لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۰

گزارش سالانه وزارت خارجه آمريکا: ادامه نقض حقوق اقليت های مذهبی در ايران


وزارت خارجه آمريکا در گزارش سالانه حقوق اقليتهای مذهبی در جهان طی سال ۲۰۱۱ که روز دوشنبه منتشر کرد، از وضعيت حقوق اقليت های مذهبی در کشورهايی چون ایران،مصر، بحرين، عراق، روسيه، چين و دو کشورهای اروپايی، انتقاد کرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا درگزارش خود تصریح کرده است که در طی این سال «حبس، آزار و اذيت، تهديد و تبعيض» بخاطر اعتقادات دينی توسط دولت جمهوری اسلامی ایران ادامه داشته است.

هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا، طی سخنرانی در آستانه انتشار گزارش سالانه وضعيت حقوق اقليتهای مذهبی در جهان، روز دوشنبه اعلام کرد: ضروری است که ما مخصوصا مساله آزاديهای مذهبی در جهان را برجسته کنيم، چرا که وقتی تصويری از جهان را ملاحظه می کنيم و می پرسيم که آيا آزادهای مذهبی گسترش داشته يا نه، با پاسخی هشدار دهنده مواجه می شويم: بيش از يک ميليارد انسان تحت سلطه دولتهايی زندگی می کنند که بصورت سيستماتيک آزاديهای مذهبی را سرکوب می کنند.

وزارت خارجه امريکا از دو کشور اروپايی بلژيک و فرانسه نيز بخاطر ايجاد منع پوشش حجاب انتقاد کرده است.

دربخشی از جمع بندی گزارش سالانه وزارت خارجه امريکا از موارد نقض حقوق بشر در ايران طی سال ۲۰۱۱ آمده است:«قانون اساسی، قوانين و سياست هايی دولتی در ايران آزاديهای مذهبی را به شدت محدود کرده و وضعيت احترام به حقوق آزاديهای مذهبی و پشتيبانی از آن توسط دولت ايران طی سال ۲۰۱۱ رو به وخامت بوده است. در طول سال، انتشار گزارشها از حبس، آزار و اذيت، تهديد و تبعيض بخاطر اعتقادات دينی توسط دولت جمهوری اسلامی ادامه داشته است.»

وزارت امور خارجه آمریکا می گوید: بر اساس قانون اساسی ايران، مذهب رسمی کشور شيعه اثنی عشری (جعفری) است، اما طبق قانون اساسی ديگر مذاهب اسلامی نيز دارای احترام کامل می باشند، همچنين سه مذهب زردشتی، مسيحی و يهودی طبق قانون اساسی ايران به رسميت شناخته شده اند. با اين اوصاف، در حالی که به پيروان اين مذاهب غير اسلامی در چهارچوب قانون اجازه فعاليت مذهبی داده شده است، يوسف ندرخانی کشيش (نو) مسيحی بخاطر عقايدش زندانی و به اعدام محکوم شده است.

وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرده است: همچنين دولت ايران بهايی ها را به عنوان «از دين برگشته و مرتد» قلمداد می کند و عقايد آنها را بعنوان يک «فرقه» سياسی جلوه می دهد. جمهوری اسلامی ايران مانع از تحصيل و انجام فعاليت مذهبی بهائيان می شود و پيروان عقايد بهايی با انواع تبعيض هايی روبرو می شوند که ديگر مذاهب و اديان در ايران با اين شدت درجه از تبعيضها مواجه نيستند.

وزارت خارجه آمریکا می گوید: شعارها و اقدامات دولت عموما فضايی تهديدکننده برای همه مذاهب و اديان غير شيعی، خصوصا بهايی ها، دراويش، مسيحيان، يهوديان و پيروان ساير مذاهب اسلامی که ديدگاهای آنها با مذهب شيعه همخوانی ندارد، ايجاد کرده است، از جمله بازداشتهای خودسرانه ، حبسهای طولانی مدت و مصادره اموال گروههای پيرو مسيحيت و بهائيت.

در ادامه این گزارش، وزارات امور خارجه آمریکا تصریح کرده است که در طول سال، رسانه های تحت کنترل دولت ایران کارزار تبليغاتی منفی عليه اقليتهای مذهبی، خصوصا بهايی ها به راه انداخته اند.

در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا آمده است: همه مذاهب (در ایران ) ، با درجات مختلفی با تبعيضهای دولتی در انواع زمينه ها از جمله استخدام، تحصيل و سکونت مواجه بوده اند و تجربه اخراج بهايی ها از دانشگاهها يا عدم قبول آنها به دانشگاهها همچنان ادامه داشته است.

در جمع بندی کلی این گزارش درباره ایران آمده است: وضعيت سالی که گذشت نشان می دهد که دولت ايران به طور گسترده نقض حقوق اقليتهای دينی افزوده است و در مجموع، کارزارهای تبليغاتی عليه اقليتهای غير شيعی در ايران زمينه و فضا را برای عناصری که حقوق اقليتهای مذهبی را پايمال کرده اند، فراهم کرده است.

این گزارش می افزاید : دولت امريکا مخالفت صريح و شديد خود را از برخورد ظالمانه و خشن دولت ايران عليه اقليتهای مذهبی را اعلام کرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا گفته است: در غياب آمارهای رسمی، برخی گزارشها حاکی از جمعيت دو تا پنج ميليون نفری صوفی ها و دراويش در ايران است و همچنين تخمين زده می شود که مسيحيان، زردشتی ها، بهايی ها و يهوديها دو درصد جمعيت ايران را تشکيل دهند، بزرگترين اجتماع غير مسلمان در ايران همانا بهائی ها هستند که جمعيت آنها ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار نفر تخمين زده می شود.

در همین زمینه، سوزان جانسون کوک، سفير ايالات متحده در امور آزادی های دينی بين المللی، گفته است: وضعيت( آزادی های مذهبی در ايران) بهبود پيدا نکرده و وخيم تر نشده است.»

وی نیز نسبت به وضعیت یوسف ندرخانی ابراز نگرانی کرده است.
XS
SM
MD
LG