لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۷

«اردوگاه کار سخت» برای قاچاقچیان مواد مخدر در ایران راه اندازی می شود


ستاد کل مبارزه با مواد مخدر در ایران اعلام کرد که تا پایان سال جاری «اردوگاه‌های کار سخت» برای قاچاقچیان راه‌اندازی می‌شود. وزارت کشور نیز پیشتر گفته بود که احداث «پنج اردوگاه شرایط سخت» را در دست ساخت دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، علی علی‌اکبریان، مدیرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر روز شنبه ۱۷ تیرماه از احداث دو نوع اردوگاه «درمان» و «کار سخت» تا پایان سال جاری خبر داد و تأکید کرد که شماری از این مراکز تا کنون راه‌اندازی شده‌اند.

وی با تفکیک افراد مرتبط با حوزه مواد مخدر به مصرف کنندگان و توزیع کنندگان توضیح داد: «دو نوع اردوگاه در سطح کشور جهت درمان و کاهش آسیب معتادان از یک سو، و مراکزی با شرایط کار سخت برای عناصر قاچاقچی و توزیع کننده پیش‌بینی شده که تعدادی از این مراکز راه‌اندازی و تعدادی نیز در مراحت ساخت و تکمیل تا پایان سال جاری هستند.»

این مقام مسئول در خصوص ویژگی‌های این اردوگاه توضیح بیشتری ارائه نکرد.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که پیشتر قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی نیز از احداث «پنج اردوگاه شرایط سخت» برای نگهداری قاچاقچیان مواد مخدر خبر داده بود.

خبرگزاری مهر پنجم تیرماه گزارش داد که علیرضا افشار در این خصوص گفته است: «نقطه کلیدی در مبارزه با مواد مخدر، اردوگاه‌های شرایط سخت هستند، به طوری که وزارت کشور در حال احداث پنج اردوگاه شرایط سخت برای انتقال قاچاقچیان مواد مخدر است.»

وی با تاکید بر اینکه «قانون گفته است که زندانیان مواد مخدر باید شرایط سختی داشته باشند» از سازمان زندان‌ها و قوه قضاییه خواست تا به قانون عمل کنند.

مجازات قاچاقچیان مواد مخدر در ایران اعدام است و به گفته مقام های جمهوری اسلامی بیشتر اعدام‌های صورت گرفته در ایران نیز مربوط به پرونده‌های مواد مخدر است.

علیرضا افشار پنجم تیرماه اظهار کرد که نهادهای متولی در بخش درمان معتادان و پیشگیری موفق نبوده‌اند.

به گزارش مهر، معاون حفاظت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه نیز پنجم تیرماه در این خصوص از تشکیل «۳۰۰ هزار پرونده قضایی مرتبط با مواد مخدر» در سال ۹۰ خبر داد.

محمدباقر ذوالقدر با تاکید بر این‌که رتبه سوم بیشترین پرونده‌های کشور مربوط به مواد مخدر است آن زمان گفت که تعداد این پرونده‌ها در سال ۹۰ نسبت به سال ۸۹، «حدود ۳.۷ درصد» رشد داشته است.

به گفته این مقام قضایی، در حال حاضر «بین ۶۵ تا ۷۰ درصد» زندانیان کشور به صورت مستقیم و غیر مستقیم در ارتباط با مواد مخدر در زندان هستند.

در همین زمینه، سید عبدالله عمادی، معاون رفاهی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نیز گفته است که «۱۰ میلیون ایرانی» در ایران درگیر معضلات مواد مخدر هستند.

خبرگزاری مهر پنجم تیرماه گزارش کرد که آقای عمادی با بیان اینکه بر اساس آمار «دو میلیون نفر معتاد» در ایران وجود دارد، با احتساب تعلق داشتن فرد معتاد به خانواری پنج نفره گفت که «هشت میلیون نفر» دیگر به طور غیر مستقیم با معضلات اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کنند.
XS
SM
MD
LG