لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۴

اسرائیل: با شکست مذاکرات، باید تحریم‌ها علیه ایران بیشتر شود


اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، در مصاحبه با واشینگتن پست اظهار داشت با توجه به ناکامی مذاکرات هسته‌ای تحریم‌های ایران باید تشدید شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای باراک گفت: «من نمی‌خواهم طوری نشان دهم که برای کشورهای جهان زمانبندی تعیین می‌کنم؛ ولی با صدای بلند و صریح هم گفته بودیم که این مسئله در عرض چند هفته حل نمی‌شود اما نباید هم به سالیان سال کشیده شود.»

اسرائیل در جریان مذاکرات اخیر گروه پنج به علاوه یک با ایران، گفته بود باید سه شرط با ایران گذاشته شود: «تمامی اورانیوم غنی‌سازی شده از کشور خارج شود، تاسیسات فردو برچیده شود و ایران فعالیت های اتمی را کنار بگذارد.»

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته فعالیت‌های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورد و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند. ایران این قطعنامه ها را رد کرده و فعالیت های غنی سازی اورانیوم را گسترش داده است.

آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم های یکجانبه‌ای علیه ایران به اجرا گذاشته و صنایع انرژی، نفت، نظام مالی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده‌اند.

در جریان مذاکرات اخیر میان ایران و گروه ۵+۱ در مسکو، دو طرف تنها با برگزاری مذاکراتی در سطوح «کارشناسی» و «فنی» در تیرماه و در استانبول موافقت کردند.

بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز از این‌که ایران و ۱+۵ در مذاکرات مسکو نتوانستند به توافقی دست یابند، ابراز تأسف کرد. وی ضمن ابراز تأسف از عدم پیشرفت مذاکرات هسته‌ای در مسکو، بر تدوام پیگیری دیپلماتیک مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی تأکید کرد.

دور تازه گفت‌و‌گوهای هسته‌ای میان ایران و نمایندگان گروه پنج به علاوه یک پس از ۱۵ ماه وقفه فروردین‌ماه سال جاری در استانبول آغاز شد و پس از آن در بغداد و مسکو پی گرفته شد. تا این‌ لحظه هیچ یک از این مذاکرات نتیجه‌ای عینی و عملی در برنداشته است.

شائول موفاز، معاون نخست‌وزیر اسرائیل روز چهارشنبه در واشینگتن با هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا دیدار کرد و پس از آن در صفحه فیس بوک خود نوشت: «من گفتم با توجه به شکست خوردن مذاکرات در مسکو، نفت ایران باید به کلی تحریم شود و تحریم‌های مالی علیه تهران تشدید شود.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اهود باراک همچنین گفته امید خیلی کمی دارد که مذاکرات بتواند موضع ایران را تغییر دهد. وی گفت: وقتی سه دور مذاکره به جایی نمی‌رسد، یعنی طرف مذاکره دنبال نتیجه نیست.

وزیر دفاع اسرائیل گفت: به نظر ما که ایران هنوز دارد «فریب» می‌دهد و وقت کشی می‌کند. اما این نتیجه را باید مذاکره‌کنندگان با ایران بگیرند.

ایران می‌گوید فعالیت‌های هسته‌ای را با اهداف صلح‌آمیز دنبال می‌کند و از این رو حاضر به توقف یا تعلیق برنامه غنی‌سازی اورانیوم نیست.

به گزارش رویترز یکی از اعضای تیم مذاکره کننده بریتانیا در گروه پنج به علاوه یک که آخرین دور مذاکرات را در مسکو با ایران داشت، روز چهارشنبه راهی اسرائیل شد.
XS
SM
MD
LG