لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۸

اتحاديه عرب خواستار کناره گيری فوری بشار اسد از قدرت شد


همزمان با تشديد درگيری ها ميان مخالفان رژيم اسد و نيروهای دولتی سوريه در شهرهای دمشق و حلب، اتحاديه عرب از بشار اسد، رييس جمهوری اين کشور، خواست تا از مقام خود کناره گيری کند.

وزيران امور خارجه اتحاديه عرب روز دوشنبه در پايان نشست خود در دوحه قطر در بيانيه ای از بشار اسد خواستند تا «قدرت را واگذار کند» و در مقابل وعده دادند که به وی و خانواده اش «تضمین امنیتی» دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شيخ حمد بن خليفه آل ثانی، وزير امور خارجه قطر در پايان اين نشست به خبرنگاران گفت: «بر سر استعفای فوری بشار اسد از قدرت توافق حاصل شده است.»

اين اتحاديه از ارتش آزاد سوريه و مخالفان رژيم سوريه نيز خواسته است تا يک دولت انتقالی تشکيل دهند ولی به جزئياتی در اين زمينه اشاره نکرده است.

اتحاديه عرب همچنين خواستار تشکيل نشست فوق‌العاده مجمع عمومی سازمان ملل برای بحث در زمينه ايجاد «مناطق امن» و «راه‌های امدادرسانی» برای مردم سوريه شده است.

وزير امور خارجه قطر روز دوشنبه از بشار اسد خواست تا «با اتخاذ تصميم های شجاعانه از نابودی و کشتار» در سوريه جلوگيری کند.

در همين حال، شبکه خبری الجزيره به نقل از ديپلمات ‌های اروپايی اعلام کرده است که وزرای امور خارجه اتحاديه اروپا در نشست روز دوشنبه خود در بروکسل تحريم‌ها عليه نظام بشار اسد را افزايش خواهند داد. آن‌ها همچنين درباره چگونگی اعمال هرچه بهتر ممنوعيت صادرات سلاح به سوريه گفت‌و‌گو خواهند کرد.

انتظار می‌رود که نام ۲۰ تا ۳۰ شخصيت سوری به علاوه دو تا سه شرکت يا سازمان اين کشور، در ليست تحريم‌های جديد اتحاديه اروپا قرار گيرند. بدين ترتيب اين شانزدهمين بار در طول ۱۶ ماه اخير خواهد بود که اتحاديه اروپا تحريم‌های سوريه را افزايش می‌دهد.

در همین حال، ايالات متحده آمريکا روز يکشنبه اعلام کرد هر کدام از مقام های سوريه که از سلاح های شيميايی استفاده کند «بايد حساب پس بدهد».

نگرانی ها درباره استفاده از سلاح های شيميايی توسط دولت سوريه يا انتقال اين سلاح ها به گروه حزب الله لبنان پس از آن اوج گرفت که گزارش هايی متعددی درباره احتمال استفاده رژيم اسد از اين سلاح ها برای حفظ قدرت خود منتشر شده است.

اين تحولات در حالی صورت می‌گيرد که درگيری‌ ميان نيروهای دولتی سوريه و مخالفان در چند محور به ويژه در دمشق و حلب در جريان است.

گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی است که نيروهای دولتی سوريه عملياتی را در منطقه «برزه» دمشق آغاز کرده اند و بسياری از ساکنان اين منطقه برای در امان ماندن از درگيری ها دست به فرار زده اند. همزمان يکی از فرماندهان نظامی مخالف رژيم بشار اسد در پيامی ويدئويی اعلام کرد که نبرد برای «آزادسازی» شهر حلب آغاز شده است.

خبرگزاری دولتی سوريه، سانا، مدعی شده که نيروهای دولتی منطقه قابون در پايتخت سوريه را از وجود آنچه که «تروريست ها» خواند «پاکسازی» کرده است.

تلويزيون دولت اين کشور نیز با نشان دادن تصاويری از منطقه، اجساد روی زمين، سلاح ها، تجهيزات مخابراتی و مقادير متنابهی پول که اين رسانه دولتی مدعی بود از شورشيان به دست آمده است را به نمايش گذاشت.

به گفته تلويزيون سوريه، برخی از شورشيان کشته شده دارای کارت های شناسايی از اردن و مصر بوده اند، و کشورهای خارجی را متهم کرد که در آموزش و اعزام اين افراد دست داشته اند.

«اسد در دمشق است»

در همين حال، سخنگوی ارتش اسرائيل اعلام کرد که بشار اسد رييس جمهوری سوريه همچنان در دمشق پايتخت اين کشور حضور دارد و ارتش کشورش از او فرمانبرداری می‌کند.

گمانه زنی‌ها بر سر محل حضور بشار اسد پس از آن مطرح شد که چهارشنبه گذشته شماری از سران امنيتی و نظامی سوريه در انفجار دفتر سازمان امنيت ملی اين کشور در دمشق کشته شدند. برخی خبر‌ها از خروج اسد از دمشق و حضورش درشهر لاذقيه حکايت می‌کرد.

ژنرال يوآف مردخای سخنگوی نيروهای مسلح اسرائيل روز يکشنبه، يکم مرداد، در مصاحبه با تلويزيون دولتی اسرائيل گفت: «ارتش سوريه با وجود اينکه با امواج بزرگی از جدا شدن‌ها روبرو بوده است ولی همچنان فرمانبردار بشار اسد است. بر پايه اطلاعات ما بشار اسد و خانواده‌اش همچنان در دمشق حضور دارند.»

در همين حال بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل روز يکشنبه از خطر فروپاشی حکومت سوريه و ارسال سلاح‌های شيميايی آن برای گروه حزب الله لبنان سخن گفت.

نتانياهو در مصاحبه با شبکه تلويزيونی «فاکس نيوز» آمريکايی با تاکيد بر اينکه دولت بشار اسد سرنگون خواهد شد، از بيم خود از در گرفتن آشوب در سوريه پس از اين سرنگونی سخن گفت.

نخست وزير اسرائيل با اشاره به اينکه تل آويو از اين بيم دارد که پس از سرنگونی نظام اسد مخازن سلاح‌های شيميايی سوريه بدون پوشش امنيتی باقی بماند گفت: «ما به طور حتم نمی‌خواهيم در معرض سلاح‌های شيميايی قرار بگيريم که در اختيار حزب الله يا ديگر گروه‌های تروريستی قرار می‌گيرد. اين يک خطر بزرگ است.»

پيش از اين اهود باراک وزير دفاع اسرائيل هشدار داده بود در صورتی که سلاح‌های شيميايی سوريه در دسترس حزب الله قرار گيرد، اسرائيل در سوريه مداخله نظامی خواهد کرد.

از سوی ديگر، سناتو جان مک کين نامزد حزب جمهوری خواه در انتخابات رياست جمهوری پيشين آمريکا در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان گفت خطر اين وجود دارد که دولت سوريه از سلاح‌های شيميايی خود عليه معترضان استفاده کند.

مک کن در اين مصاحبه تلويزيونی اظهار داشت: «هليکوپترهای جنگی، تانک‌ها و توپخانه‌های ارتش سوريه مردم اين کشور را هدف قرار می‌دهند. اما اکنون اين خطر نيز وجود دارد که بشار اسد در حالت نا‌اميدی از اسلحه شيميايی عليه معترضان استفاده کند.»
XS
SM
MD
LG