لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۶

«گشت ارشاد» ده ها زن و دختر را در برج ميلاد تهران بازداشت کرد


ماموران گشت ارشاد نيروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران روز دوشنبه با يورش به برج ميلاد تهران از ورود زنان و دخترانی که آنها را «بدحجاب» دانستند به يک کنسرت جلوگيری کرده و دهها نفر از جمله يک بازيگر سينما را بازداشت کردند.

خبرگزاری ايسنا گزارش داده است که ماموران پليس از عصر دوشنبه «طرح تشديد برخورد با بدحجابی و مانکن ها در اماکن فرهنگی» را به مرحله اجرا گذاشتند و در نخستين اقدام، «با حضوری گسترده در مجموعه فرهنگی برج ميلاد که قرار بود در آن کنسرت يکی از خوانندگان برگزار شود، ضمن برخورد با افراد بدحجاب از ورود آنها به کنسرت جلوگيری کردند.»

تصاوير منتشره در سايت های ايران نشان می دهد که ماموران زن و مرد نيروی انتظامی اقدام به بازداشت زنان و دختران حاضر در اين کنسرت کرده و آنها را به ماشين های ون پليس منتقل می کنند.

خبرگزاری ايسنا در گزارش خود خبر داده است که «ل. الف»، بازيگر معروف سينما، تئاتر و تلويزيون نيز که قصد ورود به اين کنسرت را داشت به دليل بدحجابی مورد تذکر ماموران پليس امنيت اخلاقی قرار گرفت و نهايتا توسط پليس دستگير شد.

برخی از سايت های ايرانی اين بازيگر سينما را «لاله اسکندری» و برخی نیز «لیلا اوتادی» معرفی کرده اند.

احمدرضا رادان، جانشين فرمانده نيروی انتظامی، با اشاره به برخوردهای ماموران گشت ارشاد با دختران و زنان به گفته وی «بدحجاب»، تاکيد کرده است که «نيروی انتظامی از برگزاری مراسمی که در آن عفاف و حجاب رعايت نمی ‌شود، جلوگيری می ‌کند.»

خبرگزاری ايسنا گزارش داده است که در کنسرت برج ميلاد، مازیار فلاحی به اجرای برنامه پرداخت ولی اقدام گشت ارشاد باعث شد تا تعداد قابل توجهی از صندلی های اين کنسرت خالی بماند.

روز يکشنبه، بهمن کارگر، معاون اجتماعی نيروی انتظامی در گفت و گو با خبرنگاران از آنچه که رواج «بدپوششی در محيط هنری و سينمايی» خواند به شدت انتقاد کرد و گفت که «هر جشنواره و جشنی در حوزه سينما که بر مبنای ارزش ها نباشد تعطيل می شود.»

نيروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران هر ساله با آغاز فصل تابستان اقدام به اجرای طرح هايی به منظور مقابله با نوع پوشش زنان و دختران در ايران کرده و در بسياری از موارد افراد بازداشتی، جريمه نقدی شده يا به دستگاه قضايی معرفی می شوند.

پليس ايران از ابتدای خردادماه سال جاری طرح برخورد با «مظاهر بدحجابی» را در پارک ها و اماکن عمومی به مرحله اجرا گذاشته و در روزهای اخير اين طرح را به فضاهای بسته و اماکن فرهنگی گسترش داده است.

در روزهای اخیر، این نیرو اقدام به بستن سینما «زندگی» و پردیس سینمایی «ملت» در تهران کرده است به این دلیل که به زنان برای تماشای مسابقات فوتبال جام ملت های اروپا بلیط فروخته است.

نيروی انتظامی مصاديق «بدحجابی» را «لباس تنگ و چسبان، روسری که از دو سوی آن موی سر مشخص باشد، مانتوی بالای زانو و شلوار تنگ» عنوان کرده است.

پليس تهران گفته که اجرای اين طرح علاوه بر روزهای عادی از اين پس در روزهای تعطيلی شدت خواهد يافت.

احمد روزبهانی، رييس پليس امنيت اخلاقی نيروی انتظامی روز ۱۹ ارديبهشت ماه خبر داد که ۷۰ هزار پليس در اين طرح شرکت دارند و مدعی شد که «عدم رعايت حجاب و استفاده از ماهواره نقض حقوق شهروندی است.»
XS
SM
MD
LG