لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۹

«کشورهای بیشتری» از تحریم های آمریکا علیه ایران معاف می شوند


یک مقام رسمی آمریکایی روز پنجشنبه گفت تا هفته آینده، فهرست دیگری از کشورهایی که به طور موقت از تحریم های ایالات متحده در مورد معامله نفتی یا مالی با ایران معاف می شوند، را اعلام خواهد شد. وی همچنین گفته کشورهای بیشتری از این تحریم ها معاف می شوند.

به گزارش رويترز، آخرين دور تحريم های آمريکا عليه ايران از ۲۸ ژوئن، آخر ماه جاری ميلادی به اجرا درخواهد آمد و پيشتر ژاپن و ۱۰ کشور اروپايی به طور موقت از تحريم های آمريکا عليه ايران معاف شده اند.

این مقام رسمی آمریکایی گفته فهرست مورد نظر در مورد معافیت ها از تحریم های ایران، قرار بود ماه گذشته اعلام شود که به دلایلی این کار انجام نشد و تا هفته دیگه اعلام می شود.

یک مقام دیگر آمریکایی هم به روزیترز گفته به فهرست معافیت از تحریم ها، کشورهای بیشتری اضافه می شوند، ولی وی حاضر نشد به جزییات بیشتر و این که چه کشورهایی اضافه شده اند، اشاره کند. مقام یاد شده گفته که کره جنوبی در کاهش تجارت با ایران نقش موثری داشته و راضی کننده عمل کرده است.

این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود گفت: «اجرای تحریم ها از آخر ماه جاری میلادی به این معنا نیست که بتوان کشورها را به سرعت مجازات کرد. برای هرگونه اعمال تحریم ها، باید مدارک و اسناد جمع آوری کرد و بعد تحریم ها را علیه کشورهایی که نقض کرده اند، اجرا خواهیم کرد.»

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، اول فروردین ماه، اعلام کرده بود که در راستای اعمال تحریم بر صنعت نفت ایران، ۱۱ کشور، واردات نفت خود از ایران را به شدت کاهش داده اند و افزوده بود که این کشورها اگرچه با دشواری هایی برای کاهش واردات نفت روبرو بوده‌اند، ولی با این اقدام، تعهد بین‌المللی خود به مسئله ایران را نشان دادند.

دو سوم صادرات نفت ایران راهی قاره آسیا می شود و خریداران اصلی آن کشورهایی چون چین، ژاپن، هند و کره جنوبی هستند. این چهار کشور در چند ماه گذشته واردات نفت خود از ایران را کاهش داده اند و با نزدیک شدن زمان اجرای تحریم های آمریکا علیه ایران، سعی کرده اند خود را آماده کنند.

«مارک دوبوویتز» رییس نهاد حمایت از دموکراسی که به دنبال تشدید تحریم ها علیه ایران است، به رویترز گفت: «به احتمال زیاد کشورهای خریدار نفت از ایران، به جز چین از معافیت های موقت آمریکا برخوردار خواهند شد.»

این گزارش حاکی است تحریم‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی، موانع بسیاری را بر سر راه خریداران نفت ایران قرار داده و بر درآمد دولت ایران از محل فروش نفت هم تاثیر گذاشته است.

کشورهای طرف معامله نفتی با ایران با توجه به تحریم‌های بانکی، برای تسویه حساب مالی با ایران با مشکلات عدیده‌ای مواجهند و همچنین در پی تشدید تحریم‌های ایران، شرکت‌های بیمه نیز از بیمه کشتی‌های حامل نفت صادراتی ایران خودداری می کنند.

بر پایه مصوبه اتحادیه اروپا، از ۱۱ تیرماه سال جاری، تمامی کشور‌های اتحادیه اروپا خرید و حمل و نقل نفت ایران را متوقف می‌کنند و فروش بیمه به تانکر‌های حامل نفت ایران و نیز ارائه هرگونه خدمات مالی به صنایع نفت ایران هم کاملا متوقف خواهد شد.

ایران در حال حاضر مشغول گفت وگو و مذاکره با آژانس بین المللی انرژی اتمی و نیز کشورهای موسوم به پنج به علاوه یک است. رویترز گزارش داده بود ایران در جریان مذاکرات درخواست کرده تحریم های نفتی اجرا نشود.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورده و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند. ایران این قطعنامه ها را رد کرده و غنی سازی اورانیوم را گسترش داده است.

به جز تحریم های شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم های یکجانبه ای علیه ایران به اجرا گذاشته اند. بانک مرکز جمهوری اسلامی ایران هم هدف تحریم های آمریکا قرار گرفته است.
XS
SM
MD
LG