لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۱

صالحی: در نشست غیرمتعهدها پیشنهادی را درباره سوریه مطرح می‌کنیم


علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
وزیر خارجه ایران می‌گوید در جریان نشست سران جنبش عدم تعهد، تهران قصد دارد پیشنهادی را برای حل بحران سوریه مطرح کند. وی همچنین ابراز امیدواری کرده است که پس از این نشست، دیداری میان اپوزیسیون سوریه و مقامات حکومت اسد در ایران صورت بگیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی‌اکبر صالحی، پنج‌شنبه شب، دوم شهریور، در برنامه‌ای تلویزیونی گفت: «جمهوری اسلامی ایران در نشست سران جنبش عدم تعهد پیشنهادی را در خصوص سوریه با کشورهای شرکت‌کننده در میان خواهد گذاشت و ما اعتقاد داریم که این پیشنهاد مقبول، منطقی و اصولی است و همه اطراف را در بر می‌گیرد و مخالفت با آن بسیار سخت خواهد بود.»

آقای صالحی در ادامه حمایت ایران از دولت سوریه را «اصولی» دانست و گفت: «سوریه به عنوان یکی از حلقه‌های عمده مقاومت در مقابل اسرائیل است و سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران حمایت از کشورهایی است که حلقه‌های عمده مقاومت هستند.»

جلسه اصلی سران جنبش عدم تعهد نهم و دهم شهریورماه در تهران برگزار می‌شود و، به گفته سخنگوی این نشست، «۱۰۵ کشور»‌ در این نشست شرکت خواهند کرد.

وزیر خارجه ایران پنج‌شنبه شب ضمن تأکید بر ارائه پیشنهادی از سوی ایران برای حل بحران سوریه در نشست غیرمتعهدها، همچنین ابراز امیدواری کرد که پس از نشست سران عدم تعهد در تهران و نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، ایران میزبان «معارضان [مخالفان] و دولت سوریه» باشد.

وی در این خصوص گفت: «بخش مهمی از معارضان دولت سوریه برای حضور در این نشست اعلام آمادگی کرده و دولت سوریه نیز آمادگی خود را اعلام کرده است.»

آقای صالحی به طور مشخص توضیح نداد که مقصودش از «معارضانی» که به گفته وی با برگزاری این دیدار در ایران موافقت کرده‌اند،‌ چه گروه یا گروه‌هایی است.

مقامات جمهوری اسلامی به تقلید از مقامات حکومت بشار اسد در سوریه مخالفان این حکومت را «معارض» یا مخالف می‌خوانند.

جمهوری اسلامی ۱۹ مردادماه نیز جلسه‌ای تحت عنوان «نشست مشورتی تهران پیرامون سوریه» را با حضور ۲۸ کشور برگزار کرد، نشستی که مقام‌های غربی و کشورهای حامی مخالفان سوریه نظیر ترکیه، عربستان سعودی و قطر در آن حضور نداشتند.

در همین راستا، عربستان سعودی نیز ۲۴ و ۲۵ مردادماه «اجلاس اضطراری سران کنفرانس اسلامی» را برای بررسی وضعیت سوریه در مکه برگزار کرد.

محمود احمدی‌نژاد در بخش ابتدایی این اجلاس حضور یافت، اما بدون شرکت در نشست پایانی این اجلاس به تهران بازگشت.

در جریان نشست پایانی «اجلاس اضطراری سران کنفرانس اسلامی»، سازمان همکاری اسلامی عضویت سوریه در این سازمان را به حال تعلیق در‌آورد.
XS
SM
MD
LG