لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۶

مذاکرات بغداد به دور سوم کشیده شد


در حالی که خبرنگاران در انتظار برگزاری کنفرانس خبری پس از مذاکرات ایران و ۱+۵ بودند، در بغداد اعلام شد که دو طرف برای برگزاری یک دور مذاکره دیگر در روز پنجشنبه توافق کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، پس از نشست مشترک سعید جلیلی سرتیم مذاکره‌کنندگان ایرانی با نمایندگان چین و روسیه قرار شد دور سوم مذاکرات از ساعت ۶ به وقت بغداد برگزار شود.

دور دوم مذاكرات نمایندگان ایران و گروه ۱+۵ روز پنجشنبه میان سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و كاترین اشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی در دارالضیافه بغداد برگزار شد.

خبرگزاری مهر نیز گزارش داده است که در حالی که خبرنگاران منتظر کنفرانس خبری بودند، مایکل مان، سخنگوی اشتون، پشت میکروفون حاضر شد و بعد از پوزش‌خواهی اعلام کرد که به دلیل برگزاری یک دور دیگر مذاکرات، کنفرانس خبری به تعویق می‌افتد.

مهر می‌افزاید که یکی از دیپلمات‌ها گفته است که حتی کاترین اشتون تا پشت درِ محل برگزاری کنفرانس خبری آمد اما کشورهای حاضر در مذاکرات خواستار برگزاری یک دور دیگر گفت‌وگوها شده‌اند.

افزون بر مذاکرات چند جانبه، جلیلی و اشتون سه بار هم به صورت دوجانبه با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند. باقری و اشمید، معاون جلیلی و اشتون هم در بغداد به صورت دوجانبه گفت‌وگو داشته‌اند.

آنگونه که دیپلمات‌ها و خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند از جمله خواست‌های کلیدی گروه ۱+۵ توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی از سوی ایران بوده است.

یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده ایرانی به خبرگزاری رویترز گفته است که از نظر تیم ایرانی، آمریکا علت حاصل نشدن توافق در مذاکرات است.

این دیپلمات ایرانی همچنین فضای مذاکرات را دشوار توصیف کرده و گفته است آنچه هیات ایرانی در استانبول شنید بیشتر جذاب بود.

در همین حال خبرگزاری‌ها و رسانه‌های ایرانی نیز گزارش داده‌اند آمریکا یکی از عوامل نرسیدن به توافق بوده است.
XS
SM
MD
LG