لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۷

ايران برای مقابله با تحريم نفتی اتحاديه اروپا «بخشنامه آماده باش» صادر کرد


همزمان با آغاز تحريم های نفتی و بيمه ای اتحاديه اروپا عليه ايران از روز يکشنبه، اول ژوئيه، رستم قاسمی، وزير نفت جمهوری اسلامی با صدور بخشنامه ای خواستار «بسيج همگانی تمامی مديران و کارکنان وزارت نفت» برای مقابله با اين تحريم ها شد.

نمايندگان کشورهای عضو اتحاديه اروپا در نشست بهمن ماه خود تصويب کرده بودند که از روز اول ژوئيه- ۱۱ تيرماه- تحريم های نفتی و بيمه ای عليه ايران به مرحله اجرا درآيد.

وزير نفت جمهوری اسلامی ايران در بخشنامه خود خواستار آن شده است تا با «حضور مديران و کارشناسان بين المللی صنعت نفت، تدابير جديدی برای مقابله با تحريم های خريد نفت خام ايران همچون تامين بيمه کشتی های نفتکش، افزايش ذخيره سازی نفت، بازاريابی برای فروش نفت به پالايشگاه های جديد و نحوه صادرات دريايی نفت اتخاذ شود.»

خبرگزاری مهر با انتشار خبر صدور اين بخشنامه همچنين از قول محسن قمصری، مدير امور بين الملل شرکت ملی نفت ايران، نوشته است که «با توقف کامل صادرات نفت ايران به اروپا مشتری هايی جديد برای فروش نفت خام شناسايی شده است».

با اين حال وی اشاره نکرده است که چه کشورهايی مشتريان جديد نفتی ايران خواهند بود.

ايران دومين صادرکننده بزرگ نفت در سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، است و نزديک به ۸۰ درصد از درآمدهای نفتی آن از محل صادرات نفت تامين می شود. تا پيش از اعمال تحريم های اتحاديه اروپا، ايران روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نفت به کشورهای اين اتحاديه صادر می کرد.

اتحاديه اروپا تا ۱۱ تير ماه به کشورهای عضو خود فرصت داده بود تا واردات نفت خام و فرآوردهای پتروشيمی ايران را متوقف کنند. شرکت های بيمه اروپايی نيز از اين پس از بيمه کردن تجهيزات حمل و نقل نفت و محصولات پتروشيمی ايران، منع می‌شوند.

هم اکنون ۹۰ درصد از خدمات بيمه نفتکش‌های جهان توسط شرکت‌های اروپايی انجام می گيرد که با تحريم های جديد، نفتکش های ايرانی به اين بيمه ها دسترسی نخواهند داشت.

آژانس بین المللی انرژی می گويد که صادرات نفت ایران تا سال گذشته روزانه دو ميليون و ۱۰۰ تا دو ميليون و ۲۰۰ هزار بشکه بوده است ولی این رقم در ماه مه سال جاری به يک ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه کاهش يافته است.

احمد قلعه بانی، مديرعامل شرکت ملی نفت ايران، هفته گذشته گفت که صادرات ايران ۳۰ درصد کاهش يافته است ولی وی دليل اين امر را «انجام تعميرات» اعلام کرد.

دو سوم از صادرات نفت ایران به کشورهای چین، هند، ژاپن و کره جنوبی صورت می گیرد ولی این کشورها برای در امان ماندن از تحریم های آمریکا واردات نفت خام از ایران را طی ماه های اخیر کاهش داده اند. کره جنوبی هفته پیش اعلام کرد که قرار است از روز یکشنبه- ۱۱ تير ماه- کل واردات نفت از ایران را متوقف کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رويترز، پيش بينی می شود که درآمد نفتی ايران تحت تاثير تحريم های جديد اتحاديه اروپا و آمريکا به ميزان هشت ميليارد دلار در هر سه ماه کاهش يابد.

در حالی که آمارهای منتشره حاکی از کاهش شديد درآمدهای نفتی ايران است، وزير نفت جمهوری اسلامی روز يکشنبه در شيراز گفت که «تحريم ها تاکنون هيچ تاثيری در ايران نداشته و از اين پس نخواهد داشت.»

محمود بهمنی، رييس کل بانک مرکزی ايران، نيز تاثيرگذاری تحريم ها بر اقتصاد ايران را «سخت» توصيف کرده و گفته است که «در مجموع حدود ۱۵۰ ميليادر دلار ذخاير در مقابل تحريم ها قرار دارد و اين ميزان حجم مناسبی است.»

به گزارش خبرگزاری مهر، وی افزوده که برای مقابله با تحريم ها «ما بيکار ننشسته ايم و برنامه هايی در دست اجرا داريم تا با سياست های مغرضانه مقابله کنيم.»

سيد شمس الدين حسينی، وزير امور اقتصاد و دارايی ايران هم به تحريم های اتحاديه اروپا واکنش نشان داده و آن را «تنها برای ايجاد جو روانی» دانسته است.

روز پنجشنبه، ۲۸ ماه ژوئن، نیز ایالات متحده آمریکا تحریم های تازه ای علیه کشورهایی که همچنان اقدام به خرید حجم بالایی نفت از ایران می کنند به مرحله اجرا در آورد.

اجرای دور تازه تحريم های اتحاديه اروپا و آمریکا در واکنش به ادامه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ايران صورت می گيرد که غرب می گويد دارای اهداف نظامی بوده و تهران به دنبال کسب دانش لازم برای ساخت سلاح هسته ای است.

ايران اين ادعاها را رد کرده و گفته است اين برنامه اهداف صلح آميز دارد. سه دور مذاکرات ميان ايران و گروه پنج به علاوه يک در سال جاری برای حل و فصل بحران هسته ای تهران، هيچ نتيجه ملموسی نداشته است.
XS
SM
MD
LG