لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۹

سوييس: نفت ايران را تحریم نکرده ایم


دولت سوييس روز پنجشنبه اعلام کرد هرچند تحريم های بيشتری علیه ايران قرار است اعمال کند، ولی حاضر نيست تحريم نفتی ايران را اجرا کند. سوييس گفته اين کار مبتنی بر «سياست‌ خارجی» دولت اين کشور است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سوييس هم از روز ششم جولای (۱۶ تیرماه ) تحريم های يکجانبه و جديدی هماهنگ با اتحاديه اروپا عليه ايران به اجرا می گذارد.

وزارت اقتصاد سوييس در بيانيه ای اعلام کرد در فهرست تحريم های جديد سوييس عليه ايران، معامله و همکاری در تامین تجهيزات پتروشيمی و الماس آورده شده است.

اين بيانيه می گويد: واردات نفت خام و تمامی محصولات مرتبط با آن از ايران که از اول ماه جولای از سوی اتحاديه اروپا تحريم شده است، اما نه در سوييس، می بايست به نهاد دولتی اين کشور که بر سياست ها و مسایل اقتصادی نظارت دارد، گزارش کنند.

وزارت اقتصاد سوييس اضافه کرده است: «به دلايل سياست خارجی، معاملات مربوط به نفت و محصولات پتروشيمی ايران همانند اتحاديه اروپا ممنوع نشده اند،اما بايد آنها را اعلام کرد.»

وزارت اقتصاد سوییس با اين حال گفته تحريم ها ۷۸ شخصيت حقيقی ايرانی که در نقض حقوق بشر گسترده در ايران دست داشته اند را به طور جدی اجرا می کند.

اتحاديه اروپا از اول ماه جاری ميلادی، تحريم های نفتی و بيمه‌ای عليه جمهوری اسلامی ايران را به مرحله اجرا در آورد. آغاز اين تحريم ها به معنی از دست رفتن ۱۸ درصد از بازار صادرات نفت ايران است.

تحريم جديد ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا نه تنها صادرات نفت ايران را هدف قرار می‌دهد بلکه استفاده نفت‌کش‌های ايرانی از بيمه‌های اروپايی را ناممکن می‌کند.

شرکت‌های بيمه اروپايی از اين پس از بيمه کردن تجهيزات حمل و نقل نفت و فرآورده‌های پتروشيمی ايران نيز منع می‌شوند و با آغاز تحريم بيمه و نفت توسط اروپا، حتی احتمال توقيف نفتکش‌های ايرانی در بنادر و آب‌های بين‌المللی نيز می‌رود.
XS
SM
MD
LG