لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۴

دور پایانی مذاکرات مسکو با هدف شکستن «بن‌بست هسته‌ای»


دور نخست مذاکرات هسته‌ای در مسکو- ۲۰ خرداد ۱۳۹۱
دور نخست مذاکرات هسته‌ای در مسکو- ۲۰ خرداد ۱۳۹۱
گزارش های رسیده از مسکو حاکی است که دور پایانی مذاکرات هسته ‌‌ای ایران و گروه ۵+۱در پایتخت روسیه آغاز شده است و طرفین مذاکره در تلاش هستند تا «بن‌بست هسته‌ای» را در هم بشکنند. یک مقام آمریکایی مذاکرات روز دوشنبه را «صریح و رک» توصیف کرده است.

پیش از آغاز این مذاکرات، علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با سرگئی ریابکف، معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده این کشور در گروه ۵+۱ گفت و گو کرد.

آقای باقری روز دوشنبه، ۲۹ خردادماه، پس از پایان دور اول مذاکرات مسکو اعلام کرد که در این گفت‌و‌گوها ایران پیشنهادات پنجگانه خود را به طرف غربی ارائه کرده است.

وی ابراز امیدواری کرد که «پاسخ طرف مقابل را در هر دو عرصه پیشنهادات ایران و نقد پیشنهادهای ۵+۱ که از سوی ایران در مذاکرات ارائه شده است، دریافت کنیم».

به گفته آقای باقری، «طرف غربی در پایان نشست روز دوشنبه گفت که روز سه شنبه درباره پیشنهادات ایران اعلام نظر خواهد کرد.»

در همین حال، بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، مذاکرات مسکو را «صریح و رک» توصیف کرد و گفت که طرفین با صراحت نظرات و دیدگاه‌های خود را به طرف مقابل ابلاغ کردند.

آقای رودز گفت که گروه ۵+۱ در این دور از گفت و گوها نگرانی‌ خود را درباره غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در ایران، ذخیره اورانیوم و همچنین مرکز غنی‌سازی فردو ابراز کرد و از ایران خواست تا به تعهدات خود پایبند باشد.

وی تأکید کرد: «نگرانی ما (روند) مذاکرات مسکو نیست، نگرانی ما برنامه هسته‌ای ایران است.»

دور اول مذاکرات مسکو روز ۲۹ خردادماه در حالی در دو نوبت در مسکو برگزار شد که یک عضو هیات ایرانی مذاکرات فضای گفت‌و‌گوها را «غیرمثبت» ارزیابی کرده بود.

روز دوشنبه، سرگئی ریباکف، نماینده روسیه در ۵+۱ نیز اظهار داشت که با توجع به مواضع متفاوت و پیچیده طرفین گفت‌وگو به دشواری می‌توان دو طرف را به نوعی توافق رساند.

بر پایه گزارش‌ها، در این مذاکرات تأکید طرف غربی بر توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در ایران و همچنین تعطیلی مرکزی غنی‌سازی فردو بوده است و ایران نیز بر حق غنی‌سازی خود تأکید کرده است.

علی باقری گفته است: طرف ایرانی در این گفت‌و‌گوها ضمن تأکید بر حق ایران برای غنی‌سازی، ارجاع موضوع هسته‌ای ایران به شورای امنیت و صدور قطعنامه تحریمی علیه ایران را «غیرقانونی» خوانده است.

جمهوری اسلامی در جریان مذاکرات هسته‌ای بارها خواستار از میان برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران شده است، امری که طرف غربی تأکید کرده است تنها زمانی امکان‌پذیر است که گام‌های مشخصی از سوی تهران برداشته شود.

بن رودز روز دوشنبه در این خصوص گفت: «فشار بر روی ایران در حال افزایش است. اگر طرف ایرانی تصور می‌کرد که با آمدن به پای میز مذاکره از شدت برخی فشارها کاسته می‌شود، (این‌گونه نیست) و خلاف این موضوع اتفاق افتاده است.»

دور تازه گفت‌و‌گوهای هسته‌ای میان ایران و نمایندگان گروه پنج به علاوه یک پس از ۱۵ ماه وقفه فروردین ماه سال جاری در استانبول آغاز شد و پس از آن در بغداد و مسکو پی گرفته شد. تا این‌لحظه هیچ یک از این مذاکرات نتیجه ای در برنداشته است.
XS
SM
MD
LG