لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۶

مرکز توسعه مدیریت اینترنت: تنها شش درصد کاربران ایرانی اینترنت پر سرعت دارند


مرکز توسعه مدیریت اینترنت ایران آمار تازه‌ای منتشر کرده‌است که در آن ضریب نفوذ اینترنت در ایران برای سال ۹۰ خورشیدی ۴۳ درصد ذکر شده‌است.

این در حالی است که بر اساس آمار دی‌ماه سال ۹۰ مرکز آمار ایران، ضریب نفوذ اینترنت در ایران برای سال ۹۰ نزدیک به ۱۵ درصد اعلام شده‌است.

خبرگزاری مهر که روز دوشنبه ۲۶ تیر آمار تازه مرکز توسعه مدیریت اینترنت ایران را منتشر کرده می‌نویسد که شاخص‌های تعریف کاربر اینترنت در ایران بین دو نهاد یادشده تفاوت دارد.

به نوشته این خبرگزاری، مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت وابسته به وزارت ارتباطات، کاربر اینترنت را فردی می‌داند که طی ۱۲ ماه گذشته با اتصال به شبکه اینترنت از یکی از خدمات اینترنتی استفاده کرده باشد.

اما در داده‌های مرکز آمار ایران منظور از استفاده‌کننده از اینترنت فردی عنوان شده که در ۱۲ ماه منتهی به زمان آمارگیری، حداقل یک بار در داخل کشور از اینترنت استفاده کرده باشد.

این «تفاوت تعریف» ممکن است از دلایلی باشد که مرکز آمار ایران تعداد کاربران اینترنت در ایران طی سال ۹۰ را «بیش از یازده میلیون نفر» گزارش کرده است، در حالی که مرکز توسعه مدیریت اینترنت ایران در آمار تازه خود این تعداد را «۳۲ میلیون و ۶۹۶ هزار نفر» اعلام می‌کند.

آمار این دو نهاد برای سال ۸۹ نیز متناقض بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در حالی که وزارت ارتباطات و فناوری، شمار کاربران اینترنت برای آن سال را بیش از ۲۴ میلیون نفر اعلام کرده بود، مرکز آمار ایران از نتایج طرح آمارگیری خبر داد که براساس آن تا پایان سال ۸۹ تنها ۱۱ میلیون نفر در ایران کاربر اینترنت بوده‌اند.

آماری از تعداد کاربران اینترنتی در ایران برای سال ۹۱ در دست نیست و در این زمینه تنها یکسری نظرسنجی‌ها انجام شده‌است.

برپایه یک نظرسنجی که خردادماه سال جاری به طور مشترک توسط مؤسسه نظرسنجی گالوپ و شورای اطلاع‌رسانی بین‌المللی آمریکا (بی‌بی‌جی) از دو هزار نفر در ایران انجام شده است ۴۳ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته اند که به اینترنت دسترسی دارند.

استفاده از اینترنت پرسرعت در ایران: تنها ۶ درصد

آماری که خبرگزاری مهر روز دوشنبه از مرکز توسعه مدیریت اینترنت ایران نقل می‌کند درصد استفاده‌کنندگان از اینترنت پرسرعت در ایران را «حدود شش درصد» اعلام کرده و می‌نویسد که شش میلیون و ۹۳۴ هزار و ۷۶۰ نفر از اینترنت کم‌سرعت دایل‌آپ (شماره‌گیر) استفاده می‌کنند.

برپایه این آمارها، نحوه اتصال ایرانی‌ها به اینترنت به ترتیب در دسته کم‌سرعت عبارت است از: ۱۴ میلیون و ۲۵۹ هزار و ۹۸۲ نفر از طریق اینترنت موبایل، شش میلیون و ۹۳۴ هزار و ۷۶۰ نفر از اینترنت کم‌سرعت دایل‌آپ، شش میلیون و ۱۰۶ هزار نفر از طریق فیبر نوری، و در دسته پرسرعت: چهار میلیون و ۵۲۸ هزار و ۴۲۸ نفر از طریق ADSL و ۸۶۷ هزار و ۱۰۵ نفر نیز از طریق اینترنت پرسرعت بی‌سیم وایمکس.

پیش از این روزنامه جمهوری اسلامی ۳۰ فروردین سال‌جاری نوشت: «گزارش مرکز آمار حاکی است از کل کاربران اینترنت ایران نحوه دسترسی ۸۳٫۸ درصد شماره‌گیری (دایل‌آپ) بوده‌است.»

دسترسی به اینترنت از طریق شماره‌گیری با سرعت ۵۶ کیلوبیت بر ثانیه در بسیاری از کشورها دیگر کاربردی ندارد و حتی اتحادیه جهانی مخابرات ضریب نفوذ اینترنت کشورها را بر مبنای دسترسی به اینترنت پرسرعت با سرعت ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه می‌سنجد.

مرکز توسعه مدیریت اینترنت ایران در آمار جدید خود از ناچیز بودن درصد کاربران ایرانی برخوردار از اینترنت پرسرعت در سال ۸۹ خبر می‌دهد و تعداد کاربران اینترنت پرسرعت ای‌دی‌اس‌ال (ADSL) با دسترسی سرعت متوسط ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه برای آن سال را رقم یک میلیون و ۴۰۶ هزار نفر اعلام می‌کند.

روزنامه دنیای اقتصاد روز ۱۵ دی‌ماه ۹۰ نوشت که «آمارهای جدید مرکز آمار ایران نشان‌دهنده عقب‌ماندگی شدید ایران در زمینه توسعه اینترنت است» و این آمارهای تازه «با آمارهایی که پیش از این توسط وزارت ارتباطات و سازمان فناوری اطلاعات منتشر می‌شد، کاملا منافات دارد»، چرا که «فرمول‌نویسان در شرکت فناوری اطلاعات و وزارت ارتباطات تا آنجا پیش رفته بودند که ایران را دارای بالاترین تعداد کاربران در میان کشورهای منطقه و همسایگان معرفی می‌کردند، اما اکنون حقایق آماری چیز دیگری می‌گویند».

روزنامه ابتکار نیز در همان روز نوشت که از هفته‌ها پیش و «پس از کند شدن بسیار زیاد سرعت اینترنت در ایران» خبری بر سر زبان‌ها افتاده که «اینترنت ملی جایگزین اینترنت جهانی می‌شود.»
XS
SM
MD
LG