لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۵

کره جنوبی از ۱۱ تیرماه واردات نفت از ایران را متوقف می‌کند


کره جنوبی روز سه شنبه اعلام کرد که هم‌زمان با اجرای تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران در روز ۱۱ تیرماه، این کشور نیز خرید نفت از ایران را متوقف می‌کند.

وزارتخانه‌های امور خارجه، تجارت و دارایی کره جنوبی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده‌اند: «اتحایه اروپا از ۱۱ تیرماه واردات نفت از ایران را متوقف و از بیمه کردن نفتکش‌های حامل نفت ایران خودداری می‌کند، بنابراین واردات نفت کره جنوبی از ایران به حال تعلیق در می‌آید.»

در این بیانیه تاکید شده است که دولت به تلاش های خود برای تامین نیازهای نفتی اش ادامه می‌دهد و در تلاش خواهد بود تا تأثیر توقف واردات نفت ایران بر اقتصاد و صنعت داخلی کره جنوبی را به حداقل برساند.

بهمن ماه گذشته اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که از روز ۱۱ تیرماه تحریم‌های نفتی علیه ایران را اجرایی می‌کند که بر اساس آن ۲۷ عضو اتحادیه اروپا واردات نفت از ایران را به طور کامل متوقف می کند.

همچنین از این تاریخ، شرکت‌های بین المللی از بیمه کردن نفتکش‌های حامل نفت ایران خودداری می‌کنند و این در حالی است که به گفته خبرگزاری رویترز، حدود ۹۰ درصد از تانکر‌های نفت در سطح جهان از بیمه شرکت های غربی استفاده می‌کنند.

کره جنوبی در حالی از قطع واردات نفت از ایران خبر داده است که دو پالایشگاه نفتی این کشور پیشتر قرارداد خرید روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام را با ایران برای سال ۲۰۱۲ بسته بودند. هنوز مشخص نیست که سئول در مورد این قرارداد چه تصمیمی اتخاذ می‌کند.

سئول در سال ۲۰۱۱ حدود ۹ درصد از نفت مورد نیاز خود را از ایران وارد کرده است و در حال حاضربه دنبال جایگزینی برای نفت ایران است.

وزارت اقتصاد کره جنوبی می گوید که سئول برای بخش اعظم نفت ایران جایگزین یافته است.

معاون وزیر نفت کره جنوبی در امور بین‌الملل به خبرگزاری رویترز گفته است که بخش بزرگ نفت ایران با نفت عراق، کویت، قطر و امارات و یا با خرید نقدی نفت جایگزین شده است.

کره جنوبی، چهارمین خریدار بزرگ نفت ایران است و از اواخر خردادماه به خاطر کاهش قابل توجه واردات نفت از ایران، همراه با شش کشور دیگر از تحریم‌های آمریکا معاف شدند.

سئول همچنین پیشتر اعلام کرده بود که برای معاف شدن از تحریم‌های اروپا، در حال مذاکره با اتحادیه اروپا است، با این‌حال این اتحادیه پنجم تیرماه تأکید کرد که از ۱۱ تیرماه تمامی کشورها مشمول تحریم‌های نفتی علیه ایران می‌شوند.

غرب معتقد است که برنامه هسته ای ایران دارای ابعاد نظامی است و با تحت فشار قرار دادن تهران قصد دارد تا این کشور را به پاسخگویی به نگرانی‌های بین‌المللی وادار کند.

ایران در مقابل همواره بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود تأکید کرده و دستیابی به انرژی هسته‌ای را حق خود می‌داند.
XS
SM
MD
LG