لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۷

سفير آمريکا در اسرائيل: طرح‌های حمله احتمالی به ايران آماده شده‌ است


دان شاپیرو، سفیر آمریکا در اسرائیل همراه با هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه.
دان شاپیرو، سفیر آمریکا در اسرائیل همراه با هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه.
در آستانه دور ديگری از مذاکرات هسته ای گروه پنج به علاوه يک با ايران، سفير آمريکا در اسرائيل می گويد که طرح های حمله احتمالی به ايران آماده شده اند و اين گزينه «به طور کامل قابليت اجرا دارد.»

ايالات متحده آمريکا همانند اسرائيل همواره اعلام کرده است که برای مقابله با بلندپروازی هسته ای جمهوری اسلامی ايران گزينه نظامی را از نظر دور نگه نمی دارد و از تهران خواسته است تا درباره فعاليت های اتمی خود راستی آزمايی کند.

دان شاپيرو، سفير آمريکا در تل آويو در گفت و گو با راديو ارتش اسرائيل گفت: «ترجيح ما اين است که مسئله هسته ای ايران از طريق ديپلماتيک و با استفاده از اهرم های فشار حل و فصل شود و نه با استفاده از نيروی نظامی.»

وی افزود: «ولی اين موضوع بدان معنی نيست که گزينه نظامی کاملا در دستور کار نيست. اين گزينه الان در دستور نيست ولی قابل اجراست. برنامه ريزی های مورد نياز برای اطمينان از اينکه همه چيز مهیاست انجام شده است.»

ايالات متحده آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه همراه با آلمان اعضای گروه پنج به علاوه يک را تشکيل می دهند که در سال های اخير با استفاده از اهرم تحريم و انجام مذاکرات با ايران، تلاش کرده اند تا تهران را متقاعد کنند که از غنی سازی اورانيوم دست بکشد.

اين کشورها نگران هستند که ايران در پوشش فعاليت های هسته ای خود که آن را صلح آميز می داند به دنبال ساخت بمب اتمی باشد. ايران اين اتهام را تکذيب می کند.

نمايندگان دو طرف دور جديد مذاکرات ميان خود را پس از يکسال وقفه ماه گذشته در استانبول ترکيه از سر گرفتند و قرار است گفت و گوهای خود برای رسيدن به توافقی در زمينه برنامه هسته ای تهران را روز ۲۳ ماه مه- يک هفته ديگر- در بغداد از سر گيرند.

اسرائيل که گفته می شود تنها قدرت هسته ای در خاورميانه است و حدود ۲۰۰ کلاهک هسته ای دارد در سال های اخير بارها تهديد کرده که در صورت حل نشدن برنامه اتمی جمهوری اسلامی اقدام به حمله پيشگيرانه عليه تاسيسات اتمی ايران خواهد کرد.

خبرگزاری رويترز در اين زمينه گزارش داده که به اعتقاد تحليلگران سياسی، تنها آمريکاست که می تواند با بهره گيری از توان نظامی خود خسارات جدی به تاسيسات هسته ای ايران وارد کند.

در ماه ژانويه، دان شاپيرو به يک روزنامه اسرائيلی گفته بود که آمريکا «تضمين می دهد که گزينه نظامی قابليت اجرا دارد و اين امکان در اختيار رييس جمهوری هست تا هر زمان که تصميم گرفت از آن استفاده کند.»

در همين حال و در آستانه مذاکرات بغداد، سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران در همايش «اقتصاد مقاومتی» که برای بررسی راه های مقابله با تحريم های ايران برگزار شده است، به مقام های غربی هشدار داد که «در اظهارات شان دقت کرده و دچار اشتباه محاسباتی نشوند.»

آقای جليلی روز پنجشنبه با اشاره به برخی گفته های رهبران آمريکا مبنی بر اينکه زمان برای گفت ‌و گو در حال پايان است، اظهار داشت: «آنچه رو به پايان است زمان برای فشار به ملت ايران است. چرا که بدون شک مسير فشار به ملت ايران، موجب مقاومت و پيشرفت بيشتر ما خواهد شد.»

ايران به دليل مقابله با خواست شورای امنيت سازمان ملل درباره تعليق غنی سازی اورانيوم هدف تحريم های بين المللی قرار گرفته است و آمريکا و اتحاديه اروپا همراه با برخی کشورهای متحد آنها نيز تحريم های يکجانبه ای را بر ضد تهران به مرحله اجرا در آورده اند.

قرار است روز پنجشنبه، سنای آمريکا تحريم های تازه ای را علیه ايران مورد بررسی قرار دهد و هری ريد، رهبر اکثريت دموکرات، خواستار رای سناتورها به اين تحريم ها شده است.
XS
SM
MD
LG