لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۶

کمپین حقوق بشر برای ایران از صدور حکم اعدام برای ۲۸ کرد خبر داد


کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران می‌گوید که ۲۸ تن از اهالی مناطق غربی ایران به اتهام عضویت در احزاب کرد یا دست داشتن در ترور یک نماینده سنی مجلس خبرگان ایران با حکم اعدام روبرو شده یا در مرحله تجدیدنظر هستند.

این کمپین با انتشار بیانیه گفته است: هم‌اینک هفت تن از اهالی مناطق غربی ایران به اتهام عضویت در احزاب کُردی، ازجمله حزب پژاک، به اعدام محکوم شده‌اند، و ۱۱ تن دیگر نیز به اتهامی مشابه منتظر حکم دادگاه تجدیدنظر در مورد حکم اعدام خود هستند.

این نهاد حقوق بشری می‌افزاید: ۱۰ تن دیگر که همگی از اهالی سنندج هستند به اتهام عضویت در یک گروه سنی‌مذهب سلفی که گفته می‌شود در ترور یک روحانی سنی‌مذهب به نام [ماموستا] محمد شیخ‌الاسلام دست داشته محکوم به اعدام شده‌اند.

محمد شیخ الاسلام نماینده سنندج در مجلس خبرگان بوده است.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران روز چهارشنبه، چهارم مرداد، در گزارش خود اعلام کرده که تحقیقات این کمپین نشان می‌دهد «هم‌اکنون حداقل ۲۸ تن زندانی کرد که با اتهام‌های سیاسی و امنیتی مواجهند در زندان‌های سنندج، ارومیه، سمنان، رجایی‌شهر، سقز در انتظار اجرای حکم اعدام و یا تایید/نقض حکم دادگاه بدوی در دادگاه‌های عالی هستند.»

این گزارش می‌افزاید که «از این تعداد، ۱۷ تن حکم قطعی اعدام دریافت کرده‌اند و ۱۱ زندانی دیگر حکم اولیه اعدام گرفته‌اند و در انتظار رای دیوان عالی کشور هستند.»

بنا بر این گزارش از میان هفت نفری که به اعدام محکوم شده‌اند اتهام رشید آخکندی، اهل سقز، مصطفی سلیمی، اهل سقز، و شیرکو معارفی، اهل بانه، «محاربه از طریق عضویت در احزاب کُرد مخالف» است.

از میان هفت تن یادشده، حبیب‌الله لطیفی و حبیب گلپری‌پور، دو تن از اهالی سنندج نیز به اتهام عضویت در حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) حکم اعدام دریافت کرده‌اند.

دو تن دیگر زانیار مرادی و لقمان مرادی، هر دو از اهالی مریوان، هستند که اتهام آنها «قتل پسر امام جمعه مریوان» است که در مورد زانیار مرادی، «عضویت در حزب کومله» به اتهامات او اضافه شده‌است.

برپایه این گزارش نام ۱۱ نفری که حکم اعدام دریافت کرده‌اند و منتظر حکم دادگاه تجدید نظر هستند عبارت است از: ۱) سمکو خورشیدی، ۲)سیروان نژاوی، ۳) ابراهیم عیسی‌پور، ۴) رزگار (حبیب) افشاری ۵) علی افشاری ۶) هوشنگ رضایی، ۷) رضا اسماعیلی، ۸) بهروز آلخانی، ۹)سیدسامی حسینی، ۱۰) سیدجمال محمدی، ۱۱) بختیار معماری.

در میان این افراد، سمکو خورشیدی، اهل بانه، متهم است که در کنار «عضویت در احزاب کُردی» اقدام به عملیات مسلحانه هم کرده‌است.

اتهام بهروز آلخانی، اهل سلماس، نیز همکاری با پژاک و مشارکت در قتل دادستان خوی و اتهام بختیار معماری، اهل مریوان، «قتل دو شهروند مریوانی» ذکر شده‌است.

اتهام دیگر افراد یادشده، «محاربه از طریق عضویت در احزاب کُرد مخالف»، ازجمله پژاک، است.

گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران هم‌چنین از اعمال «شکنجه‌های شدید» علیه بسیاری از زندانیان نام‌برده خبر می‌دهد و جزئیاتی از این شکنجه‌ها را در گزارش خود شرح می‌دهد.

مناطق کردستان و آذربایجان غربی ایران در سال‌های اخیر محل درگیری‌های خونین میان نیروهای نظامی و انتظامی ایران با شبه‌نظامیان عضو پژاک بوده‌است که دارای پایگاه‌های نظامی در شمال عراق هستند.

ایران و آمریکا حزب حیات آزاد کردستان را یک گروهی تروریستی معرفی کرده اند.

حکم اعدام برای ۱۰ «عضو گروه سلفی»

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، در بخش دیگری از گزارش خود می‌نویسد که ۱۰ نفر از افرادی که مقامات قضایی آنها را عضو یک گروه سنی مذهبی سلفی می‌دانند نیز به دنبال ترور یکی از روحانیون سنی‌مذهب به نام ماموستا محمد شیخ اسلام در مورخه ۲۶ شهریورماه سال ۸۸ در ماه‌های بعد طی چند مرحله توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

ملا محمد شیخ الاسلام، نماینده استان کردستان در مجلس خبرگان رهبری، روز پنجشنبه ۲۶ شهریورماه حین خروج از منزل در سنندج هدف اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.

به نوشته این کمپین، اسامی ۱۰ نفر یادشده که همگی اهل سنندج هستند توسط یکی از همبندیان سابق آنها در اختیار این کمپین قرار گرفته و به این شرح است: حامد احمدی، بهرام احمدی، کمال مولایی، اصغر رحیمی، بهنام رحیمی، جهانگیر دهقانی، محمد ظاهر بهمنی، جمشید دهقانی، کیوان زند کریمی، و هوشیار محمدی.
XS
SM
MD
LG