لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۱

منابع پزشکی: حسنی مبارک دو بار ایست قلبی کرده است


منابع پزشکی مصر روز دوشنبه ۲۲ خرداد اعلام کردند که حسنی مبارک رئیس جمهور پیشین این کشور دو بار ایست قلبی کرده و پزشکان برای احیای او از شوک الکتریکی استفاده کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع پزشکی، مبارک که از روز ۱۳ خرداد در پی صدور حکم حبس ابد، در بیمارستان زندان الطره در جنوب قاهره به سر می‌برد، به طور متناوب از هوش می‌رود. او همچنین از خوردن غذا امتناع می‌کند.

دادگاه جنایی قاهره، مبارک و حبیب العادلی وزیر کشور او را به اتهام صدور دستور قتل تظاهرکنندگان در جریان انقلاب سال گذشته مصر، به حبس ابد محکوم کرده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که مبارک از زمان انتقال به بیمارستان زندان، دچار افسردگی و ضعف عصبی حاد شده است.

پیش از این وزارت کشور مصر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که وضعیت جسمی مبارک «وخیم اما با ثبات است.»

یکشنبه نیز تیم پزشکی ناظر بر وضعیت مبارک اعلام کرده بود که رئیس جمهور پیشین مصر هر آن ممکن است دچار سکته مغزی شود.

در همین حال فرید الدین الدیب وکیل مدافع مبارک به خبرگزاری رویترز گفت که وضعیت جسمی مبارک «بسیار وخیم» است و باید هرچه سریع‌تر او را به بیمارستانی با تجهیزات مناسب منتقل کرد.

او گفت که درخواست انتقال او از بیمارستان زندان را به مسئولان ارائه داده اما تا کنون پاسخی به این درخواست داده نشده است.

الدیب در این باره گفت: «این قتل عمد است. من نمی‌گویم او را آزاد کنید. می‌گویم او را به بیمارستان منتقل کنید تا از رسیدگی مناسبی برخوردار شود.»

او خاطرنشان کرد که به نظر می‌رسد مسئولان به دلیل ترس از واکنش‌های مردمی، به این درخواست پاسخ نمی‌گویند.

بی‌گناه شناخته شدن ۶ تن از فرماندهان پلیس در دوره مبارک از اتهام مشارکت در قتل تظاهرکنندگان دوره انقلاب به دلیل نقص دلایل، خشم بسیاری از مصری‌ها را در پی داشت.

مخالفان مبارک بیم آن دارند که در دادگاه تجدید نظر مبارک هم از اتهام‌های وارده تبرئه شود.
از سوی دیگر، خبرگزاری الشرق الاوسط مصر گزارش داده است که با درخواست مبارک برای انتقال فرزند بزرگش علاء به بیمارستان زندان به منظور مراقبت از او، موافقت شده است.

پیشتر مدیریت زندان با انتقال جمال فرزند کوچک‌تر مبارک برای استقرار در کنار پدرش موافقت کرده بودند.

علاء و جمال فرزندان مبارک که در زندان دیگری در‌‌ همان منطقه در حبس به سر می‌برند، از اتهام فساد تبرئه شده‌اند. آن‌ها اما به در پرونده دیگری متهم هستند که در معاملات بازار بورس اختلال ایجاد کرده‌اند. از این رو به منظور انجام تحقیقات در بازداشت به سر می‌برند.

سوزان مبارک و همسران علاء و جمال در هفته اخیر با او در بیمارستان زندان الطره ملاقات کردند.
XS
SM
MD
LG