لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۹

حمید سمندریان، کارگردان پیشکسوت تئاتر ایران درگذشت


حمید سمندریان
حمید سمندریان
حمید سمندریان، کارگردان نامدار تئاتر که از وی به عنوان «پدر تئاتر ایران» یاد می‌شود، روز پنجشنبه، ۲۲ تیرماه، پس از یک بیماری طولانی از دنیا رفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، حمید سمندریان که مدتی بود با بیماری سرطان کبد دست و پنجه نرم می‌کرد، روز پنجشنبه در سن ۸۱ سالگی در منزل شخصی خود از دنیا رفت.

حمید سمندریان متولد سال ۱۳۱۰بود. وی فعالیت‌های خود در حوزه تئاتر را حین تحصیل در دوره متوسطه و با حضور در کلاس‌های تئاتر و هنرپیشگی افرادی چون حسین خیرخواه، عباس شباویز، نصرت کریمی و عبدالحسین نوشین آغاز کرد.

وی پس از اتمام دوره دبیرستان به اروپا رفت و پس از تحصیل در رشته مهندسی در برلین، به تحصیل در کنسرواتوار عالی موسیقی و هنرهای نمایشی هامبورگ پرداخت و از جمله از آموزش «ادوارد مارکس»، اساتید شناخته شده تئاتر، بهره برد.

این کارگردان پیشکسوت تئاتر پس از اتمام تحصیل خود به ایران بازگشت و فعالیت‌های خود در حوزه تئاتر را دنبال کرد.

اجرا و کارگردانی نمایشنامه‌های «ملاقات با بانوی سالخورده»، «دایره گچی قفقازی»، «ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی»، «مرغ دریایی»، «بازی استریندبرگ» و «کرگدن» از جمله فعالیت‌هایی است که در کارنامه هنری حمید سمندریان مشاهده می‌شود.

وی همچنین از سال ۱۳۸۹ کار بر روی نمایشنامه «گالیله» برتولت برشت را آغاز کرد و در نظر داشت تا این نمایشنامه را بهمن همان سال در تماشاخانه ایران‌شهر به روی صحنه ببرد؛ تصمیمی که هیچ‌گاه محقق نشد.

آقای سمندریان در سال‌های فعالیت خود با برگزاری کلاس‌های آزاد بازیگری و کارگردانی که تا آخرین روزهای عمرش ادامه داشت به آموزش هنرمندان پرداخت. عزت‌الله انتظامی، گوهر خیر‌اندیش، رضا کیانیان، گلاب آدینه، مهدی و ناصر هاشمی از جمله هنرمندانی هستند که از کلاس‌های آقای سمندریان بهره برده‌اند.

حمید سمندریان که همسر هما روستا،‌ بازیگر شناخته شده ایرانی است، در حالی روز پنجشنبه از دنیا رفت که به نوشته ایسنا، همراهان و شاگردان وی قصد داشتند بار دیگر نمایش «بازی استریندبرگ» را که او سال‌ها پیش به روی صحنه برده بود، با همان بازیگران پیشین، هما روستا، رضا کیانیان و پیام دهکردی، پاییز امسال به روی صحنه ببرند و تمرین‌های اولیه این نمایش نیز در منزل آقای سمندریان آغاز شده بود.

خانه هنرمندان روز پنجشنبه درگذشت حمید سمندریان را تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا،‌ قرار است که پیکر آقای سمندریان روز شنبه، ۲۴ تیرماه، ساعت ۱۰ صبح، از مقابل خانه هنرمندان به سمت بهشت زهرا تشییع شود و مراسم ترحیم وی نیز بعد از ظهر دوشنبه، ۲۶ تیرماه، در محل مسجد جامع شهرک غرب برگزار خواهد شد.

همچنین ایسنا افزوده است که قرار مراسم یادبود حمید سمندریان، بعد از ظهر ۲۹ تیرماه، از سوی خانه تئاتر ایران و در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار شود.
XS
SM
MD
LG