لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۲

افغانستان: بازداشت سه ایرانی در ارتباط با حملات تروریستی


اداره امنيت ملی افغانستان با انتشار بيانيه ای از عملياتی خبر داده است که به گفته آن، به وسيله نيروهای امنيتی و پليس اين کشور عليه يک گروه تروريستی پنج نفره با هويت ايرانی در ايالت نيمروز صورت گرفته است.

بر اساس اين بيانيه روز سه شنبه گذشته يک گروه تروريستی که قصد انجام يک سری عمليات انتحاری در شهر زرنج استان نيم روز و در روز استقلال افغانستان را داشته اند، مورد شناسايی و طی عملياتی از سوی نيروهای دولتی ، کشته و دستگير شده اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:47 0:00
لینک مستقیم


بنا به نوشته اين اطلاعيه، فرمانده گروه، ملاستار، به همراه شخص ديگری به نام عبدالله کشته شده اند و سه تن ديگر به نام های احمد رودينی، عبدالغدير براهويی(يا براحويی) و عابد جهانديده با مقاديری ابزارهای انفجاری و ۱۸ جلد پاسپورت دستگير شده اند.

اطلاعيه رياست عمومی امنيت ملی افغانستان می افزايد که اين سه تن به جرايم خود اعتراف کرده و گفته اند که شش ماه، قبل توسط ملاستار به يکی از گروه های تروريستی وابسته به کشور ايران، جذب و پس از آموزش های نظامی در ايران برای فراگيری عمليات تروريستی به پاکستان منتقل شده و در نهايت، برای انجام عمليات در نظر گرفته شده، به شهر زرنج در استان نيمروز آمده اند.

قادر حبيب، خبرنگار سرويس افغان راديو اروپای آزاد، راديو آزادی، در اين باره چنين می گويد: «اسناد مشخصی ارائه نشده اما پيش از اين مقامات محلی از بدست آمدن سلاحی ساخت ايران در مناطق غربی افغانستان و جنوب غربی افغانستان گزارش داده اند و از آن به عنوان اسناد ياد کرده اند.»

اما اين نخستين بار است که مقامات امنيتی افغان از بازداشت و دستگيری افرادی که گفته می شود که شهروند و تبعه ايران هستند، گزارش می دهند و نام اين افراد را با جزييات و مشخصات آنها و اسم و ولديت و منطقه ای که در ايران در آن سکونت داشته اند را گزارش می کنند.

در لحظات اول عمليات انتحاری که در استان نيمروز خصوصا در مرکز اين استان و در شهر زرنج صورت گرفت، و سه حمله انتحاری همزمان بود، تعداد کشته شدگان از ۱۵ نفر شروع شده و در نهايت به بيش از ۳۰ نفر رسيد.

همچنين گفته شده است که بيش از صد نفر هم در اين عمليات مجروح شده اند.

با آنکه در بيانيه رياست عمومی امنيت ملی افغانستان ، از اهداف اين گروه تروريستی سخنی به ميان نيامده، ولی معاون شورای ولايتی نيمروز، محمد نادربلوچ در گفت و گو با راديو اروپای آزاد، هدف از اين عمليات را خرابکاری در جريان ساخت و بازسازی سد کمال خان بر رودخانه هيرمند اعلام کرده است.

سد کمال خان سدی است که سال ها قبل بر روی رودخانه هيرمند احداث و در جريان جنگ های داخلی اين کشور آسيب فراوانی ديده است.

از دو سال پيش يک شرکت تاجيکستانی با عقد قراردادی ، تعمير اين سد را آغاز کرد.

اين سد سازی به دليل آنکه ميزان قابل توجهی از آب رودخانه هيرمند در استان سيستان و بلوچستان را کاهش داده يا به طور کلی قطع خواهد کرد، همواره مورد اعتراض ايران بوده است.
گفت و گو های بی نتيجه ای هم در اين باره ميان دو کشور صورت گرفته است.

رودخانه هيرمند به درياچه هامون می ريزد و منبع اصلی آب شرب و کشاورزی استان سيستان و بلوچستان محسوب می شود.

با اين حال، درياچه هامون که زمانی سومين درياچه بزرگ ايران محسوب می شد، در ده سال گذشته به دليل نرسيدن آب کافی در بيشتر ماه های سال، کاملا خشک مانده است.

مقامات افغان بارها ايران را به کارشکنی در ساخت و تعمير سد کمال خان متهم و دولت ايران همواره آن را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG