لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۸

آمانو: امضای قرارداد با تهران برای افزایش همکاری در حل بحران اتمی


یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس انرژی اتمی
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس انرژی اتمی
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه، دوم خردادماه، از امضای یک قرارداد تازه با جمهوری اسلامی با هدف افزایش همکاری تهران با این آژانس در آینده بسیار نزدیک خبر داد. به گفته یوکیا آمانو، سایت نظامی پارچین نیز جزئی از این توافق تازه خواهد بود.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس انرژی اتمی، روز سه‌شنبه در بازگشت از تهران و در فرودگاه وین به خبرنگاران گفت که «به‌رغم وجود اختلافاتی» این توافق‌نامه جدید «خیلی زود» امضا خواهد شد.

او با این حال اضافه کرد که سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در امور اتمی، اطمینان داده است که وجود این اختلافات «مانعی بر سر راه این توافق تازه نخواهد بود».

آمریکا و متحدانش ظن آن را دارند که فعالیت‌های اتمی ایران با هدف رسیدن به تسلیحات اتمی ادامه می‌یابد و با وضع تحریم‌های گسترده در تلاش‌اند تهران را وادار به توقف غنی‌سازی اورانیوم کنند. تهران در مقابل می‌گوید جز هدفی صلح‌آمیز برای فعالیت اتمی هدفی دیگر در سر ندارد.

این خبر تنها یک روز پیش از آن منتشر می‌شود که ایران و کشورهای موسوم به پنج به علاوه یک متشکل از پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان قرار است این هفته دور دوم مذاکرات خود را در بغداد برگزار کنند.

دور اول گفت‌وگوها در استانبول انجام شد و هر دو طرف از آن ابراز رضایت کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یوکیا آمانو ضمن آن که نتیجه دیدار خود از تهران را «پیشرفتی مهم» توصیف کرد، گفت: «تصمیم بر این شد که توافق‌نامه را به نتیجه برسانیم و امضا کنیم... می‌توانم بگویم که خیلی زود امضا خواهد شد.»

آقای آمانو که در سفری غیرمنتظره و بی‌سابقه در هفته جاری به تهران سفر کرده بود روز دوشنبه نیز در تهران و در کنار سعید جلیلی اعلام کرد که مذاکراتش با مقامات تهران حرکتی رو به جلو داشته است.

این در حالی است که در همان روز و در آن سوی دنیا در واشینگتن، مجلس سنای ایالات متحده بسته تازه‌ای از تحریم‌های اقتصادی را علیه جمهوری اسلامی و با هدف ضربه به بخش انرژی و نفت در ایران تصویب کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه همچنین به خبرنگاران گفت که مسئله دستیابی بازرسان خود به سایت نظامی پارچین در جنوب شرقی تهران را نیز مطرح کرده و این مسئله نیز جزئی از توافق‌نامه جدید خواهد بود.

سایت نظامی پارچین یکی از موارد اختلاف میان جمهوری اسلامی و سازمان تحت امر آقای آمانو است. به دنبال انتشار دست‌کم دو سری عکس از این سایت، آژانس مشکوک است که در این پایگاه نظامی فعالیت‌های اتمی با رویکرد نظامی صورت گرفته باشد.
XS
SM
MD
LG