لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۳

در پاسخ به گروگان‌گیری در سوریه، جمهوری اسلامی آمریکا را تهدید کرد


علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی.
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی.
یک روز پس از احضار کاردار سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در تهران، علی لاریجانی، رئیس مجلس جمهوری اسلامی، آمریکا و «برخی کشورهای منطقه» را مسئول ربوده شدن ۴۸ شهروند ایرانی در سوریه دانست و تهدید کرد که این کشورها «به موقع جواب آن را دریافت خواهند نمود».

مخالفان مسلح بشار اسد روز شنبه گذشته ۴۸ ایرانی را در حومه دمشق ربودند و به دنبال آن روز دوشنبه خبر دادند که سه تن از افراد ربوده‌شده در جریان حملات هوایی بالگردهای ارتش سوریه و فرو ریختن یکی از خانه‌هایی که گروگان‌ها در آن نگهداری می‌شدند، جان خود را از دست داده‌اند.

معتصم الاحمد، از سخنگویان مخلفان مسلح بشار اسد، تهدید کرده‌ است که چنان چه ارتش سوریه «ظرف یک ساعت» حملات را متوقف نکند، گروهی که ایرانیان را ربوده، بقیه گروگان‌ها را نیز خواهد کشت.

در حالی که ربایندگان، افراد ربوده‌شده را عضو سپاه پاسداران اعلام کرده‌اند، مقام‌های ایرانی این مطلب را تکذیب کرده و آنها را «زائران عادی» توصیف می‌کنند.

به گزارش وب‌سایت خبرآن‌لاین، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز سه‌شنبه ۱۷ مرداد در آغاز جلسه علنی مجلس گفت که «برخی دولت‌های منطقه به نام اسلام آدم‌کشی به راه انداخته‌اند و حتی با زائرین ایرانی در سوریه با خشونت برخورد کردند، این جنایت‌ها چیزی نیست که ملت ایران از آن صرف نظر کند».

علی لاریجانی در ادامه تهدید کرد که «رژیم آمریکا و برخی کشورهای منطقه مسئول این جنایت‌ها هستند و به‌موقع جواب آن را دریافت خواهند نمود».

از زمان آغاز درگیری‌های مخالفان بشار اسد با حکومت وی، مقام‌های ایرانی کشورهای آمریکا، ترکیه، قطر و عربستان سعودی را متهم به حمایت از این مخالفان می‌کنند و آمریکا نیز ایران را متهم می‌کند که در سرکوب مخالفان اسد در سوریه با دولت او همکاری می‌کند.

تهدید رئیس مجلس یک روز پس از آن اعلام شده است که خبرگزاری مهر خبر داد مدیرکل آمریکای شمالی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه کاردار سوئیس را به عنوان حافظ منافع آمریکا در تهران فراخوانده و از طریق وی نسبت به «این قبیل اقدامات» به آمریکا هشدار داده‌ است.

بنا بر این گزارش، رضا زبیب، این مدیرکل وزارت خارجه ایران، آمریکا را «حامی گروه‌های مسلح و شورشی در سوریه» خوانده و مسئول سلامت ربوده‌شدگان دانسته و افزوده‌ است که «از دولت آمریکا انتظار می‌رود با استفاده از نفوذ خود نزد ربایندگان امکان آزادی فوری و بدون قید و شرط آنها را فراهم کند».

روز دوشنبه حسین شیخ‌الاسلام، مشاور علی لاریجانی، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العالم، مخالفان بشار اسد را «تروریست» نامید و ترکیه را متهم به آموزش دادن آنها و قطر را متهم به حمایت مالی از این مخالفان کرده و اظهار داشت که «ترکیه، قطر و عربستان سعودی مسئول حفظ جان ایرانیان ربوده شده در سوریه هستند».

تلویزیون العربیه روز یک‌شنبه با پخش فیلمی از شورشیان سوری که ۴۸ ایرانی را به گروگان گرفته‌اند از قول آنها گزارش داد که این افراد ربوده‌شده از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند.

در واکنش به این خبر، حسین امیر عبدالهیان، معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه ایران، روز دوشنبه عضویت ۴۸ ایرانی ربوده شده در سوریه در سپاه پاسداران را «با قاطعیت» رد کرد.

این در حالی است که روزنامه «تایمز» روز سه‌شنبه از دریافت گزارش‌هایی از «برخی خانواده‌های» ربوده‌شدگان ایرانی در سوریه خبر داده که به گفته آنان بستگان ربوده‌شده‌شان از اعضای سپاه پاسداران هستند.

به نوشته «تایمز» یکی از این گزارش‌ها مربوط به مردی است که می‌گوید دو برادر اهل استان لرستان که از بستگان او هستند در سوریه گروگان گرفته شده‌اند و «این دو برادر در سپاه پاسداران عضویت دارند».

وی به روزنامه «تایمز» گفته‌ است که این دو برادر «پیش از رفتن‌شان به خانواده گفتند که به جنگ می‌روند و شاید برنگردند».
XS
SM
MD
LG