لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۲

کاهش ۳۸ درصدی واردات نفت هند از ایران در ماه گذشته


در دومین ماه متوالی، پالایشگاه‌های هند واردات نفت از ایران را طی ماه گذشته میلادی، ماه مه، نسبت به دوره مشابه در سال گذشته تا ۳۸ درصد کاهش داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آمارهای تخلیه نفت ایران در هند نشان می‌دهد که این کشور در پی ادامه تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی برای دومین ماه متوالی واردات نفت خود از ایران را کاهش داده است.

این گزارش می‌افزاید که کاهش متوالی واردات نفت هند از ایران تلاشی در راستای جلب رضایت دولت آمریکا برای معاف کردن این کشور از تحریم‌های احتمالی علیه شرکای تجاری و مشتریان نفتی ایران است.

این معافیت تاکنون شامل حال ۱۰ کشور اروپایی به همراه کره جنوبی و ژاپن به دنبال کاهش «محسوس» واردات نفت ایران در این کشورها شده است.

دولت هند تاکنون دست‌کم دو بار از دولت ایالات متحده خواسته است که این معافیت را برای شرکت‌های هندی نیز اعلام کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، همراهی چین و هند به عنوان بزرگ‌ترین مشتریان نفت خام ایران با تحریم‌های آمریکا علیه سیستم بانکی و بخش انرژی و نفت در ایران، برای واشینگتن اهمیت به‌سزایی در راستای افزایش فشار بر ایران به خاطر برنامه هسته‌ای مناقشه‌برانگیزش دارد.

هند در ماه گذشته، مه، روزانه ۲۴۳ هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری کرده است که این رقم نسبت به ماه پیش از آن یعنی آوریل ۱۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

این کشور در دوره مشابه در سال گذشته میلادی روزانه ۳۹۴ هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری کرده بود.

بنا بر گزارش رویترز، کاهش واردات نفت هند از ایران باعث شده است که ایران هم اکنون به جایگاه پنجم تامین‌کننده‌های نفت هند سقوط کند، در حالی که ایران سال گذشته دومین تامین‌کننده بزرگ نفت خام هند بعد از عربستان سعودی به شمار می‌رفت.

هند هم اکنون ۸۰ درصد از نفت خام مصرفی خود را از خارج تامین می‌کند.

رویترز در ادامه می‌نویسد که با اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا، به ترتیب از ۲۸ ژوئن و اول ژوئیه، انتظار می‌رود که واردات نفت هند از ایران باز هم کاهش یابد.

ماه گذشته هند اعلام کرده بود که برای سال جاری در نظر دارد که واردات نفت خود از ایران را دو میلیون تن کاهش دهد. هند سال گذشته ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن نفت خام از ایران خریده بود.

به دنبال تحریم‌های غرب علیه برنامه هسته‌ای ایران و مشکل پرداخت‌های بانکی با این کشور، اخیرا دهلی نو و تهران توافق کردند که هند ۴۵ درصد از پول نفت صادراتی ایران را به روپیه پرداخت کند، واحد پولی‌ای که در میان ارزهای آسیایی بد‌ترین وضعیت را طی سال گذشته داشته و ماه گذشته از لحاظ افت ارزش به رکوردی جدید رسید.

روپیه در سال جاری یعنی ۲۰۱۲ نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است.
XS
SM
MD
LG