواهد داشت» و «دقیقا به همین دلایل است که هر گونه موافقتی با سه خواسته محمود احمدی‌نژاد به شرحی که آن ‌را مطرح کرده است به معنای مجوز به دولت برای حاکم کردن دور جدیدی از گرانی و تورم افسارگسیخته بر اقتصاد کشور است».

روزنامه کیهان نیز از «اعلام نظر رهبر جمهوری اسلامی درباره فاز دوم هدفمندی به سران قوا» خبر داده و از قول علی لاریجانی نوشته است که «نظر مشورتی شورای حل اختلاف قوا به آیت‌الله خامنه‌ای» ارائه شده و وی نیز آن را به «سران سه قوه اعلام کرده است».

این روزنامه نظر رهبر جمهوری اسلامی را درباره «فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها» منتشر نکرده، اما از قول علی لاریجانی نوشته که این نظر «مسئله را کاملا روشن کرد» و بر این اساس «هر گونه تصمیم‌گیری برای پرداخت‌ها در کشور باید در بودجه سالانه باشد و با مصوبه مجلس شورای اسلامی انجام گیرد».

همزمان روزنامه جام جم، وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز نوشته است که «نتایج نظرسنجی این روزنامه نشان می‌دهد ۸۳ درصد پاسخ‌گویان با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها در شرایط کنونی موافق نیستند، و تنها ۱۷ درصد گفته‌اند که با اجرای فوری مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها موافقت دارند».

«نرخ مشارکت انتخابات» به روایت کیهان؛ «ثبت ۲۰ هزار عکس از آقا در ۴ دقیقه»

روزنامه‌های وابسته به جناح حاکم از جمله دو روزنامه رسالت و کیهان از قول وزیر کشور از «برگزاری مطلوب» مرحله دوم انتخابات مجلس خبر داده‌اند، و روزنامه اعتماد نیز با تاکید بر بروز اختلاف میان اصولگرایان، گزارشی منتشر کرده درباره این که «کدام طیف اصولگرا» مجلس نهم را در دست خواهد گرفت.

روزنامه رسالت از قول مصطفی محمد نجار وزیر کشور نوشته است که «برگزاری مرحله دوم انتخابات در ۱۸ استان کشور مطلوب بود» و «نتایج انتخابات ظرف ۲۴ ساعت پس از اتمام رای‌گیری اعلام خواهد شد».

به نوشته این روزنامه وابسته به جناح حاکم، وزیر کشور دولت احمدی‌نژاد برای بیان «استقبال مردم از انتخابات» با اشاره به «حضور خود در یکی از شعب اخذ رای در منطقه نارمک تهران» گفته است که «من تعجب کردم؛ چرا که جمعیت قابل توجهی در آنجا حاضر بودند».

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، منتشر می‌شود در تیتر یک شماره شنبه از انتخابات مرحله دوم مجلس نهم به عنوان «پرشور‌ترین پس از انقلاب» نام برده و نوشته است که «مردم کار را تمام کردند».

این روزنامه وابسته به جناح حاکم اما در متن گزارش هیچ اشاره‌ای به میزان مشارکت مردم در انتخابات نکرده و با تاکید بر این که «مسئولان همگام با مردم در انتخابات شرکت کردند»، به انتشار چگونگی شرکت مقام‌های مختلف حکومتی و اظهارات آنها در مرحله دوم انتخابات مجلس پرداخته است.

کیهان به توصیف شرکت رهبر جمهوری اسلامی در انتخابات پرداخته و نوشته است که «آیت‌الله خامنه‌ای در کوتاه‌ترین زمان ممکن با ارائه مدارک به دست‌اندرکاران انتخابات، رای خود را به صندوق انداخت» و «همچون سنوات گذشته در مقابل دوربین صدا و سیمای جمهوری اسلامی حاضر شده و در جملات کوتاهی به موضوع اهمیت انتخابات پرداخت».

این روزنامه وابسته به جناح حاکم که از آیت‌الله خامنه‌ای با عنوان «آقا» نام می‌برد، همچنین نوشته است که «هرچند حضور «آقا» برای رای‌گیری بسیار کوتاه بود و بیش از ۴ دقیقه طول نکشید، اما در همین مدت کوتاه، بیش از ۲۰ هزار فریم تصویر توسط عکاسان ثبت شد».

کیهان همچنین در سرمقاله شماره شانزدهم اردیبهشت با اشاره به بروز اختلاف میان طیف‌های مختلف جناح حاکم در جریان انتخابات نوشته است که «پرونده انتخابات مجلس نهم بسته شد، اما در اثر این انتخابات و تحت تاثیر رویدادهای آن پرونده‌هایی مهم تازه پیش روی جامعه سیاسی کشور باز شده است».

روزنامه اعتماد در گزارشی با تیتر «کدام اصولگرا برگزیده خواهد شد»، با اشاره به این که «مرحله دوم انتخابات مجلس نهم روز گذشته برگزار شد»، نوشته است که «این انتخابات بی‌حضور سازماندهی شده اصلاح‌طلبان برگزار شد، اما اصولگرایان توانستند دوگانگی‌ای جدی میان خود ایجاد کنند. جبهه پایداری و جبهه متحد دو گروهی بودند که شکاف میان‌شان در مواردی عمیق‌تر از اختلافات آنها با اصلاح‌طلبان بود».

