لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۱

گفته بهمنی نقض شد: قیمت دولتی دلار آمریکا ۱۲۲۶ تومان می‌ماند


تنها سه روز پس از این که رئیس بانک مرکزی ایران از تغییر نرخ ارز دولتی خبر داد، یک مقام از دولت محمود احمدی‌نژاد و یک مقام هم از مجلس ایران روز چهارشنبه، ۱۸ مردادماه، بر خبر او خط بطلان کشیدند و از عدم تغییر در قیمت ۱۲۲۶ تومان برای هر دلار آمریکا خبر دادند.

محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی، شنبه گذشته با اعلام این که ارز تا ۱۰ روز آینده تک‌نرخی خواهد شد، از قطعی شدن تغییر نرخ ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی خبر داد.

آقای بهمنی در همین روز گفت که نرخ جدید برای ارزهای خارجی و تاریخ دقیق اعلام آن هنوز مشخص نیست، اما این نرخ جدید تا ۱۰ روز آینده اعلام خواهد شد.

حال رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ایران از عدم تغییر در قیمت ۱۲۲۶ تومان برای دلار آمریکا خبر داده، و یکی از مدیران زیردست رئیس جمهور از تصمیم دولت برای تغییر در قیمت ارز دولتی یا همان به‌اصطلاح ارز مرجع اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محمدرضا فرزین، رئیس هیئت عامل صندوق توسعه و دبیر ستاد هدف‌مندی یارانه‌ها، روز چهارشنبه گفت که «تا جایی که اطلاع دارم» دولت ایران هیچ تصمیمی برای تغییر در نرخ ارز دولتی نگرفته است.

آقای فرزین درباره برخی گمانه‌زنی‌ها در مورد افزایش نرخ ارز از ۱۲۲۶ به ۱۶۰۰ تومان گفت: «بر اساس اطلاعات من، دولت تصمیمی برای تغییر نرخ ارز مرجع ندارد.»

پیشتر حمید صافدل، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته بود که «نرخ جدید ارز نه ۱۲۲۶ تومان فعلی و نه نرخ بازار آزاد است، بلکه نرخی بین این دو خواهد بود».

در همین حال روز چهارشنبه گفته رئیس بانک مرکزی از یک سوی دیگر نیز نقض شده است: غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، خبر داده است که دیگر قرار نیست قیمت ۱۲۲۶ تومانی برای دلار آمریکا تغییر کند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از آقای مصباحی مقدم، کمیته ویژه ارز مرکب از نمایندگان مجلس، دولت و بورس روز سه‌شنبه تصمیم گرفته است که «نرخ مرجع برای کالاهای اساسی همان ۱۲۲۶ تومان بماند».

غلامرضا مصباحی مقدم روشن نکرده است که آیا محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی، هم در این کمیته ویژه حضور داشته است یا خیر.

به دنبال نوسان شدید قیمت ارز در بازار ایران که به‌ویژه از اواخر سال ۱۳۹۰ آغاز شد، بانک مرکزی بهمن‌ماه سال گذشته دلار را تک‌نرخی و قیمت آن را ۱۲۲۶ تومان اعلام کرد، اگرچه چندی بعد گفت که دلار می‌تواند در صرافی‌های ایران با نرخ توافقی بازار ارز خرید و فروش شود.

پس از آن در ۳۱ تیرماه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از آغاز رسمی سه‌نرخی شدن دلار در ایران خبر داد که این امر موج انتقادات از همه سو و به‌ویژه دولت را در بر داشت.

در همین حال تمام این ابهامات و تغییر در تصمیم‌گیری‌ها و نقض تصمیمات بر بازار ارز در ایران نیز اثر گذاشته و باعث واکنش‌های لحظه‌ای و شوک در بازار نیز شده است.

این واکنش‌ها تا آنجا پیش رفت که روز سه‌شنبه قیمت دلار آمریکا در تهران به ۲۲۳۰ تومان نیز رسید و حتی ۲۲۵۰ تومان نیز گزارش شد. وب‌سایت مثقال ظهر روز چهارشنبه قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد ارز تهران را ۲۱۶۰ تومان اعلام می‌کند.
XS
SM
MD
LG