لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۷

علی لاریجانی: دولت می‌خواهد بنزین دو هزار تومان شود


علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی.
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی.
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، می‌گوید که در ارتباط با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، دولت برای تامین یارانه‌های نقدی «می‌خواهد بنزین ۲ هزار تومان شود، و قیمت گاز دو برابر و گازوئیل ۳ برابر شود.»

علی لاریجانی روز جمعه، ۱۵ اردیبهشت، در پاسخ به این پرسش که آیا مجلس مخالف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌هاست، به خبرگزاری مهر گفت: «مسئله یارانه‌ها فقط مسئله پرداخت پول نیست. دولت اگر پول دارد، هر قدر می‌خواهد بپردازد، ما مشکلی نداریم. مشکل این است که می‌خواهند از طریق تغییر قیمت حامل‌های انرژی این کار انجام شود یعنی بنزین ۲ هزار تومان شود، گاز دو برابر شود و گازوئیل ۳ برابر شود. خب، قطعا مجلس روی این موضوع حساس است که تبدیل به اوج گرانی در کشور نشود.»

به گفته برخی از مجلسی‌ها و کارشناسان اقتصادی، طرح هدفمندسازی یارانه‌ها به افزایش گرانی و تورم بی‌سابقه در ایران دامن زده‌ است.

از جمله الیاس نادران، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، به تازگی طرح پرداخت یارانه نقدی را ناکارآمد دانسته و افزود قدرت خرید مردم ۴۰ درصد کاهش یافته‌ است.

رئیس مجلس شورای اسلامی روز جمعه در ادامه سخنانش به مهر گفت: «تصور ما این است که شرایط اقتصادی فعلی به گونه‌ای است که اگر قرار است پولی به مردم پرداخت شود باید پاسخ‌گوی این شرایط باشد. یعنی آن قدر گرانی نشود که پولی که در جیب مردم می‌رود با آن قابل قیاس نباشد.»

وی با انتقاد از شتاب در اجرای این طرح افزود: «سؤال این است که آیا از مرحله اول می‌خواهیم به مرحله آخر برسیم یا در این میان دو سه مرحله دیگر هم داشته باشیم که با آرامش این کار انجام شود.»

رسانه‌های ایران روز ۱۳ فروردین گزارش دادند که دولت احمدی‌نژاد در حال بررسی دو سناریوی «حذف سهمیه‌بندی بنزین و عرضه سوخت تک‌نرخی» یا «تداوم روند سهمیه‌بندی و افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی» قیمت بنزین است.

از زمان اجرای فاز نخست قانون هدفمندی یارانه‌ها، بنزین معمولی یارانه‌ای ۴۰۰ تومان و بنزین معمولی آزاد ۷۰۰ تومان در بازار عرضه می‌شود که در صورت افزایش ۴۰ درصدی این فرآورده نفتی در فاز دوم، قیمت بنزین معمولی یارانه‌ای و آزاد به ترتیب به ۵۶۰ و ۹۸۰ تومان خواهد رسید.

در همین حال احمد توکلی، عضو کمیسیون ویژه تحول اقتصادی مجلس، روز سوم اردیبهشت ضمن تأکید بر تخلف ۱۲ بندی دولت در اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها گفت که دولت در مرحله اول هدفمندی با ۱۶ هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه شده‌ است.

طرح هدفمندسازی یارانه‌ها آذرماه ۱۳۸۹ به اجرا درآمد و هم‌اینک بر اساس مصوبه مجلس، اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تا تیرماه سال جاری به تعویق افتاده‌ است.

روزنامه جمهوری اسلامی روز ۷ اردیبهشت از قول احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، نوشت که «دولت خواستار ۱۳۵ هزار میلیارد تومان درآمد از محل هدفمندسازی یارانه‌ها شده» که این درخواست «قیمت آب را به ۳۵۰ هزار تومان می‌رساند و قیمت برق را چهار برابر می‌کند»، اما «آیا مردم قادر به پرداخت این مبالغ هستند؟» و معلوم نیست دولت «با چه هدفی می‌خواهد نرخ‌ها را این چنین افزایش دهد».

با این‌ حال محمود احمدی‌نژاد همواره اجرای این طرح را به نفع اقتصاد جامعه دانسته و اظهار کرده‌ است که این طرح یکی از «کارهای اساسی برای پر کردن فاصله‌ها و ایجاد جهش در آبادانی کشور» است.

انتقادها از اظهارات لاریجانی

در همین حال اظهارات علی لاریجانی مبنی بر این که «دولت برای تامین یارانه‌های نقدی می‌خواهد بنزین ۲ هزار تومان شود» روز شنبه واکنش‌های منفی مختلفی را دربر داشت، از جمله «انجمن‌های اسلامی ۴۷ دانشگاه» در این خصوص بیانیه‌ای صادر کردند و جواد ابطحی، عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس، گفت که «صحبت‌های روز گذشته لاریجانی همانند صحبت آن شخصیت بازاری است که می‌گفت قحطی می‌آید».

به نوشته خبرگزاری فارس، در بخشی از بیانیه «انجمن‌های اسلامی ۴۷ دانشگاه» خطاب به علی لاریجانی آمده‌ است که شما «صریحاً در مقابل حکم صریح رهبر معظم درباره علنی نکردن اختلافات بین مسئولان قوا ایستاده‌اید که البته رفتار سایر رؤسای قوا خصوصا رئیس قوه مجریه هم در این زمینه دست کمی از گفته‌های شما ندارد.»

در همین حال به گزارش ایرنا، روز شنبه جواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر و عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس، گفت که «رئیس مجلس نباید موضوع افزایش قیمت حامل‌های انرژی را جنجالی و رسانه‌ای کند».

وی افزود که «عقل و حکمت اقتضا می‌کند در روز انتخابات که باید شور مردم را برای مشارکت حداکثری افزایش داد با یک حرف مانع حضور مردم نشوند» و در ادامه گفت: «اگر با فردی لجبازی می‌کنند درست نیست که با این گونه سخنان در جامعه تنش ایجاد کند.»

علی لاریجانی تاکنون بر سر نحوه اجرای برخی طرح‌ها از سوی دولت و آن چه «تخلف‌های دولت» از قوانین نامیده مناقشه‌های زیادی با رئیس جمهور داشته‌ است.
XS
SM
MD
LG