لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۶

فریبرز رئیس دانا، کارشناس اقتصادی، بازداشت شد


فریبرز رییس دانا، کارشناس اقتصادی و عضو کانون نویسندگان ایران روز دوشنبه بازداشت و برای گذراندن دوران حبس خود، به بند۳۵۰ زندان اوين منتقل شد.

فریبرز رییس دانا، سال ۸۹ پس از انتقاد از اجرای طرح موسوم به هدفمندی یارانه‌ها بازداشت شد و در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گفته‌ فعالان حقوق کارگران در ایران، بازداشت این اقتصاددان در حالی صورت گرفته است که او در روزهای گذشته به شدت از تصمیم دولت برای تغییر قانون کار انتقاد کرده بود.

وبسایت کلمه هم در گزارشی نوشته که آقای رییس دانا، روز دوشنبه به بند ۳۵۰ زندان اوين منتقل شد تا در کنار حدود دويست زندانی سياسی ديگر اين بند، محکوميت خود را سپری کند.

در حکم صادره برای آقای رییس دانا و در فهرست اتهام های مطرح شده آمده است: «مصاحبه با رسانه‌های بی‌بی‌سی و صدای آمريکا، متهم کردن جمهوری اسلامی به آزار و تجاوز و شکنجه زندانيان و فرمايشی قلمداد کردن دادگاه‌های جمهوری اسلامی ايران.»

آقای رییس دانا در یکی از گفت وگوهای اخیر خود با مجله اقتصادی رادیو فردا با انتقاد شدید از سیاست های دولت و در مورد کسری بودجه دولت گفته بود: «دولت چيزی در حدود ۹ هزارميليارد تومان از بانک مرکزی برداشت کرده است، اما با وجود این، باز هم کسری بودجه وجود دارد.»

وی گفته بود: «از سوی ديگر همين دولت ۱۴ هزار ميليارد تومان به بخش خصوصی بدهکار است و بخش خصوصی هم تلافی اين بدهی ها را بر سر کارگرها در می آورد.»

«ولی در اين ميان بيشترين فشار به لايه های پايينی جامعه وارد می شود. من پيش بينی می کنم که در نهايت دولت با اين مسئله برخورد می کند ولی اينکه دولت اين کسری را به کسری بخش ديگر و کسری بخش ديگر را به کسری بخش ديگری منتقل می کند، واقعا روشی است که وجود دارد.»

فریبرز رییس دانا با اشاره به سیاست های اقتصادی دولت گفته بود: «به اعتقاد من آينده اين روند اقتصادی خطرناک است و يکی از خطرهای آن، ورشکستگی گسترده نظام پولی و بانکی کشور است.»
XS
SM
MD
LG