لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۱

واکنش‌های متناقض به خبر لغو انحلال خانه سینمای ایران


تنها ساعاتی پس از انتشار خبر نقض انحلال خانه سینما به دست دیوان عدالت اداری در روز سه‌شنبه، دوم خردادماه، واکنش‌های متفاوت و متناقضی از دو طرف دعوا نشان داده شد: خانه سینما می‌گوید از فردا، چهارشنبه، فعالیت خود را از سر می‌گیرد، و وزارت ارشاد حکم دیوان را «تکذیب» می‌کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز سه‌شنبه به نقل از رئیس دیوان عدالت اداری حکم وزارت ارشاد جمهوری اسلامی مبنی بر «انحلال» خانه سینما را تمام‌شده اعلام کرد.

وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی، ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۰، حکم انحلال خانه سینمای ایران را صادر و دلیل این اقدام را عدم انجام «تشریفات قانونی مربوط به تأسیس مؤسسات فرهنگی و هنری و اقدامات غیر‌قانونی بعدی» اعلام کرد.

محمدجعفر منتظری، رئیس دیوان عدالت اداری ایران، گفت که نهاد متبوعش حکم وزارت ارشاد را نقض کرده و آن را بازپس فرستاده تا این وزارتخانه مجددا در این باره تصمیم‌گیری کند.

در نخستین واکنش به این خبر، وزیر ارشاد اعلام کرد که دیوان عدالت به حکم وزارتخانه او تنها «یک ایراد شکلی» گرفته که باید در هیئت رسیدگی مربوطه دوباره بررسی شود.

محمد حسینی، وزیر ارشاد جمهوری اسلامی، همچنین در گفته‌های خود که خبرگزاری مهر منتشر کرد اذعان کرد که این هیئت رسیدگی در این مورد روال قانونی را رعایت نکرده است.

به دنبال گفته‌های وزیر ارشاد، دبیر هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی در این وزارتخانه پذیرفت که این هیئت باید تشکیل جلسه داده و «ایراد وارده» را بررسی کند.

علی اسماعیلی، دبیر این هئیت، اما یک نکته ناخوشایند برای اعضای خانه سینما را نیز اضافه کرد و آن این که انحلال خانه سینما تا اعلام نظر قطعی این هیئت «به قوت خود باقی است».

این در حالی است که هیئت مدیره خانه سینما پس از انتشار خبر حکم دیوان عدالت اداری بیانیه‌ای رسمی داده و اعلام کرده است که خانه سینما فعالیت خود را از روز چهارشنبه، سوم خردادماه، از سر خواهد گرفت.

با این حال با توجه به واکنش رسمی معاون حقوقی وزارت ارشاد به خبر صبح سه‌شنبه به نظر نمی‌رسد که وزارتخانه محمد حسینی میلی به کوتاه آمدن از تصمیم پیشین خود مبنی بر انحلال خانه سینما داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی‌اکبر مسعودپور، معاون حقوقی ارشاد، نقض رای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی دیوان عدالت اداری را «تکذیب» کرده است.

به گفته حجه‌الاسلام مسعودپور، حرف اصلی دیوان عدالت این است که اصلا شکل‌گیری خانه سینما از ابتدا «وجاهت قانونی نداشته» و بنابراین «دلیلی هم برای منحل کردن آن وجود ندارد».

اما این نکته که به گفته معاون حقوقی وزارت ارشاد در نامه دیوان عدالت به ارشاد‌ آمده نکته تازه‌ای است که تاکنون در هیچ گزارش و خبری به آن اشاره نشده و گفته رئیس دیوان عدالت اداری ایران به ایسنا هم به اندازه کافی روشن است.

وزارت ارشاد در نامه‌ حکم انحلال به خانه سینما دلیل این تصمیم خود را «عدم طی تشریفات قانونی... و اقدامات غیرقانونی بعدی» خانه سینما بدون روشن کردن این اقدامات اعلام کرده بود.

این در حالی است که به گفته محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما، این تشکل سینمایی رسما نزد دولت و قوه قضاییه ثبت شده و به همین دلیل تنها با حکم مجمع عمومی این سازمان یا حکم دادگاه می‌تواند منحل اعلام شود.

خانه سینما که مجموعه صنف‌های سینمایی ایران است و حدود پنج هزار نفر عضو دارد در سال ۱۳۷۲ فعالیت خود را آغاز کرد.
XS
SM
MD
LG