لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۷

جولیان آسانژ به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شد


جولین آسانژ، بنیان‌گذار وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس.
جولین آسانژ، بنیان‌گذار وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس.
جولین آسانژ، بنیان‌گذار وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس، روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد از سفارت اکوادور در لندن تقاضای پناهندگی سیاسی کرد و مقام‌های اکوادوری گفته‌اند که این درخواست را در دست بررسی دارند.

وزارت امور خارجه بریتانیا به خبرگزاری فرانسه گفت که «آسانژ از دسترس پلیس خارج است زیرا هم‌اینک وارد محدوده دیپلماتیک شده‌است» اما تأکید کرد که بریتانیا با مقام‌های اکوادوری در تماس است «تا قضیه را هرچه زودتر حل و فصل کند.»

ویکی‌لیکس سایتی است که تاکنون هزاران سند طبقه‌بندی‌شده دیپلماتیک و نظامی ازجمله مکاتبات دیپلمات‌های آمریکایی در نقاط مختلف جهان را در سایت خود منتشر کرده‌است، که این امر اعتراض دولت آمریکا و دیگران را درپی داشته‌است.

مقامات آمریکایی می‌گویند که اقدام ویکی لیکس جان سربازان آمریکا در عراق و افغانستان را به خطر انداخته‌است.

جولیان آسانژ که به اتهام سوءاستفاده جنسی از سوی دستگاه قضایی سوئد تحت پیگرد قانونی قرار گرفته‌است هفته گذشته آخرین گزینه‌های قانونی را برای جلوگیری از استرداد خود از خاک بریتانیا به سوئد استفاده کرد ولی در این امر ناموفق بود و دادگاه رأی به استرداد او داد.

آسانژ که اتهام سوءاستفاده جنسی از دو زن سوئدی را دست‌آویزی برای توقف انتشار اسناد محرمانه توصیف می‌کند هم‌اینک برای جلوگیری از استردادش به سوئد از سفارت اکوادور درخواست پناهندگی کرده‌است.

این شهروند ۴۰ ساله استرالیایی می‌گوید که اگر به سوئد فرستاده شود احتمال تحویل او به ایالات متحده برای پاسخگویی در مورد پرونده جاسوسی وجود دارد.

دولت چپگرا و ضدآمریکایی رافائل کوررا، رئیس‌جمهوری اکوادور، پیش از این در نوامبر ۲۰۱۰ به جولین آسانژ پیشنهاد اعطای پناهندگی کرده‌بود.

اکوادور، همواره آسانژ و فعالیت‌های او را تحسین کرده است و پیشتر گفته بود که قصد دارد از آسانژ دعوت کند تا در مورد اطلاعاتی که ویکی‌لیکس از فعالیت‌های ایالات متحده به‌دست آورده در اکوادور سخنرانی کند.

جولین آسانژ در ماه آوریل در شبکه تلویزیون «آرتی» با رییس‌جمهوری اکوادور مصاحبه‌ای انجام داد و رافائل کوررا در این مصاحبه او را تشویق به ادامه کار کرد.

جولین آسانژ از زمان بازداشت خود با گرو گذاشتن وثیقه‌ای سنگین، بیشتر اوقاتش را در منزل یکی از هواداران ثروتمندش در شرق لندن به‌سر برده‌بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت استرالیا روز سه‌شنبه اعلام کرد «همان‌گونه که همیشه به تمامی شهروندان استرالیا در خارج از کشور کمک قانونی می‌کنیم، کمک‌های کنسولی و قانونی خود را به جولیان آسانژ ادامه خواهیم داد.»
XS
SM
MD
LG