لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۷

نقش برجسته‌های ساسانی در شیراز «سیبل تیراندازی» شد


برم دلک
برم دلک
خبرگزاری مهر از تخریب و بی‌توجهی به نقش‌برجسته‌های «برم دلک» در استان فارس، از آثار به جا مانده از دوره پادشاهی ساسانی، خبر داده است.

برپایه این گزارش این بی‌توجهی تا بدانجا رسیده که حتی برخی این نقش برجسته‌ها را «سیبل» تیراندازی خود کرده و با تفنگ بادی و شکاری به آن شلیک می‌کنند.


در این گزارش آمده است روی اين نقش برجسته‌ها کنده‌کاری و يادگاری نويسی شده است.

بنا بر این گزارش برخی از بوميان منطقه با تفنگ‌های شکاری خود اين نقش برجسته را برای تفريح و نشانه‌گيری مورد هدف قرار می‌دهند.

نقش برجسته‌های «برم دلک» در ۷ کيلومتری شرق شيراز، در کمر کوه است و در ارتفاع ۶ متر از سطح زمين،کنده‌کاری شده است.

سنگ نگاره نخست، شاهپور یکم ساسانی نشان می دهد؛سنگ نگاره دوم نيز متعلق به بهرام پنجم ساسانی و سنگ نگاره سوم، دو نفر را نشان می‌دهد که احتمالا بهرام دوم است.

آن گونه که مهر گزارش داده، در سمت راست چشمه روان کنار اين نقش برجسته، کارخانه لوله سبز شيراز در حريم درجه يک اين اثر تاريخی احداث شده بوده که اکنون تعطيل است اما همچنان راه دسترسی به اين سنگ نگاره که بدون هيچ حصاری رها شده باز است و احتمال خطرات بيشتر برای اين اثر تاريخی وجود دارد.

آثار یاد شده، ثبت تاریخی شده‌اند و در فهرست ميراث ملی به شماره ۷۱ در سال ۱۳۱۰ وجود دارد.

بناها و آثار تاریخی واقع در استان فارس، از جمله تخت جمشید یا پارسه، از نگهداری و مرمت تاریخی کافی برخوردار نیست. پیشتر هم گزارش شده بود تخت جمشید با ترک‌های جدی روبرو شده که اگر جلوی آن گرفته نشود، این بنای تاریخی فرو خواهد ریخت.

خبرگزاری مهر نوشته بود بنای ۲۵۰۰ ساله تخت جمشید اگرچه پیش از این نیز دچار ترک‌هایی شده بود، در چند وقت اخیر شاهد ترک‌های گسترده‌تری بین سنگ‌ها، ستون‌ها و کاخ‌های مختلف این مجموعه بوده و این ترک‌ها به راحتی قابل مشاهده است.

پیشتر نیز خبرگزاری‌های مختلف ایران از فرسایش مداوم، رطوبت‌زدگی، هوازدگی، رشد گلسنگ‌ها،‌ یخ‌بُر شدن، شوره‌زدگی، ترک‌خوردگی و شکستگی سنگ‌ها و کتبیه‌ها و همچنین تخریب‌های انسانی در تخت جمشید خبر داده بودند.
XS
SM
MD
LG