لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۱

بازداشت «ده‌ها» امدادرسان در مناطق زلزله‌زده


گزارش‌ها حاکی است که «نیروهای امنیتی» اول شهریورماه به کمپ‌ کمک‌رسانی مردمی به زلزله‌زدگان در استان آذربایجان شرقی «حمله» کرده و «ده‌ها نفر» را بازداشت کرده است. سحام نیوز فهرستی از «۴۰ تن از بازداشت‌شدگان» منتشر کرده است.

امیر کلهر، فعال دانشجویی و از داوطلبان کمک به زلزله زده‌ها که در منطقه حاضر بوده، روز پنجشنبه، دوم شهریورماه در گفت‌و‌گو با رادیو فردا، ضمن تأیید این خبر گفت که نیروهای انتظامی و امنیتی قصد «هجوم» به انبار کالاها را داشته‌اند و پس از آن نیز تهدید به پلمب انبار کرده‌اند که به دنبال مقاومت فعالان مدنی حاضر در محل، پس از محاصره «هفت ساعته» این انبار، افرادی را دستگیر کرده‌اند.

بستگان برخی از بازداشت‌شدگان نیز پیشتر در گفت‌و‌گو با رادیو فردا اعلام کرده بودند که این بازداشت‌ها در محل انبار کمک‌های جمع‌آوری شده در جاده تبریز- ورزقان صورت گرفته است.

این منابع آگاه به رادیو فردا گفته بودند که نیروهای سپاه پاسداران برای ضبط کمک‌های مردمی جمع آوری شده از سوی فعالان داوطلب وارد عمل شده و تاکید کرده‌اند که کمک‌های مردمی باید به این نهاد تحویل داده شود.

هنوز از محل نگهداری بازداشت‌شدگان و اتهامی که متوجه آن‌ها است اطلاعات دقیقی در دست نیست.

این بازداشت‌ها در حالی صورت گرفته است که به گفته امیر کلهر که تا صبح چهارشنبه در محل این انبار حاضر بوده، فعالان مدنی حاضر در محل، از دو ان‌جی‌او، از جمله انجمن حمایت از کودکان کار، مجوز داشته‌اند. آقای کلهر تأکید کرده است که داشتن مجوز از ان‌جی‌او برای فعالیت در مناطق زلزله زده کافی است.

وب‌سایت سحام نیوز، نزدیک به مهدی کروبی، در فهرستی که منتشر کرده از بازداشت ۴۰ تن از جمله «حسین رونقی ملکی»، فعال حقوق بشر که در حال حاضر در حال مرخصی از زندان به سر می‌برد،«حسن رونقی ملکی (برادر حسین رونقی) و احمد رونقی ملکی (پدر حسین رونقی) خبر داده است. سحام نیوز تأکید می‌کند که برخی منابع گفته‌اند احمد رونقی مدت کوتاهی پس از بازداشت آزاد شده است.

به گفته امیر کلهر، «میلاد پناهی‌پور، نوید خانجانی، واحد خلوصی و میثاق افشار» از لحظه بازداشت دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

وب‌سایت خبری کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی نیز در خصوص این بازداشت‌ها از قول یکی از فعالان مدنی حاضر در کمپ آورده است که پیش از بازداشت، حدود «۱۰ ون و پژو به همراه ۵۰ الی ۶۰ مأمور» جلوی انبار کالاهای تهیه شده برای زلزله زده‌ها در محل مستقر شده‌اند.

کلمه می‌افزاید که پیش از این نیز، «دو اکیپ شامل مددکاران اجتماعی کودکان و همچنین روانشناسانی» که به مناطق زلزله‌زده آمده بودند، «با تهدید به توقیف مدارک از سوی اداره اطلاعات اهر و تبریز، مجبور به ترک منطقه شده‌اند».

به گفته این وبسایت خبری همچنین «سعید شیرزاد»،‌ از فعالان مدنی نیز که برای کمک به مناطق زلزله‌زده آمده بود، پیشتر به همراه دو نفر دیگر توسط مأموران امنیتی دستگیر شده بود که البته به گزارش کلمه دو نفر از بازداشت شدگان آزد شده‌اند و سعید شیرزاد همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

خبرگزاری مهر که پیشتر شمار کشته‌شدگان زلزله آذربایجان را «۳۰۶ تن» اعلام کرده بود، ۳۰ شهریورماه به نقل از سازمان پزشکی قانونی کشور آخرین آمار رسمی کشته‌شدگان را «۲۵۷ تن» اعلام کرد.

این سازمان می‌گوید دلیل این اختلاف آمار از آن‌جا ناشی می‌شود که «یک سری فوت‌شدگان روستایی را دو مرتبه حساب کرده‌ بودند، ولی اختلاف اصلی به دلیل خاکسپاری بخی اجساد بدون جواز دفن است».
XS
SM
MD
LG