لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۵

«اسرائیل حاضر به پرداخت غرامت به قربانیان کشتی ماوی مرمره است»


وکيل قربانيان حمله اسرائيل به کشتی «ماوی مرمره» می گويد اسرائيل حاضر است شش ميليون دلار به قربانيان اين کشتی غرامت پرداخت کند.

رمضان آريتورک، يکی از وکلای قربانيان «کشتی ماوی مرمره» به رويترز گفت اسرائيل از طريق يک ديپلمات غير اسرائيلی حدود يک ماه پيش اين پيشنهاد را مطرح کرده است.

در همين حال در آستانه دومين سالگرد برخورد خشونت بار تکاوران نيروی دريايی اسرائيل با سرنشينان کشتی ترکيه ای «ماوی مرمره» در آبهای دريای مديترانه، نه تنها سران ترکيه بار ديگر به نکوهش شديد اسرائيل زبان گشوده و تأکيد دارند که تا اجابت همه شرط های ترکيه، مناسبات اين کشور با اسرائيل بهبود نخواهد يافت، بلکه دادستانی استانبول با درخواست حبس ابد مکرر برای شماری از فرماندهان ارشد نظامی اسرائيل، دادخواست قضايی تنظيم کرده است.

دادستانی استانبول، بعنوان بندری که کشتی «ماوی مرمره» از آنجا به سوی غزه به حرکت درآمده بود تا «حصر» دريايی غزه را بشکند، در دادخواست خواهان آن شده است که هر يک از فرماندهان ارشد ارتش اسرائيل همراه با سربازان اسرائيلی که مستقيماً در برخورد خشونت بار با سرنشينان کشتی ترکيه ای دخيل بودند، به حبس ابد محکوم شوند.

دادستانی استانبول خواهان ده بار حبس ابد برای هريک از نيروهای نظامی ارشد اسرائيل شده است؛ بلندپايه ترين نيروهای نظامی وقت اسرائيل که عملکرد آنها از ديدگاه ترکيه عامل ايجاد اين بحران شد؛ ژنرال ذخيره گابی اشکنازی رييس پشين ستاد کل ارتش اسرائيل، ژنرال عاموس يادلين رييس وقت سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائيل، ژنرال اليعزر ماروم فرمانده وقت نيروی دريايی اين کشور و نيز سرهنگ آويشای لوی فرمانده وقت واحد نخبه سيزدهم تکاوران دريايی اسرائيل هستند.

در روز سی و يکم ماه مه سال ۲۰۱۰ کشتی «ماوی مرمره» که از سوی سازمان ترکيه ای «اينسانی يارديم وقفی» برای فلسطينی های غزه همراه با بيش از ششصد نفر از اسلامگرايان حامی انديشه شکستن حصر غزه از ترکيه حرکت کرده بود، با درگير شدن با نيروهای ارتش اسرائيل، به يک ماجرای بزرگ منطقه ای و جهانی مبدل شد.

در آن روز نُه نفر از شهروندان ترک اين کشتی کشته و دهها نفر ديگر زخمی شدند. جوانترين کشته آن رخداد يک جوان ۱۹ ساله ترکيه با داشتن تابعيت دوگانه آمريکايی بود.

ترکيه اين حادثه را نخستين حمله يک کشور خارجی به شهروندان خود پس از جنگ جهانی نخست تلقی کرد و مناسبات با اسرائيل را تا آستانه قطع شدن پيش برد.

از آن زمان تا کنون همه همکاری های امنيتی و نظامی دو کشور، که تا پيش از آن مناسباتی گسترده در دو دهه بود، قطع شده است و هنوز نيز سران، رسانه ها و مردم ترکيه بشدت اسرائيل را محکوم می کنند و امور گردشگری ميان دو کشور تقريبا متوقف شده است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد پس از تحقيقی در باره اين ماجرا، در حالی که از همکاری اسرائيل برخوردار نشده بود، اسرائيل را شديداً نکوهش کرد.

XS
SM
MD
LG