لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۲

آژانس بین‌المللی انرژی: کاهش ۴۰ درصدی صادرات نفت ایران 


آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید که تحت تأثیر تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، صادرات نفت ایران از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است. این سازمان افزوده است که با این شرایط به نظر می‌رسد ایران در آینده حجم تولید نفت خود را کاهش دهد.

به گزارش ۲۴ خردادماه خبرگزاری رویترز، این سازمان در آخرین گزارش ماهانه خود اعلام کرده است که در ماه آوریل و مه سال جاری صادرات نفت ایران به ۱.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است و این در حالی است که به گفته این آژانس در اواخر سال ۲۰۱۱، ایران روزانه ۲.۵ میلیون بشکه در روز صادر می‌کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی تأکید کرده است که در ماه‌های آینده به نظر می‌رسد که ایران مجبور شود حجم استخراج نفت خود را پایین بیاورد.

در این گزارش آمده است که در حال حاضر ایران روزانه ۳.۳ میلیون بشکه نفت استخراج می‌کند و نفت استخراجی به فروش نرفته را ذخیره می‌کند. میزان نفت استخراجی ایران در سال گذشته، ۳.۵ میلیون بشکه در روز بود.

ایران از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تحت تحریم‌های شدید نفتی قرار گرفته است و قرار بر این است که در تیرماه تحریم‌های نفتی شدیدتری علیه ایران اجرایی شود.

گزارش‌های بین‌المللی حاکی از کاهش صادرات نفت ایران در اثر این تحریم‌هاست. آمریکا ۲۲ خردادماه اعلام کرد که هند، کره جنوبی، ژاپن و ترکیه سطح واردات نفتی از ایران را تا حد قابل توجهی کاهش داده‌اند.

همچنین گزارش‌ها حاکی است که چین نیز تحت تأثیر فشارهای واشینگتن، پیشنهاد‌های نفتی ایران را نمی‌پذیرد.

علی‌رغم این شواهد، ایران همواره بروز هرگونه مشکل در صادرات نفت خود را انکار کرده و تأکید دارد که نفت ایران همواره در بازار جهانی متقاضی دارد.

با این‌ حال گزارش‌ها حاکی است که تولید روزانه نفت ایران کاهش یافته است. در کنار سازمان بین‌المللی انرژی، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، نیز ۲۳ خردادماه، در گزارشی از سقوط پلکانی تولید نفت در ایران خبر داده است.

این در حالی است که رقبای اصلی ایران در اوپک، یعنی عربستان،‌ عراق، کویت و امارات متحده عربی در این مدت تولید نفت خود را افزایش داده‌اند.

ایران که همواره افت تولید نفت خود را منکر شده است، می‌گوید که عربستان، کویت و امارات متحده «بزرگ‌ترین متخلفان اوپک» هستند و با تولید بی‌رویه و بیشتر از سهمیه خود باعث شده‌اند که قیمت نفت از ۱۲۸ دلار در ماه‌های گذشته هم اکنون به پایین‌تر از ۱۰۰ دلار برای هر بشکه برسد.

قرار بر این است که ۲۴ خردادماه وزرای نفت اوپک در وین با یکدیگر دیدار کنند و جمهوری اسلامی امیدوار است در این اجلاس، اعضای اوپک را قانع کند که سقف تولید خود را پایین‌تر بیاورند تا قیمت نفت افزایش یابد.
XS
SM
MD
LG