لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۲

دعوت احمدی‌نژاد از بشار اسد برای سفر به تهران


محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را برای حضور در اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران دعوت کرد.

این اجلاس قرار است حدود ۴ ماه دیگر برگزار شود. جنبش عدم تعهد ۱۱۸ عضو اصلی و حدود ۲۰ عضو ناظر دارد. سوریه از اعضای اصلی جنبش عدم تعهد است.

به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه، دعوتنامه کتبی احمدی‌نژاد را رضا تقی‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تسلیم بشار اسد کرد.

بنا بر این گزارش، تقی‌پور در دیدار پنجشنبه ۴ خرداد با اسد، با اشاره به نا‌آرامی‌های سوریه، این نا‌آرامی‌ها را بخشی از «توطئه‌ای دانست» که «همه منطقه» را هدف قرار داده است. او همچنین بر ادامه حمایت ایران از مردم سوریه در مقابله با شرایط «استثنایی» که با آن مواجه است، تاکید کرد.

برپایه گزارش خبرگزاری دولتی سوریه، بشار اسد در دیدار با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، گفت که سوریه موفق به پشت سر گذاشتن فشار‌ها و بحران‌ها در سالهای پیشین شده و تاکید کرد که از این بحران نیز عبور خواهد کرد.

دعوت بشار اسد به تهران در حالی صورت گرفته است که او و شماری از مسئولان بلندپایه سوری، به دلیل سرکوب خونین اعتراض‌ها در سوریه، از سفر به شماری از کشور‌ها محروم هستند. این محرومیت در چارجوب تحریم‌های بین المللی علیه نظام حاکم بر سوریه اعمال شده است.

از سویی، عضویت دولت سوریه در اتحادیه عرب، به حال تعلیق در آمده است. از این رو بشار اسد برای مشارکت در آخرین نشست سران کشورهای عضو اتحادیه عرب که در بغداد برگزار شد، دعوت نشد.

بنا بر اعلام سازمان ملل متحد، شمار غیر نظامیان کشته شده در سوریه از زمان آغاز اعتراض‌ها در این کشور، حدود یازده هزار نفر است.

ایران متحد نظام حاکم بر سوریه است و بار‌ها مسئولان ایرانی حمایت خود را از نظام بشار اسد اعلام کرده‌اند. غرب و معترضان سوری تهران را متهم می‌کنند که به دولت سوریه در سرکوب اعتراض‌های این کشور، کمک می‌کند.
XS
SM
MD
LG