لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۴

مشاور رهبر ايران: مذاکرات با ۱+۵ تا حصول نتيجه ادامه خواهد داشت


علی اکبر ولایتی، مشاور آیت الله علی خامنه ای در امور بین الملل
علی اکبر ولایتی، مشاور آیت الله علی خامنه ای در امور بین الملل
علی اکبر ولايتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی ايران در امور بین الملل روز جمعه گفته است که مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ تا دستيابی به «نتيجه مثبت و سازنده» ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، علی‌اکبر ولايتی در حاشيه همايش بسيج پزشکی در خصوص ارزيابی خود از مذاکرات ايران با گروه ۱+۵ در سطح کارشناسی گفت: «امروز مواضع جمهوری اسلامی اصولی و منطقی است و در اجلاس کارشناسی نيز همين مواضع بيان شد. اين مذاکرات تا حصول نتيجه مثبت و سازنده ادامه خواهد يافت.»

مشاور آيت الله علی خامنه ای اضافه کرده است:« جمهوری اسلامی ايران بايد حق استفاده صلح‌آميز از انرژی هسته‌ای را داشته باشد و اين حق از سوی مذاکره‌کنندگان گروه ۱+۵ بايد به رسميت شناخته شود. »

مذاکرات هسته ای ايران و گروه ۱+۵ ، در سطح معاونين که از آن به عنوان مذاکرات کارشناسی ياد می شود، بين علی باقری، معاون دبير شورای عالی امنيت ايران، و هلگا اشميد، معاون کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا و نماينده کشورهای ۱+۵ در مذاکرات هسته ای، روز سه شنبه، ۳ مرداد ماه در پشت درهای بسته در استانبول برگزار شد. اين دومين ديدار در سطح معاونين است که در استانبول برگزار شد. ديدار قبلی آقای باقری و خانم اشمید ۱۳ تيرماه برگزار شده بود.

در همين حال، علی باقری در خصوص مذاکراتش با هلگا اشميد به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، گفته بود: «در مذاکرات روز گذشته (سه شنبه) با اشميد توانستيم در چارچوب های خوبی گفت وگوهای خود را پيش ببريم و به توافق هايی در باره ادامه کار و انجام گفت وگوهای بعدی دست پيدا کنيم.»

طی سال جاری ميلادی، سه دور از مذاکرات هسته‌ای به ميزبانی استانبول، بغداد و مسکو، بين ايران و نمایندگان آمریکا، روسیه، چین بریتانیا و فرانسه به همراه آلمان، گروه موسوم به پنج بعلاوه یک، موفق به پر کردن شکاف موجود ميان دو طرف نشده‌ است و طرف‌ها در آخرين دور از اين مذاکرات که اوايل تيرماه در مسکو برگزار شد توافق کردند تا برای جلوگيری از پايان يافتن روند گفت‌وگو، مذاکره‌ای در سطح پايين‌تر و فنی در استانبول برگزار کنند.

در حالی علی اکبر ولايتی از تداوم مذاکرات با گروه ۱+۵ تا حصول «نتيجه مثبت و سازنده» سخن گفته که آيت الله علی خامنه ای سه شنبه شب در ميهمانی افطار برای مسئولان ارشد جمهوری اسلامی گفته بود که فشارها و تحريم های بين المللی عليه جمهوری اسلامی، نمی تواند موجب تجديد‌نظر در محاسبات ايران شود.

وی همچنين با اشاره به «گستاخ تر شدن دشمن در صورت انعطاف و عقب نشينی ايران با هر توجيه و بهانه ای»، به شدت از سياست های هسته ای ايران در دوران محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق، انتقاده کرد.

به رغم اظهارات علی اکبر ولايتی درباره تمایل ایران برای ادامه مذاکرات اتمی با گروه ۱+۵، دان شاپيرو ، سفير آمريکا در اسرائيل، روز پنجشنبه گفته بود، قدرتهای جهانی هنوز تصميمی در خصوص چگونگی اين گفت و گو ها و ادامه اين مذاکرات با جمهوری اسلامی اتخاذ نکرده اند.

به گفته آقای شاپيرو، «آمريکا و قدرتهای مذاکره کننده هنوز مردد هستند که گفت و گوهای هسته ای با ايران را چگونه ادامه دهند، يا حتی اگر تصميم به ادامه آن داشته باشند، اما هرچه که باشد آمريکا در همآهنگی کامل با اسرائيل و شرکای ديگر خود تصميم خواهد گرفت».
XS
SM
MD
LG