لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۸

اکوادور به آسانژ پناهندگی سیاسی داد


جولیان اسانژ
جولیان اسانژ
وزير خارجه اکوادور، پنجشنبه، اعلام کرد که دولت اين کشور به جوليان آسانژ، بنيادگذار ويکی ليکس پناهندگی سیاسی اعطا کرده است.

ريکاردو پاتينيو، وزير خارجه‌ اکوادور، روز چهارشنبه اعلام کرد بريتانيا در يادداشتی رسمی به اکوادور،هشدار داده است که قصد دارد برای بازداشت جوليان آسانژ وارد سفارت اين کشور در لندن شود.

به گزارش سی ان ان، وزير خارجه اکوادور افزود «اکوادور مستعمره بريتانيا نيست.»

دادگاه بريتانيا به استرداد آسانژ به سوئد رای داده و مقامات این کشور می گویند که بریتانیا تعهد قانونی دارد تا آسانژ را به سوئد تحویل دهد.

جولیان آسانژ، بنیان‌گذار وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس، که از سوی دستگاه قضايی سوئد به تجاوز و آزار جنسی متهم شده روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد از سفارت اکوادور در لندن تقاضای پناهندگی سیاسی کرد.

وزارت امور خارجه بریتانیا پیشتر به خبرگزاری فرانسه گفته بود که «آسانژ از دسترس پلیس خارج است زیرا هم‌اینک وارد محدوده دیپلماتیک شده‌است» اما تأکید کرد که بریتانیا با مقام‌های اکوادوری در تماس است «تا قضیه را هرچه زودتر حل و فصل کند.»

ویکی‌لیکس سایتی است که تاکنون هزاران سند طبقه‌بندی‌شده دیپلماتیک و نظامی ازجمله مکاتبات دیپلمات‌های آمریکایی در نقاط مختلف جهان را در سایت خود منتشر کرده‌است، که این امر اعتراض دولت آمریکا و دیگران را درپی داشته‌است.

مقامات آمریکایی می‌گویند که اقدام ویکی لیکس جان سربازان آمریکا در عراق و افغانستان را به خطر انداخته‌است.

جولیان آسانژ، این شهروند ۴۰ ساله استرالیایی می‌گوید که اگر به سوئد فرستاده شود احتمال تحویل او به ایالات متحده برای پاسخگویی در مورد پرونده جاسوسی وجود دارد.
XS
SM
MD
LG