لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۴

معاون وزیر خارجه: پادشاه عربستان به اجلاس غیرمتعهدها دعوت می‌شود


در حالی که رسانه‌های ایران پیشتر به نقل از معاون عربی-آفریقایی وزارت خارجه، از عدم دعوت از پادشاه عربستان برای حضور در اجلاس سران جنبش عدم تعهد خبر داده بودند، این مقام وزارت خارجه تأکید کرد که قرار نیست از پادشاه عربستان برای این اجلاس دعوت نشود.

حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، موضوع عدم دعوت از ملک عبدالله در اعتراض به اعدام چند تبعه ایرانی در عربستان سعودی را رد کرد و گفت از آنجا که سفرش با هدف تسلیم دعوتنامه به مقام‌های عربستان سعودی، در رابطه با موضوع اعدام‌ها لغو شده بود، دعوت رسمی از پادشاه عربستان سعودی نیز به تعویق افتاد.

وی در عین حال گفت که هنوز در مورد نحوه تسلیم دعوتنامه به مقام‌های سعودی تصمیمی اتخاذ نشده است اما نمی‌شود برای اجلاسی بین‌المللی یک کشور را حذف کرد.

شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد، قرار است از پنجم تا دهم شهریور ماه امسال در تهران برگزار شود و در شرایطی که هم‌اکنون مصر ریاست این سازمان را بر عهده دارد، ایران از شهریور ماه به مدت سه سال عهده‌دار ریاست آن خواهد شد.

با این حال افزایش تنش در روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی بر سر اعدام ۱۸ ایرانی متهم به قاچاق مواد مخدر در خاک عربستان، موضوع دعوت از پادشاه عربستان و حضور وی در این اجلاس را در هاله‌ای از ابهام فرو برد.

۳۰ تن از اتباع ایرانی، حدود پنج سال پیش به اتهام قاچاق دو تن مواد مخدر به عربستان بازداشت شدند که از میان آنها ۱۸ نفر در دو گروه هشت و ۱۰ نفره اعدام شده‌اند.

با این حال معاون عربی – آفریقایی وزارت خارجه ایران می‌گوید که حکم اعدام شش شهروند ایرانی دیگر به ۱۵ سال زندان تقلیل یافته و یک تن نیز مشمول عفو شده است.

به گفته آقای امیرعبداللهیان، این موضوع به صورت شفاهی به مقام‌های ایرانی و زندانیان اعلام شده و قرار است در این زمینه به زودی یادداشتی به طور رسمی تسلیم جمهوری اسلامی شود.

«به دلیل روابط همسایگی بسیاری پروتکل‌ها را کنار گذاشتیم»

بخش دیگری از گفت‌وگوی ایرنا با این مقام دستگاه دیپلماسی ایران به موضوع روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی اختصاص یافته و معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه تأکید کرده است ایران به دنبال تقلیل رابطه با کشورهای منطقه نیست.

وی افزوده است که «ما با عنوان دستگاه دیپلماسی به آنچه باید انجام می‌دادیم عمل کردیم و حقیقتاً به حکم برادری و همسایگی حجت را بر دوستانمان در عربستان تمام کردیم.»

آقای امیرعبداللهیان به سفرهای پرتعداد محمود احمدی‌نژاد به عربستان سعودی اشاره کرده و گفته است که رئیس جمهور ایران به دلیل روابط همسایگی با کنار گذاشتن پروتکل‌ها، منتظر این نمانده که اگر سفری به عربستان انجام داده، سفری متقابلی از سوی پادشاه عربستان صورت گیرد.

این مقام وزارت خارجه ایران در عین حال گلایه کرده است که عربستان در سال‌های اخیر به رغم باز بودن کانال‌های دیپلماتیک، سفر مقام‌های عالی‌رتبه خود را کنترل، مدیریت و یا حتی متوقف کرده است.

وی ابراز امیدواری کرده است که با انتصاب امیر سلمان به عنوان ولیعهد عربستان سعودی، تغییراتی در رویکرد عربستان به وجود آید و در عین حال تصریح کرده که ایران انتظار دارد در رابطه با آنچه در حوزه بحرین و سوریه در جریان است به طور ملموس شاهد تغییر رفتار عربستان باشد.
XS
SM
MD
LG