لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۳

آغاز جمع‌آوری کراوات از مغازه‌ها در ایران


گزارش‌ها از ایران حاکی است که به دستور اداره اماکن نیروی انتظامی، فروش کراوات در مغازه‌های ایران دوباره با سخت‌گیری مواجه شده و جمع‌آوری کراوات‌ها از مغازه‌ها نیز آغاز شده‌است.

جواد درودیان، رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان، روز چهارشنبه ۱۰ خرداد با اعلام این موضوع به روزنامه مردمسالاری هم‌چنین افزود که «به ما اعلام شده سربرگ‌مان که در آن از قدیم یک عکس کراوات روی آن وجود داشت باید عوض شده و عکس کراوات از روی آن برداشته شود.»

از سال ۵۷ فروش کراوات در ایران ممنوع شد، اما جلوگیری از آن بیشتر به صورت تذکر بخش‌های مسئول در نیروی انتظامی نمود می‌یافت ولی هم‌اینک با گسترده‌تر شدن فروش کراوات در مغازه‌های کت و شلوار فروشی سخت‌گیری نسبت به آن آغاز شده‌است.

جواد درودیان در پاسخ به این پرسش که بسیاری از مغازه‌ها کراوات را در ویترین گذاشته و از طریق مانکن‌ها به نمایش می‌گذارند، به «مردمسالاری» گفت که: «بازرسان اصناف و اماکن مدتی است که این موضوع را جدی گرفته و مانع از این کار شده‌اند. البته شاید این به شانس مغازه‌دار بستگی داشته باشد و اگر بازرسان و اماکن از آن مغازه‌ها اطلاع یابند، دستور ممنوعیت فروش کراوات را به آن‌ها نیز اعلام می‌کنیم.»

یکی از فروشندگان نیز به این روزنامه گفت که: «اداره اماکن نیروی انتظامی چند روزی است که این دستور را صادر کرده‌است و ما مجبور به جمع‌آوری همه کراوات‌ها از مغازه شده‌ایم. ظاهرا این تحریم فقط برای مغازه‌هایی که محصول برند می‌فروشند، اعلام شده‌است.»

کراوات و پاپیون به عنوان «مظاهر فرهنگ غربی» از دیدگاه مسئولان جمهوری اسلامی پوشش‌های مذموم به‌شمار می‌آیند.

محسن قرائتی، مسئول «ستاد اقامه نماز»، روز ۲۹ اردیبهشت سال ۹۰ در نخستین همایش «اخلاق در وکالت» خطاب به وکلایی که کراوات داشتند گفت: «کراوات یک پوشش بی خاصیت است نه شما را گرم می‌کند نه می‌پوشاند و نه نشانه شخصیت شما است. بهتر است آن را باز کنید.»

دستگیری غرفه‌داران «بدحجاب» جشنواره غذای سنتی

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی و نیروهای بسیجی از دهه ۱۳۷۰ به این سو هر سال طرح مبارزه با «مفاسد اجتماعی» و آنچه را که «بدحجابی» می‌خوانند به مرحله اجرا در می‌آورند ولی به رغم فشارهای گسترده، تصاویر منتشر شده حاکی از عدم موفقیت این طرح بوده‌است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، پلیس تهران از چند هفته گذشته تاکنون طرح‌های تشدید برخورد با آنچه «بدحجابی و بدپوششی» نامیده را در سطوح شهر به اجرا گذشته و اجرای آن هم‌چنان ادامه دارد.

این خبرگزاری هم‌چنین خبر داد که مأموران، روز دوشنبه به اولین جشنواره غذاهای سنتی ایران در نمایشگاه بین‌المللی تهران وارد شده و پس از پلمب ۸۰ غرفه این جشنواره به دلیل «بدحجابی غرفه‌داران و فروشندگان»، تعدادی از آنها را نیز دستگیر کرده و مسئول نمایشگاه را نیز به اداره پلیس فراخوانده‌اند.

در ادامه این فشارها، احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، روز چهارشنبه به ایسنا گفت که «مسئولان نمایشگاه‌ها اگر نتوانند مسائل مربوط به عفاف و حجاب را در نمایشگاه‌هایشان رعایت کنند، پلیس اجازه برپایی نمایشگاه را نخواهد داد.»

مسئولان جمهوری اسلامی در ارتباط با مسئله حجاب، رویکرد امتیازدهی و اعطای جوایز مالی را نیز دنبال می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، علیرضا افشار، قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی، روز چهارشنبه خبر داد که قرار است در دستگاه‌های دولتی، کارکنان «فعال در حوزه عفاف و حجاب» ترفیع اداری گرفته و به آنها هدایایی داده شود و به سفرهای گردشی اعزام شوند.

وی گفت که «اعطای لوح، هدایا، اعزام به اردوهای زیارتی–سیاحتی، ترفیعات اداری و غیره از برنامه‌های درون‌سازمانی دستگاه‌ها» برای «تشویق کارکنان نمونه و یا فعال در حوزه عفاف و حجاب» است.

پیش از او، مهدی میرزایی‌تبار، مدیر امور فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی، روز ۲۷ اردیبهشت به خبرگزاری مهر گفت که دانشجویان دختری که در این دانشگاه حجاب خود را رعایت کرده و پوشش خود را به پوشش اسلامی تبدیل کرده‌اند، با بن‌های ۲۰ هزار تومانی تشویق شده‌اند.
XS
SM
MD
LG