لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۳

«شليک» پدافند هوايی سوريه به سوی يک هواپيمای تجسسی ترکيه


 یک جنگنده اف ۴ ترکیه در حال شلیک در مانور نظامی این کشور در سال ۲۰۱۰
یک جنگنده اف ۴ ترکیه در حال شلیک در مانور نظامی این کشور در سال ۲۰۱۰
در حالي که واکنشهای بين المللی به سرنگونی جت اف ۴ ترکيه توسط سوریه ادامه دارد، ‌ترکيه می گويد که روز دوشنبه هم يکی از هواپيماهای تجسسی آن کشور هدف شلیک پدافند هوایی نيروهای سوری قرار گرفته است.

اتحاديه اروپا، آمريکا و شماری از کشورهای جهان اقدام نظامی روز جمعه سوريه را در سرنگونی جت اف ۴ ترکیه بشدت محکوم کرده اند، ولی دولت ترکيه گفته است که دست به اقدام نظامی عليه سوريه نخواهد زد.

در عين حال روسيه از ترکيه و ناتو خواسته است از نشان دادن واکنشی که به وخيم تر شدن اوضاع منجر شود خودداری کنند.

بولنت آرينچ، معاون نخست وزير تر کيه، روز دوشنبه پس از هفت ساعت جلسه هيات دولت گفته است:« ترکيه قصد ندارد با هيچ کشور ی وارد جنگ شود .»

در اين جلسه جزئيات سرنگونی جت اکتشافی اف ۴ نيروی هوايی ترکيه توسط سوريه، حمله به يک هواپيمای تجسسی آن کشوردر روز دوشنبه و چگونگی برخورد آنکارا با اين موضوع بررسی شد.

آقای آرينچ در عين حال که واکنش نظامی به سوريه را منتفی دانست ولی گفت، آنکارا در چارچوب قوانين بين المللی از خود دفاع می کند و اين عمل سوريه بدون پاسخ نخواهد ماند.

به درخواست آنکارا روز سه شنبه نيز اعضای ناتو، ‌پيمان آتلانتيک شمالی، جلسه ای اضطراری برای بررسی موضوع سرنگونی یک جت اف ۴ ترکیه توسط سوریه برگزار می کنند.

ترکيه يکی از اعضای ناتو است و بر پايه ماده پنج پيمان ناتو هر کشور عضو که مورد تعرض قرار گيرد اين اقدام حمله به ديگر اعضای ناتو محسوب می شود و کشور های عضو بايد از تماميت ارضی آن کشور دفاع کنند.

تنها ساعاتی پيش از آغاز نشست ناتو ،‌ روسيه اظهاری اميدواری کرد که رهبران ناتو از هرگونه حرکتی که به وخيم تر شدن اوضاع منجر شود ، خودداری کنند.

در محافل سياسی و نظامی غرب هم گفته می شود در جلسه روز سه شنبه ناتو تصميمی در مورد واکنش نظامی به اين حمله سوريه اتخاذ نخواهد کرد.

اتحاديه عرب و شورای امنيت سازمان ملل نيز از درگيری نظامی با سوريه در شرايط کنونی حمايت نمی کنند.

اما در عين حال رهبران غربی به حمايت ار ترکيه برخواسته اند و گفته اند که سوريه بايد بنوعی برای اين اقدام نظامی اش مجازات شود.

سوريه ادعا می کند حمله به جت اف ۴ ترکيه برای دفاع از حريم هوايی آن کشور صورت گرفته و اينکه نمی دانسته اين هواپيما متعلق به ترکيه است.

ترکيه هم می گويد زمانی که برج ديده بانی متوجه شد که اين هواپيما حدود دو کيلومتر به حريم هوايی سوريه نفوذ کرده است دستور بازگشت آنرا صادر کرد و از آن لحظه به بعد تماس با آن قطع شد.

عمليات تجسس همچنان ادامه دارد ولی تا کنون اثری از دو خلبان جت سرنگون شده ترکيه مشاهده نشده است.
XS
SM
MD
LG