این روزنامه با اشاره به این که تاکنون «نسبت جبهه پایداری با احمدی‌نژاد معلوم نیست» و هنوز «هم معلوم نیست برنده نبرد میان جبهه پایداری و جبهه متحد کدام طرف است»، از قول محمدرضا باهنر نوشته است که «‌جبهه متحد اصولگرایان در‌‌ همان دور اول پیروز شد و ترکیب نمایندگان این دو جناح سه به یک بود. فاصله رای جبهه متحد نسبت به پایداری زیاد بود، اما نتیجه انتخابات تهران بسیار مهم و تاثیرگذار است».

روزنامه اعتماد همچنین نوشته است که «امروز معلوم می‌شود که کدام اصولگرا‌ها برنده شده‌اند»، اما «این مجلس (نهم) با وجود نتیجه معلومش اتفاقات مجهولی را در دل خود دارد».

حسین راغفر: خط فقر مطلق ۱.۵ میلیون تومان است

روزنامه اعتماد گفت‌و‌گویی با حسین راغفر، استاد دانشگاه و کار‌شناس اقتصادی، منتشر کرده و از قول وی نوشته است که «در تهران برای یک خانواده ۵ نفره با سه جوان در سطوح مختلف تحصیلی، خط فقر مطلق حداقل یک‌ونیم میلیون تومان است».

این استاد دانشگاه همچنین به روزنامه اعتماد گفته است که «من از آمارهای رسمی درباره نرخ تورم به‌شدت ناامید هستم و این آمار‌ها قابل قبول نیست. به ‌نظر من در سال ۹۰ تورم بالای ۵۵ درصد بوده و تجربه سال گذشته با تورم نزدیک به ۵۰ درصدی سال ۷۴ قابل مقایسه نیست» و «این آماری که دولت و بانک مرکزی اعلام می‌کند، به بی‌اعتبار شدن نهادهای رسمی کشور می‌انجامد».

حسین راغفر تاکید کرده است که «مردم این آمار‌ها را نمی‌پذیرند و آمارهای مربوط به تورم و بیکاری را در سفره‌ها و جوانان خود جست‌وجو می‌کنند». او همچنین از «حضور خیل عظیم جوانان سر کوچه‌ها و خیابان‌ها یا مشاغل کاذبی مانند توزیع موادغذایی و پیک موتوری» و «بازار کاذب اشتغال» به عنوان دلایلی برای «افزایش نرخ بیکاری» یاد کرده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به این که «خانواده‌ها به جوانان خود نگاه می‌کنند که چه تعداد از آنها سر کار رفته‌اند و آن زمان می‌توانند بپذیرند که آیا آمارهای رسمی دولت نسبتی با واقعیت‌ها دارد یا خیر» گفته است که «در رابطه با تورم هم این‌ گونه است. مردم به سفره خود توجه کرده و خریدهای هفته‌ جاری را با هفته گذشته مقایسه می‌کنند، نه با سال گذشته و سال‌های گذشته. بنابراین هر هفته که برای خرید نیازهای اساسی به بازار می‌روند، با افزایش قیمت‌های قابل توجه هفتگی مواجه می‌شوند».

روزنامه اعتماد از قول حسین راغفر استاد دانشگاه نوشته است که «گرانی‌ها در بازار مسئله‌ای بسیار جدی است که به نظر من در شرایط کنونی، تورم سالانه را سه ‌رقمی خواهد کرد، چرا که وقتی تورم هفتگی به این صورت است، تجمیع تورم در سال بالا‌تر از دو رقم خواهد بود».

«کمیابی بیش از ۳۰ قلم داروی بیماری‌های خاص»

روزنامه‌های خراسان و شرق گزارش‌هایی از «افزایش مشکلات بیماران صعب‌العلاج برای تهیه دارو» و «کمیابی بیش از ۳۰ قلم داروی بیماری‌های خاص» منتشر کرده‌اند.

روزنامه خراسان با تاکید بر این که «نوسان‌های نرخ ارز، بازار دارو را هم درنوردیده و بر حال و روز بیماران و بیماری‌های خاص» تاثیر گذاشته است، گزارش داده که «بیشترین مشکل را بیماران سرطانی دارند که دارو‌های‌شان به ناگاه از ۴۰ تا ۳۰۰ درصد گران شده است».

این روزنامه مصاحبه‌هایی از خانواده‌های بیماران مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج منتشر کرده و نوشته است که خانواده‌های بسیاری از بیماران «تمام زندگی‌شان را فروخته‌اند تا خرج درمان» را بپردازند و حتی برخی از خانواده‌ها مجبورند برای خرید دارو‌ها از جمله «داروی ناول‌وین سرطان سینه» به شهر وان ترکیه سفر کنند.

محمد رضایی معاون اجرایی داروخانه ۱۳ آبان تهران به روزنامه خراسان گفته است که «گرانی داروهای وارداتی به نوسان نرخ ارز برمی‌گردد».

روزنامه شرق هم از «کمیابی بیش از ۳۰ قلم داروی بیماری‌های خاص» گزارش داده و نوشته است که «کاهش تولید و واردات دارو به مرحله نگران‌کننده‌ای رسیده و منجر به کمبود بیش از ۳۰ داروی بیماری‌های خاص در کشور شده است».

به گزارش این روزنامه، اقلام دارویی بیماری‌هایی نظیر سرطان، سرطان کودکان، بیماری‌های تالاسمی، هموفیلی، ‌ام‌اس، بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های قلبی در ایران «کمیاب» شده است.

روزنامه شرق نوشته که کمیابی دارو‌ها «متاثر از مثلث تحریم‌های بین‌المللی برای تبادلات بانکی، تبعات اجرای قانون هدفمندی یارانه و تاثیرات قیمتی آن و نوسانات نرخ ارز در کشور است».
XS
SM
MD
LG