لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۸

ايران: برای مقابله با تحريم ها، کشتی های خارجی را بيمه می کنيم


معاون وزير راه و شهرسازی ايران روز سه شنبه گفته است که برای مقابله با ممنوعیت بيمه کشتی های حامل نفت ايران توسط اتحادیه اروپا، اين کشور تمامی «مسئوليت پوشش بيمه‌ای» کشتی هاي خارجی که وارد آب های ايران شوند را برعهده خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری فارس، عطاءالله صدر، معاون وزير راه و شهرسازی و رييس سازمان بنادر ايران، گفته است:« در راستای بيمه کشتی‌ها و مقابله با تحريم‌ها، مسئوليت بيمه هر کشتی و خط کشتيرانی خارجی که وارد آب‌های ايران می‌شود را می‌پذيريم.»

رييس سازمان بنادر ايران گفته است:«در مسائل تحريم محدوديت‌هايی در بيمه کشتی‌ها مدنظر دشمن بود، اما دولت جمهوری اسلامی ايران تدابيری اتخاذ کرد تا با همکاری شرکت‌های بيمه ايرانی و پوشش‌های بيمه‌ای مناسب برای کشتی‌ها، اين ترفند دشمن بی‌رنگ شود.»

طبق تحريم های اتحاديه اروپا عليه ايران، از اول ژوئيه، يازدهم تير ۱۳۹۱، شرکت های بيمه گر اروپايی از بيمه کردن هر نفتکشی که نفت ايران را جابه جا کند، منع شده‌اند. اين در حالی است که براساس مقررات دريايی، به نفتکش‌های فاقد بيمه اجازه ورود و تخليه نفت داده نمی شود.

به گزارش خبرگزاری رويترز، بخش اعظم بيمه دريايی در اختيار شرکت های اروپايی است و خريداران آسيايی نفت ايران برای تامين بيمه نفتکش ها با مشکل مواجه هستند. به همين دليل صادرات نفت ايران نسبت به سال گذشته کاهش چشمگيری داشته است.

در همين زمينه، يک مقام شرکت ملی نفتکش ايران در ماه گذشته به رويترز گفته بود که شرکت بيمه کيش، نفتکش های اين شرکت را تا سقف يک ميليارد دلار بيمه کرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، ژاپن درماه ژوئيه به دليل فقدان بيمه پوششی برای نفتکش ها به طور کامل واردات نفت از ايران را متوقف کرد. ولی هفته گذشته يک منبع آگاه به اين خبرگزاری گفت که شرکت‌های بيمه ژاپن پوشش بيمه‌ای دريايی خود را برای تانکرهای حامل نفت ايران به مقصد اين کشور افزايش داده‌اند.

طبق این گزارش، بيمه‌گران ژاپنی پوشش بيمه‌ای بدنه نفتکش‌ها و خود محموله‌های نفتی ايران را به ۴۹۱ ميليون دلار، يعنی ۳۰ درصد بيشتر از مبلغی که در ماه آوريل برنامه‌ريزی کرده بودند، افزايش داده‌اند.

اين افزايش مبلغ پوشش بيمه‌ای، به ژاپن اجازه خواهد داد که نفت ايران به جای يک نفتکش، توسط دو ابر نفتکش از خليج فارس به مقصد اين کشور حمل شود و متوسط ظرفيت خريد نفت ايران توسط اين کشور به ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزايش يابد. ژاپن بعد از چين و هند، سومين مشتری عمده نفت ايران است.

دولت ژاپن ماه گذشته بودجه‌ای به مبلغ ۷ ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار برای پوشش بيمه «محافظت و غرامت» (پی‌ اند آی) برای حوادث غيرمترقبه برای نفتکش‌های حامل نفت ايران به اين کشور تصويب کرد.

داده‌های وزارت اقتصاد، بازرگانی و صنايع ژاپن حاکی است که واردات نفت اين کشور از ايران در پنج ماه اول سال جاری ميلادی نسبت به دور مشابه سال گذشته به طور متوسط تا يک سوم کاهش يافته و به ۲۴۶ هزار بشکه در روز رسيده است.

به گزارش رویترز، چين و هند هم اکنون به مدد نفتکش‌های ايران و تهيه بيمه‌نامه توسط خود ايران به واردات نفت از ايران ادامه می‌دهند، در حالی که کره جنوبی، چهارمين مشتری بزرگ نفت ايران، مانند ژاپن واردات نفت از ايران برای ماه جاری، ماه ژوئیه، را متوقف کرده است.
XS
SM
MD
LG