لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۸

حمایت آمریکا از «نقشه راه» سازمان ملل برای تخلیه اردوگاه اشرف


نمایی از کمپ حریه یا کمپ لیبرتی (اردوگاه آزادی) که میزبان شماری از ساکنان اردوگاه اشرف است
نمایی از کمپ حریه یا کمپ لیبرتی (اردوگاه آزادی) که میزبان شماری از ساکنان اردوگاه اشرف است
ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد ایالات متحده از نقشه راه پیشنهادی برای حل مساله اردوگاه اشرف در عراق حمایت می کند و خواهان همکاری دولت بغداد برای پیشبرد این طرح است.

خانم نولند در بیانیه خود با اشاره به انتقال حدود دو سوم ساکنان اردوگاه اشرف به کمپ آزادی یا کمپ حریه گفته است: «از سران اردوگاه اشرف و حکومت عراق می خواهیم همکاری کرده و این نقشه را پیش ببرند تا هدف مشترک ما که خروج امن اعضای این گروه از عراق است، عملی شود.»

سازمان ملل متحد روز سوم مردادماه اعلام کرده بود که برای حل و فصل مناقشه میان گروه مجاهدین خلق ایران و دولت عراق یک «نقشه راه» تهیه کرده و به طرفین مناقشه تحویل داده‌ است.

بيانيه سخنگوی وزارت خارجه آمريکا می گويد: «دولت عراق قدم های سازنده در اين راه برداشته و حدود ۱۰ روز پيش، بخشی از نيازها برطرف شده و ۳۰۰ کولر دیگر، چندين تانکر آب، چند ژنراتور توليد برق و ديگر موارد از اردوگاه اشرف به کمپ حريه، الحريه (يا کمپ ليبرتی يا اردوگاه آزادی) منتقل شد.»

طبق اعلام این بیانیه همچنین دولت عراق خودروهایی برای انتقال آن دسته از ساکنان اردوگاه اشرف که با محدودیت حرکتی روبرو هستند، مشخص کرده است. وزارت خارجه از اقدامات دولت عراق تقدیر کرده و گفته این همکاری دو طرفه باشد تا روند صلح آمیز آن ادامه داشته باشد.

شاهین قبادی، سخنگوی «شورای ملی مقاومت ایران»، شاخه سیاسی مجاهدین خلق، با رد «نقشه راه» سازمان ملل متحد برای تخلیه اردوگاه اشرف، آن را «تلاشی آشکار برای مجبور ساختن ساکنان اشرف برای دست کشیدن از نیازهای انسانی خود» توصیف کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از سران اردوگاه اشرف خواسته با توجه به اقدامات موثر بغداد، آن ها هم اقدامات لازم را انجام داده و روند انتقال و جابجایی رابه طور جدی دنبال کنند. هرچند هنوز نیازهایی هست ولی خدمات حمایتی آمریکا از این روند ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیئت سازمان ملل در عراق با انتشار بیانیه‌ای گفته بود که در «نقشه راه» جدید از ساکنان اشرف خواسته شده تا «بدون تأخیر برای نقل مکان بعدی آماده شوند» و همچنین از دولت عراق خواسته شده تا «در خصوص نیازهای انسانی ساکنان اشرف برخورد سخاوتمندانه‌ای داشته باشد و تحت هر شرایط، برای یافتن راه حلی مسالمت‌آمیز برای این مسئله تلاش کنند.»

بیانیه وزارت خارجه آمریکا می گوید با اشاره به این که سازمان مجاهدین خلق در فهرست گروه های تروریستی آمریکا قراردارد، این فرصت خوبی است که این گروه نشان دهد «برنامه های خشونت آمیز گذشته را دنبال نمی کند.»

ایالات متحده پیشتر به مجاهدین خلق هشدار داده بود که زمان زیادی برای تخلیه اردوگاه اشرف باقی نمانده‌ است و حذف نام مجاهدین خلق از فهرست سازمان‌های تروریستی دولت آمریکا به همکاری این سازمان در تخلیه اردوگاه اشرف بستگی دارد.

اعضای سازمان مجاهدین خلق، که از گروه‌های مخالف دولت جمهوری اسلامی است، از ۲۵ سال پیش و در دوران جنگ ایران و عراق در اردوگاه اشرف ساکن شده‌اند. این اردوگاه در ۶۵ کیلومتری شمال بغداد قرار دارد.
XS
SM
MD
LG