لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۴

طرح نمايندگان مجلس برای «بستن تنگه هرمز» با هدف مقابله با تحريم کنندگان


گزارش ها حاکی است کمیته سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پیش نویسی طرحی را تهیه کرده که در آن توصیه می شود برای مقابله با تحریم های نفتی که علیه ایران به اجرا گذاشته شده، «تنگه هرمز بسته شده» و از حرکت تانکرهای نفتی، جلوگیری شود.

به گزارش خبرگزاری مجلس، خانه ملت، «ابراهیم آقامحمدی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته پیش نویسی برای بستن تنگه هرمز آماده شده و پیشنهاد شده کشورهایی که ایران را تحریم کرده اند، اجازه گذر به نفتکش های آن ها از تنگه هرمز داده نشود.

اين نماينده مجلس روز دوشنبه گفته است: «اين پيش نويس را برای پاسخ دادن به تحريم نفتی ايران از سوی اتحاديه اروپا آماده کرده ايم و تا کنون از تعداد ۲۹۰ نماينده مجلس، يکصد نماينده آن را امضا کرده اند.»

ابراهیم آقا محمدی با بيان اينکه «طرح مسدود کردن تنگه هرمز دارای يک ماده واحده است،» تأکيد کرد: «مطابق اين ماده واحده دولت جمهوری اسلامی ايران موظف است تا بر اساس حق حاکميت خود از عبور نفتکش‌هايی که به کشورهای تحريم‌کننده ايران، نفت حمل می‌کنند، جلوگيری کند. ».

وی گفته است این طرح به زودی در صحن علنی مجلس مطرح می شود.

ایران پیشتر هم حرف ها و مواضعی برای احتمال بستن تنگه هرمز مطرح کرده بود که به عنوان سیاست رسمی و اجرایی دولت اعلام نشد و در حد تهدید لفظی و غیررسمی بود. آمریکا در مقابل گفته بود در صورتی که تنگه هرمز بسته شود، توان باز کردن آن را دارد.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورده و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند.

ایران این قطعنامه ها را رد کرده و فعالیت های غنی سازی اورانیوم خود را گسترش داده است. ایران همچنین دو دور گفت وگو با آژانس داشت که بدون نتیجه به پایان رسید و مذاکرات با گروه پنج به علاوه یک هم پس از سه دور در استانبول، بغداد و مسکو بدون نتیجه به پایان رسید.

آمریکا و اتحادیه اروپا به طور یکجانبه تحریم هایی علیه ایران به اجرا گذاشته و در آخرین اقدام، نفت و خدمات بیمه از سوی اروپا به ایران مورد تحریم قرار گرفته است.

اتحادیه اروپا از روز یکشنبه تحریم‌های نفتی و بیمه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران را که در ۲۳ ژانویه به تصویب رسانده بود به مرحله اجرا در آورد؛ که آغاز این تحریم‌ها به معنی از دست رفتن ۱۸ درصد از بازار صادرات نفت ایران است.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه بار دیگر از عقب‌نشینی نکردن جمهوری اسلامی در برابر «سیاست فشار و تهدید» سخن گفت و تحریم‌ها را «موجب تقویت خودکفایی» در ایران دانست.
XS
SM
MD
LG