لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۵

محمدتقی کروبی: وضعيت پدرم از زندانيان اوين نگران‌کننده‌تر است


مهدی کروبی
مهدی کروبی
محمدتقی کروبی، فرزند مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی که در حصر خانگی به سر می‌برد، در نامه‌ای اظهار داشته است که وضعیت پدرش از «زندانیان اوین نگران کننده‌تر» است و از حاکمیت خواسته اگر می‌خواهد به مجازات آقای کروبی ادامه دهد، بهتر است یا او را به خانه‌اش در جماران و یا به «زندان اوین و کنار همراهانش» منتقل کند.

به گزارش وبسایت کلمه، و در یاداشتی که از سوی محمد تقی کروبی منتشر شده، وی حصرمهدی کروبی را با رفتار ناصرالدين شاه با اميرکبير و حصر محمد مصدق در دوران پهلوی و حسینعلی منتظری در دوران جمهوری اسلامی مقايسه کرده و از مقامات عالی نظام پرسيده است «آيا زمان حصر و يا حبس کروبی در منزل مسکونی‌اش مطابق آنچه رسما فرمان داده شد و مقامات سياسی در داخل و خارج کشور از آن سخن می‌گويند، فرا نرسيده است؟»

محمدتقی کروبی در وبسایت شخصی خود این یادداشت را منتشر کرده و در عنوان آن نوشته است: «زمانی برای حصر – سخنی با مقامات عالی نظام.» وی در نوشته خود گفته است: «دستگاه قضايی در اين پرونده اساسا به بازی گرفته نشد و مراحل قانونی جهت بازداشت و حبس رهبران جنبش اعتراضی حتی به لحاظ شکلی طی نگرديد، احدی از مقامات کشور مسئوليت اين حبس را تاکنون بر عهده نگرفته و از همه مهم تر، دامنه و قلمرو آن معين نشده است.»

روز ۲۹ بهمن ۱۳۸۹ آقای جنتی، دبیر شورای نگهبان در نماز جمعه تهران و در رابطه با سران جنبش اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری گفت : «کاری که قوه قضاييه می‌تواند انجام دهد و من فکر می‌کنم که در انديشه است که انجام بدهد، اين است که ارتباط اين ها را به کلی از مردم قطع کند. در خانه آنها بايد بسته شود، رفت و آمدهايشان محدود شود، نتوانند پيام بدهند و پيام بگيرند و تلفن و اينترنت آنها بايد قطع شود و در خانه خود بايد زندانی شوند.»

مهدی کروبی، فاطمه کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد پس از راهپیمایی معترضان در تهران و چند شهر دیگر ایران در روز ۲۵ بهمن سال ۸۹، تحت حبس خانگی قرار گرفته‌اند. فاطمه کروبی چندی بعد از این حصر خانگی آزاد شد ولی حصر خانگی سه تن دیگر هنوز ادامه دارد.

آقای کروبی همچنین چندی پیش یکی از خواهران خود را از دست داد اما آنگونه که گزارش شد، اجازه نیافت در مراسم خاکسپاری خواهش شرکت کند. چندی پس از مراسم خاکسپاری، آقای کروبی را به خانه خواهرش بردند تا با خانواده آنها دیداری چند ساعته داشته باشد.

گرچه دادگاهی برای مهدی کروبی و میرحسین موسوی تاکنون تشکیل نشده، اما مقام‌های قضایی و اجرایی جمهوری اسلامی، این دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری را متهم به برنامه‌ریزی برای اقدام علیه حاکمیت کرده‌اند. اتهامی که از سوی این میرحسین موسوی و مهدی کروبی رد شده است.

محمد تقی کروبی در یادداشت خود نوشته است: «ديدار با فرزندان نه به عنوان حق اين زندانی (مهدی کروبی) که به عنوان عطيه حکومتی هر از گاهی آنهم با شرايط خاص خود اعطا می‌گردد. شايد مناسب باشد به آخرين ديدار در شب چهارم همين ماه رمضان اشاره کنم. در اين شب ملاقاتی برای مادرم در نظر گرفته شد تا شبی پدر روزه اش را با همسرش افطار کند، ملاقات و افطاری اين روحانی ۷۵ ساله با همسرش من از ابتدا تا پایان در حضور يک مامور مرد امنيتی انجام می شود.»

پسر آقای کروبی خطاب به مقامات عالی نظام نوشته است: «اگر اعتباری برای سخن و يا دستور خود مبنی بر حصر و يا حبس خانگی آقای کروبی قائل هستيد، دستور دهيد ايشان را به منزل مسکونی اش در جماران انتقال دهند و امنيتی ها قوانين و مقررات مربوط به زندان ها را بدون هيچ گونه تبعيضی اعمال نمايند. اما اگر با وجود گذشت ۱۸ماه از حبس غير قانونی هنوز بر تشديد مجازات ايشان بدين نحو اصرار داريد، لااقل همانطور که خود بارها تاکيد کرده اند ايشان را به زندان اوين و در کنار همراهانش منتقل کنيد تا همچون ديگر زندانيان اولا از حقوق مندرج در قوانين و مقررات برخوردار شود؛ ثانيا از وضعيت انفرادی خارج و ثالثا هزينه زندان و زندانبان از زندانی اخذ نگردد.»

پیشتر گفته شده بود آقای کروبی از چندماه پیش توانسته حقوق مختصری همچون «اجازه باز کردن پنجره برای دسترسی به هوای آزاد، قدم زدن در پارکینگ ساختمان و نیز امکان قفل درب آپارتمان» داشته باشد.
XS
SM
MD
LG