لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۱

مالزی از طرح پالایشگاه مایعات گازی ایران کنار کشید


عکس تزئینی است.
عکس تزئینی است.
در حالی که هند گفته است در یک سال پیش رو قصد دارد خرید نفت خود از ایران را ۱۱ درصد کاهش دهد، گزارش‌ها حاکی است که همزمان مالزی نیز از طرح توسعه پالایشگاه مایعات گازی پارس پتروفیلد شیراز انصراف داده است.

به گزارش وب‌سایت خبر‌آن‌لاین، علیرضا ضیغمی، مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، روز سه‌شنبه، ۲۶ اردیبهشت‌ماه، در جمع خبرنگاران از انصراف مالزی از توسعه پالایشگاه مایعات گازی پتروفیلد خبر داد و از دادن توضیح بیشتر در خصوص دلیل این انصراف خودداری کرد.

مالزی ۴۰ درصد از سهام پالایشگاه پتروفیلد پارس را در اختیار دارد. ۴۰ درصد دیگر از سهام این پالایشگاه در اختیار شرکت توسعه صنایع پالایش نفت و مابقی سهام در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری ایران است.

به گزارش خبرآن‌لاین، در حال حاضر عملیات اجرایی ساخت پالایشگاه ۱۲۰ هزار بشکه‌ای پتروفیلد پارس که به ۸۰۰ میلیون یورو سرمایه نیاز دارد، حدود ۱۰ درصد پیشرفت کرده است.

کناره‌گیری مالزی از طرح توسعه این پالایشگاه در حالی صورت گرفته است که در همین روز، هند نیز اعلام کرد که قصد دارد تا ماه مارس سال آینده، ۱۱ درصد از واردات نفت خود از ایران را کاهش دهد.

معاون وزیر نفت هند روز سه‌شنبه وعده داد که واردات نفت از ایران تا ماه مارس آینده از ۱۲۷.۸ میلیون بشکه نفت در سال گذشته به ۱۱۳.۶ بشکه خواهد رسید.

این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که در همین روز، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، اعلام کرد در مکالمه تلفنی‌ محمود احمدی‌نژاد با نخست وزیر هند طرفین بر توسعه مناسبات همه‌جانبه تأکید کرده‌اند.

در این مکالمه تلفنی، به گفته ایرنا، آقای احمدی‌نژاد روابط ایران و هند را «بسیار عمیق» توصیف کرده و نگاه دو طرف به روابط میان دو کشور را نگاهی «رو به آینده درخشان» دانسته است.

پیشتر ژاپن و ۱۰ کشور اروپایی دیگر به دلیل تلاش برای کاهش خرید نفت از ایران، به مدت شش ماه از تحریم‌های نفتی ایالات متحده معاف شدند.

با این‌حال، اگرچه دولت اوباما از این تصمیم هند استقبال کرده‌ است، دیپلمات‌های آمریکایی اعلام کرده‌‌اند خواستار کاهش بیشتر واردات نفتی هند از ایران هستند و هیچ اشاره‌ای به امکان معاف شدن موقت هند از تحریم‌ها به خاطر تصمیم این کشور به کاهش ۱۱ درصدی معاملات نفتی خود با ایران نکرده‌اند.

تصمیم هند برای کاهش سطح واردات نفتی خود از ایران پس از آن صورت گرفت که هفته گذشته، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، به هند سفر کرد و از این کشور خواست تا خرید نفت از ایران را کاهش دهد.

هند بخش اعظم نفت مورد نیاز خود را وارد می‌‌کند که در این میان، نفت ایران ۱۲ درصد از نفت وارداتی هند را شامل می‌شود.

با این‌ حال این کشور به دنبال وضع تحریم‌های نفتی علیه ایران، سطح واردات نفتی از ایران را کاهش داده است. بر اساس داده‌هایی که در اختیار رویترز قرار گرفته، خرید نفتی هند از ایران در ماه آوریل، نسبت به ماه پیش از آن حدود یک سوم کاهش داشته است.

غرب بر این باور است که برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی است و قصد دارد با تحریم‌های گسترده ایران را به شفاف‌سازی در این زمینه وادارد.

جمهوری اسلامی همواره تأکید کرده است که برنامه هسته‌ای‌اش دارای ماهیت کاملا صلح‌آمیز است و دستیابی به انرژی هسته‌ای را حق مسلم خود می‌داند.
XS
SM
MD
LG