لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۹

واشینگتن پست: آمريکا و اسرائيل جاسوس افزار «فليم» را خلق کردند


روزنامه آمریکایی «واشینگتن پست» از قول مقامات غربی نوشت که آمريکا و اسرائيل به طور مشترک جاسوس افزار «فليم» را برای جاسوسی و جمع آوری اطلاعات حساس و تدارک يک حمله سايبری خرابکارانه با هدف به تاخير انداختن برنامه های هسته ای ايران خلق کرده اند.

هدف اين بد افزار شناسايی شبکه کامپيوتری ايران و نفود در کامپيوترهای مقامات ارشد حکومتی و ارسال اطلاعاتی که از اين طريق جمع آوری می شوند به مرکز کنترل اين جاسوس افزار بوده است.

به نوشته واشینگتن پست، اداره امنيت ملی آمريکا، سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا ( سيا ) و بخش اطلاعات نيروهای مسلح اسرائيل در این طرح مشترک همکاری کرده اند. بخش ديگری از اقدامات آنها شيوع ويروس يا بد افزار «استاکس نت» در مراکز کنترل برنامه های هسته ای ايران با هدف ايجاد اختلال در دستگاه های غنی سازی بوده است.

اطلاعاتی که در مورد جاسوس افزار «فليم» منتشر می شود نشان می دهد که اين اولين کارزار مستمر خرابکاری سايبری عليه يک کشور متخاصم با آمريکا است.

يک مقام ارشد سابق در نهادهای امنيتی آمريکا به روزنامه واشینگتن پست گفت: «اين اقدامات در حقيقت تدارک و زمينه سازی برای حملات پنهانی و خرابکارانه بعدی است».

به گفته وی، «استاکس نت» و «فليم» بخش های مختلفی از يک ابزار سايبری هستند که کار آنها، جمع آوری اطلاعات در مورد شبکه های کامپيوتری ايران برای انجام حملات ديگر بسيار پيشرفته تر از اين است.

از زمان برملا شدن وجود جاسوس افزاری موسوم به «فليم» بسياری از کارشناسان ايمنی شبکه های کامپيوتر می گفتند که طراحی و شيوع چنين بدافزاری فقط می تواند کار يک دولت بزرگ با امکانات فن آوری بسيار پيشرفته باشد. بسياری آمريکا را مسئول اين حملات می دانستند ولی اين اولين بار است که همکاری آمريکا و اسرائيل در اين زمينه تاييد می شود.

کارشناسان بخش خصوصی هفته پيش اعلام کردند که دو بدافزار «استاکس نت» و «فليم» شباهت های فراوانی دارند و به احتمال زياد خلق و توسعه آنها در چهارچوب يک برنامه واحد و توسط يک مرکز مشترک انجام شده است.

روزنامه «واشینگتن پست» يادآوری می کند که دفتر روابط عمومی نهادهای امنيتی آمريکا و سفارت اسرائيل در واشینگتن در پاسخ به مراجعات اين روزنامه حاضر نشده اند در اين مورد اظهار نظر کنند.

جاسوس افزار «فليم» خود را در قالب يک نسخه روز آمد شده از نرم افزارهای جديد «مايکروسافت» پنهان کرده بود و به خاطر استفاده از کد نويسی بسيار پيچيده ای که در طراحی آن مورد استفاده قرار گرفته بود، طی سال های گذشته کسی نتوانسته بود هويت آن را کشف کند.

اين جاسوس افزار با نفوذ در شبکه های کاميپوتری می توانست در هر دستگاه کامپيوتر شخصی مستقر شده و تمام فعالیت های آن را نمونه برداری کرده و به مرکز هدايت خود بفرستد.

به گفته مقاماتی که با فعاليت های سايبری آمريکا آشنا هستند و همين طور کارشناسان ايمنی شبکه های کامپيوتر که بخشی از کدهای جاسوسی افزار «فليم» را کشف کرده اند، اين بد افزار حداقل پنج سال پيش خلق شده است.

هدف اين برنامه مشترک دولت های آمريکا و اسرائيل، کاستن از سرعت پيشرفت برنامه های هسته ای ايران، به تاخير انداختن احتمال به کارگيری حمله نظامی و دادن فرصت بيشتر به سياست تحريم و مذاکره با ايران بوده است.

مقامات امنيتی سابق آمريکا می گويند که ابعاد و شدت اين حملات سايبری با معضلی که قصد دارند آن را حل کنند متناسب است. به گفته آنها هر چند ايران ممکن است بتواند با مواردی مثل « استاکس نت» و يا «فليم» مقابله کند ولی اين به آن معنا نيست که ابزارهای ديگر کارايی خود را از دست داده اند.

روزنامه «واشینگتن پست» می افزايد که دولت آمريکا برای خلق و طراحی اين بدافزارها از بخش الکترونيک و انفورماتيک اداره امنيت ملی و مرکز عمليات اطلاعاتی سيا استفاده می کند. اين دو نهاد با استفاده از اطلاعاتی که توسط جاسوس افزارهايی نظير «فليم» به دست آورده اند در حال طراحی و توسعه ابزارهای جديدی برای جنگ سايبری عليه ايران هستند.

اقدامات سايبری برای اخلال در برنامه های هسته ای ايران از دوران دوم رياست جمهوری جورج بوش آغاز شده است. در آن مرحله بخش اعظم اين اقدامات به جمع آوری اطلاعات، شناسايی تهديدهای بالقوه و توسعه ابزارهايی برای مختل کردن آنها محدود می شد. در سال ۲۰۰۸ اين برنامه های وارد مرحله عملياتی شدند و بنابراين مديريت آنها از وزارت دفاع به سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا ( سيا ) منتقل شد.

با وجود همکاری های آمريکا و اسرائيل در اين زمينه ها ولی اين دو کشور در تمام موارد عمليات و حملات خود عليه ايران را هماهنگ نکرده اند. حمله سايبری اسرائيل در ماه آوريل سال جاری به شبکه های کامپيوتری وزارت نفت و تاسيسات صادرات نفت ايران به طور مستقل و بدون هماهنگی با آمريکا انجام شده است. ايران متوجه اين حملات شد و توانست پس از مدتی وجود جاسوس افزارهای «فليم» را کشف کند.

برخی از مقامات آمريکا از اين اقدام يک جانبه دولت اسرائيل خشمگين شدند و معتقدند که بی احتياطی اسرائيل باعث شده است که ايران خيلی زودتر از آنچه که احتمال می رفت وجود اين جاسوس افزار را کشف کند.

دولت ايران در واکنش به کشف «فليم» از يک موسسه روسی ايمنی کامپيوتر و يک آزمايشگاه تشخيص و کشف ويروس های کامپيوتری در مجارستان خواست تا برای مقابله با پيامدهای اين ويروس به آن کشور کمک کنند.

هفته گذشته اين شرکت روسی اعلام کرد که طراحان جاسوس افزار «فليم» همان افراد يا مراکزی هستند که بدافزار «استاکس نفت» را طراحی کرده اند.

به گفته مسئولان شرکت روسی «کاسپرسکی»، جاسوس افزار «فليم» قديمی تر از بد افزار «استاکس نت» است و به نظر می رسد که از «فليم» برای شروع و ادامه فعاليت بد افزار «استاکس نت» استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG