لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۷

موسسه علوم و امنیت: پاکسازی پارچین پایان یافته است


«موسسه علوم و امنیت بین‌المللی» در گزارش تازه خود می‌نویسد که تصاویر ضبط شده توسط ماهواره‌های تجاری در روز بیست و پنج ماه ژوئیه نشان می‌دهد که فعالیت‌هایی نظیر جابجا کردن خاک در سطح منطقه و شستشوی تاسیسات پارچین که با هدف پاکسازی آن صورت می‌گرفت اکنون به پایان رسیده و بنابراین به نسبت تصاویر ماهواره‌ای قبلی می‌توان تغییرات زیادی را مشاهده کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سوءظن دارد که ایران یک آشیانه مخصوص انفجارهای مرتبط با سلاح‌ هسته‌ای داشته است.

در ماه فوریه امسال به خاطر تاکیدهای آژانس برای بازدید از این تاسیسات و بررسی عملکرد هسته‌ای ایران نام تاسیسات پارچین اهمیت پیدا کرد. ایران تاکنون به اشکال مختلف با بازرسی از این تاسیسات مخالفت کرده و مطرح کرده است که فقط پس از پایان مذاکرات هسته‌ای و در صورت رسیدن به یک توافق همه جانبه اجازه بازرسی از این تاسیسات را خواهد داد.

کار‌شناسان موسسه علوم و امنیت بین‌المللی می‌گویند که تاسیسات پارچین از سال ۲۰۰۴ که اولین تصاویر ماهواره‌ای از آن ضبط شده تا فوریه امسال تقریبا هیچ تغییری نکرده بود. از ماه فوریه به بعد مجموعه اقدامات گسترده‌ای که به نظر می‌رسد پاکسازی این تاسیسات باشد آغاز شد. تصاویر ضبط شده توسط ماهواره‌ها در ماه آوریل نشان می‌داد که تجهیزات زیادی در کنار ساختمان آشیانه انفجاری مستقر شده و آب زیادی در سطح خاک این قسمت جاری است.

این موسسه می‌افزاید از ماه فوریه تاکنون فعالیت‌های زیادی صورت گرفته است؛ از جمله حجم وسیعی از خاک سطح منطقه جابجا شده، دو ساختمان در داخل تاسیسات تخریب شده‌اند و همچنین محوطه داخل این ساختمان که حدس زده می‌شود یک لانه انفجاری است حتما پاکسازی شده، خاکریزهای اطراف آن برچیده شده و حتی جاده‌هایی که به آن ختم می‌شدند، دیگر وجود ندارند.

«موسسه علوم و امنیت بین المللی» در ادامه گزارش خود یادآوری می‌کند که تصاویر ماهواره‌ای مربوط به اواخر ماه ژوئن نشان می‌دهد که تاسیسات پارچین به نسبت تصاویر مربوط به ماه آوریل تغییرات زیادی کرده است.

برپایه این گزارش به نظر می‌رسد که منطقه گسترده‌ای در اطراف این تاسیسات با بلدوزر صاف شده و خاک آن جابجا شده است و تنها نشانه‌ای که از این فعالیت‌های شش ماهه باقی مانده زیر بنای یکی از ساختمانهایی است که تخریب شده و حجم زیادی از خاک که پس از جابجا کردن خاک منطقه در نقطه‌ای انبار شده است.

این موسسه می‌افزاید در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از ماشین آلات مهندسی و یا مواد ساختمان در محل دیده نمی‌شود و این نشان می‌دهد که برای آینده نزدیک برنامه‌ای در دست اجرا نیست.

بنا بر این گزارش، میزان تغییرات ایجاد شده در این تاسیسات و هچنین این نکته مهم که تمام این اقدامات برای پاکسازی محل درست پس از درخواست آژانس برای بازرسی ازاین تاسیسات شروع شد شواهد قابل تکیه‌ای برای سوءظن به تاسیسات پارچین و سوءظن به نیات برنامه‌های هسته‌ای ایران است.

موسسه علوم و امنیت بین المللی می‌افزاید که عدم همکاری ایران برای تشریح تمام جزییات فعالیت‌های هسته‌ای خود در گذشته، مخالفت با بازرسی آژانس از تاسیسات پارچین و در ‌‌نهایت اقدامات عجولانه و گسترده شش ماه گذشته برای پاکسازی این منطقه صداقت و نیات ایران در مذاکرات هسته‌ای و حل بحران مربوط به آن را زیر سئوال می‌برد.
XS
SM
MD
LG