لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۵

گزارش آی‌اس‌آی‌اس از «عملیات مشکوک» در تاسیسات پارچین


عکس مربوط به ماه مه گذشته
عکس مربوط به ماه مه گذشته
موسسه علوم و امنیت بین‌الملل در گزارش تازه خود به قلم دو کار‌شناس هسته‌ای این موسسه یعنی دیوید آلبرایت و رابرت آواگیان که روز بیستم ژوئن، ۳۱ خردادماه، منتشر شد می‌گوید که تازه‌ترین تصاویر ماهواره‌ای که در اختیار این موسسه است نشان می‌دهد که عملیات مشکوک به پاکسازی در تاسیسات نظامی پارچین در تهران هم‌چنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد حجم زیادی از خاک در محل این سایت جابه‌جا شده است.

تاسیسات نظامی پارچین در جنوب شرقی تهران از مدت‌ها پیش به خاطر احتمال انجام انفجارهای قوی آزمایشی در آن محل، مورد توجه و حساسیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده و برخی از صاحب‌نظران می‌گویند که احتمالا بخشی از تحقیقات ایران برای تولید سلاح هسته‌ای در این مرکز انجام شده است.

موسسه علوم و امنیت بین‌الملل یادآوری می‌کند که تصاویر ماهواره‌ای مربوط به روز هفتم ماه ژوئن، اوایل ماه جاری میلادی، نشان می‌دهد که هنوز هم در محوطه تاسیسات پارچین فعالیت‌های زیادی در جریان است. این تصاویر نشان می‌دهند که ماشین‌آلات سنگین و کامیون‌ها مشغول خاک‌برداری یا جابه‌جا کردن خاک در این نطقه هستند.

خاک‌ریزی که در تصاویر ماهواره‌ای اواخر ماه مه در اطراف این تاسیسات دیده می‌شد اکنون در نقطه‌ای واقع در شمال ساختمان‌های سابق این مرکز انباشته شده است. در کنار ساختمان دومی که به تازگی تخریب شده نیز فعالیت ماشین‌آلات سنگین و خاک‌برداری را می‌توان مشاهده کرد. این ساختمان در حقیقت مجموعه‌ای بود که آشیانه انفجارهای سنگین در آن قرار داشت، آشیانه‌ای که حدس و گمان‌ها حاکی از ان است که ایران انفجارهای تحقیقاتی مربوط به سلاح‌های هسته‌ای را در آن انجام داده است.

بر اثر خاک‌برداری و رفت و آمد ماشین‌آلات سنگین اکنون جاده‌هایی را که به ساختمان‌های مختلف ختم می‌شد و در تصاویر قبلی کاملا واضح بودند، نمی‌توان دید. همچنین خاکریزهای امنیتی که قبلا در اطراف این تاسیسات وجود داشت اکنون به نظر می‌رسد که برداشته شده‌اند.

مناطق اطراف ساختمان‌های مشکوک به محل آشیانه انفجاری از جمله سطح پوشیده از گیاهان و راه‌هایی که در این محدوده وجود داشت اکنون به هم ریخته و کاملا مشخص است که تغییرات زیادی در این منطقه روی داده است.

موسسه علوم و امنیت بین‌الملل می‌افزاید که تصاویر ماهواره‌ای جدید از تاسیسات پارچین نشان می‌دهد که از یک دستگاه که در کنار این ساختمان مشکوک قرار گرفته است آب فراوانی جاری می‌شود. نمی‌توان تشخیص داد که این دستگاه یا دلیل جاری بودن آب به مقدار زیاد دقیقا چیست. این آب در سراسر منطقه که اکنون توسط ماشین‌آلات بزرگ در حال تغییر و خاک‌برداری است جاری می‌شود.

فعالیت‌های ایران در تاسیسات پارچین به این نگرانی‌ها دامن زده است که گویا هدف از این اقدامات پاک‌سازی و از بین بردن شواهد مربوط به انجام انفجارهای آزمایشی در این تاسیسات است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار‌ها از ایران خواسته است تا اجازه بازرسی از این تاسیسات را صادر کند، ولی دولت ایران همواره با این تقاضا مخالفت کرده است.

در گزارش بیست و پنجم ماه مه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده بودظ:‌ «بر اساس تصاویر ماهواره‌ای می‌توان دید که در این تاسیسات اقدامات و فعالیت‌های زیادی در جریان است و تغییرات حاصل از آن ممکن است به تلاش‌ها و اقدامات بازرسان این نهاد برای تشخیص سوابق فعالیت‌های ایران در تاسیسات پارچین لطمه بزند.»

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، نیز روز چهارم ماه ژوئن در یک کنفرانس خبری در این باره گفت: «تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این فعالیت‌ها عبارت‌اند از استفاده از جریان آب، تخریب برخی از ساختمان‌ها، برداشتن حصار‌ها و خاکریز‌ها و خاک‌برداری از سطح منطقه.»

تصاویر ماهواره‌ای که چند روز پیش از کنفرانس خبری آقای آمانو ثبت شده وجود تمام این فعالیت‌ها در محوطه تاسیسات پارچین را تایید کرده و نشان می‌دهد که حساسیت و سوء ظن‌های این نهاد در مورد عملیات پاکسازی قبل از دادن اجازه بازرسی به آژانس درست بوده است.

کار‌شناسان موسسه علوم و امنیت بین‌الملل در پایان گزارش خود تاکید می‌کنند که دولت ایران بلادرنگ باید به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دهد تا از این تاسیسات دیدار کرده و همچنین انجام این عملیات گسترده پاک‌سازی را توضیح دهد.

تداوم و افزایش سوء ظن‌ها به فعالیت‌های ایران در تاسیسات پارچین به فضای بی‌اعتمادی به نیت اصلی در برنامه‌های هسته‌ای ایران خواهد افزود. در عین حال باعث خواهد شد که بازرسان این نهاد هیچ گاه نتوانند در مورد ماهیت واقعی فعالیت‌های ایران طی سال‌های گذشته در این تاسیسات به نتیجه درست و کاملی برسند.
XS
SM
MD
LG