لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۰

صدور کیفرخواست برای مرتضوی در پرونده کهریزک «تا اوایل تیرماه»


سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران
سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران
پدر یکی از قربانیان حادثه کهریزک می‌گوید دادسرای کارمندان تهران اعلام کرده است که تا اوایل تیرماه کیفرخواست سعید مرتضوی در ارتباط با پرونده کهریزک صادر خواهد شد.

به گزارش ۱۰ خردادماه خبرگزاری مهر، پدر محمد کامرانی، از قربانیان کهریزک، گفته است: «اخیرا حیدری فرد، معاون مرتضوی و یکی از متهمان پرونده، بازداشت شده است و دادسرا هم قول داده است که تا پایان این ماه و یا اوایل ماه آینده کیفرخواست سعید مرتضوی صادر می‌شود.»

وی توضیح داده است: «این پرونده ابتدا در دادسرای قضات تشکیل و برای تکمیل به دادسرای کارمندان ارجاع داده شد و نهایتا در دادگاه عمومی نیز رسیدگی شد. به زودی نیز با صدور کیفرخواست، پرونده به دادگاه کیفری استان تهران فرستاده خواهد شد.»

از سعید مرتضوی به عنوان متهم ردیف اول در پرونده وقایع بازداشتگاه کهریزک در سال ۱۳۸۸ نام برده می‌شود.

سرکوب‌کنندگان اعتراضات پس از انتخابات سال ۸۸ ریاست‌جمهوری ایران شماری از بازداشت‌شدگان را به بازداشتگاه کهریزک در نزدیکی تهران بردند و گزارش‌هایی از شکنجه و بدرفتاری با این زندانیان و کشته شدن چهار تن زیر شکنجه در کهریزک، در مطبوعات بازتاب یافت.

آن طور که در گزارش کمیته ویژه مجلس در این باره آمده است، بازداشت‌شدگان ۱۸ تیرماه ۱۳۸۸ «با دستور و اصرار» سعید مرتضوی به بازداشتگاه کهریزک انتقال یافته‌اند.

پس از کشته شدن محسن روح‌الامینی، فرزند عبدالحسین روح‌الامینی، از مشاوران انتخاباتی محسن رضایی، بود که آیت‌الله خامنه‌ای دستور تعطیلی بازداشتگاه کهریزک را در سال ۱۳۸۸ صادر کرد.

سعید مرتضوی، حسن حداد و علی‌اکبر حیدری‌فرد سه مقام قضایی هستند که در ارتباط با پرونده کهریزک از مقام قضایی خود تعلیق شده‌اند.

مهر گزارش کرده است که سعید مرتضوی، پیش از این در زمینه‌های «معاونت در قتل»، «نقض حقوق شهروندی» و «هتک حیثیت ناجا» تفهیم اتهام شده است و پرونده کهریزک هنوز مفتوح است.

سعید مرتضوی در حالی در پرونده کهریزک متهم شناخته می‌شود که اخیرا وی از سوی وزیر کار به سمت ریاست صندوق تأمین اجتماعی منصوب شد.

این انتصاب اعتراض شدید مجلس را به همراه داشت، اگرچه این اعتراض‌ها تاکنون بی‌نتیجه مانده و سعید مرتضوی همچنان سمت خود را حفظ کرده است.

به دنبال این انتصاب، پدر محمد کامرانی گفته بود: «حداقل دولت تا اعلام نتیجه دادگاه صبر می‌کرد و بعد به مرتضوی پست و مدال می‌داد.»

«اتهام‌های دیگر حیدری‌فرد: حمل مواد مخدر، نگهداری عتیقه‌جات و سکه طلا»

در عین حال گزارش‌ها حاکی است که علی‌اکبر حیدری‌فرد، دیگر متهم پرونده کهریزک، که اواسط اردیبهشت‌ماه خبر بازداشت وی در رسانه‌ها منتشر شد، به حمل مواد مخدر ونگهداری عتیقه‌جات و سکه طلا نیز متهم شده است.

به گزارش سحام‌نیوز به نقل از وب‌سایت بازتاب، از زمان بازداشت آقای حیدری‌فرد، معاون سعید مرتضوی، در کنار اتهام‌های وی در پرونده کهریزک، مواردی نظیر «کشف مواد مخدر در خودرو و کشف عتیقه‌جات و مقادیر زیادی طلا در تفتیش منزل» نیز به اتهام‌های وی افزوده شده است.

علی‌اکبر حیدری فرد، معاون سعید مرتضوی دادستان سابق تهران
علی‌اکبر حیدری فرد، معاون سعید مرتضوی دادستان سابق تهران
​سحام نیوز افزوده است که در پی کشف این موارد، «بسیاری از اطرافیان وی احضار یا بازداشت شده و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند».

در کنار این گزارش‌ها نام علی‌اکبر حیدری فرد، فروردین‌ماه نیز در ارتباط با «هفت‌تیرکشی» در یک پمپ بنزین در اصفهان در رسانه‌ها مطرح شده بود.

رسانه‌های داخلی از جمله روزنامه «ملت‌ ما» نیز پیشتر گزارش کرده بودند که فردی «سوم فروردین‌ماه سال جاری» به دنبال اعتراض عده‌ای به ورود خارج از نوبت او به پمپ بنزین، با یک قبضه کلت کمری اقدام به تیراندازی هوایی کرده است.

با آمدن پلیس وی خود را قاضی دادسرای عمومی و انقلاب تهران معرفی کرده و با ارائه مدارک شناسایی آزاد شده است.

گفته می‌شود که علی حیدری‌‌فرد پای احکام اعزام افراد بازداشت شده به بازداشتگاه کهریزک را امضا کرده است.

وب‌سایت خبری تابناک، نزدیک به محسن رضایی، اردیبهشت‌ماه با درج خبر بازداشت آقای حیدری‌ فرد نوشت که «علی‌اکبر حیدری‌ فرد که از او با نام عصای دست مرتضوی نیز یاد می‌شود» و پیش از این «خواستار تقدیر از کار خوب خود» در کهریزک شده بود، هم‌اینک روانه «زندان اوین» شده است.
XS
SM
MD
LG