لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۱

سفیر اسرائیل: آمریکا به حمله موفقیت آمیز علیه ایران احترام می گذارد


مايکل اورن، سفير اسرائيل در واشينگتن
مايکل اورن، سفير اسرائيل در واشينگتن
مايکل اورن، سفير اسرائيل در واشينگتن، گفته است که یک حمله مستقل و يک جانبه اسرائيل به سايت های هسته ای ايران در صورتی که موفقيت آميز باشد، مورد احترام و حتی قدردانی دولت آمريکا خواهد بود.

روزنامه اسرائيلی معاريو که اين خبر را دوشنبه در پايگاه خبری خود منتشر کرده است، نوشته که مايکل اورن در تلاش است تا ارزيابی های بدبينانه ای را که در اسرائيل در زمينه وقوع تنشی بسيار جدی در مناسبات اين کشور با آمريکا در صورت حمله يکجانبه اسرائيل به تاسيسات اتمی ايران شنيده می شود، معتدل کند.

برخی از آگاهان و مقامات اسرائيلی که مخالف چنين حمله ای هستند، در هفته های اخير به نخست وزير و وزير دفاع کشورشان هشدار داده اند که حمله يکجانبه به ايران و بدون هماهنگی با آمريکا، موجب بروز بزرگ ترين بحران در مناسبات اسرائيل با آمريکا از آغاز موجوديت اسرائيل خواهد شد.

اما روزنامه معاريو نوشته است که آقای اورن در روزهای اخير در جريان سفری کوتاه به کشورش گفته است تاريخ نشان داده است که آمريکا همواره از تصميمات اسرائيل، حتی اگر پيش از عملی شدن آنها مورد مخالفت این کشور بوده است، در صورت اجرای درست اين تصميمات، حمايت و حتی قدردانی نيز کرده است زيرا در نهايت، تامين کننده منافع آمريکا است.

مايکل اورن گفته است که آمريکا از شهامت اسرائيل در اجرای تصميمات متهورانه غرق تحسين می شود و هر بار، احترامش به اسرائيل افزايش يافته است و سران آمريکا به اين يقين رسيده اند که اسرائيل يک «قدرت منطقه ای» است.

به نوشته معاريو، سفير اسرائيل در آمريکا از جمله به اين تصميمات مهم برای اسرائيل که سران وقت آمريکا به شدت با آن مخالفت کرده بودند، اشاره کرده است: عمليات نظامی «کادش» در سال ۱۹۵۶، نبرد «شش روزه» سال ۱۹۶۷، بمباران تاسيسات ناتمام کوره اتمی در ديرالزور در شرق سوريه در ششم سپتامبر ۲۰۰۷ (که بر اساس گزارش های منابع غربی به اسرائيل نسبت داده شد) و جرج بوش رييس جمهوری وقت آمريکا که با اين حمله مخالفت کرده بود، پس از اجرای آن با فرمان اهود اولمرت نخست وزير وقت اسرائيل، با لحن حاميانه قاطعانه ای از آن در کنگره آمريکا دفاع کرد.

دکتر مايکل اورن اين را نيز گفته است: البته سران آمريکا بعد از اجرای تصميم ها، شروع به قدردانی و حمايت کرده اند و عملاً نشان داده اند که از مخالفت کردن های خود پشيمان به نظر می رسيده اند.

در مورد ايران، سفير اسرائيل افزوده است که احتمال قوی می دهد اگر دولت اسرائيل سرانجام طرح حمله به سايت های هسته ای ايران را عملی کند، آمريکا در کنار اسرائيل بايستد.

به باور آقای اورن، محبوبيت ديدگاه های اسرائيل در ميان افکار عمومی آمريکاييان و کنگره اين کشور، «در اوج» خود است.

در واکنش به برخی از اظهار نظرها که در محافل سياسی آمريکا در ماه های اخير شنيده شده است و در آنها آمده است که اسرائيل از يک «سرمايه راهبردی» برای آمريکا به يک «دردسر راهبردی» برای اين ابرقدرت مبدل شده است، آقای اورن گفته است که آمريکا هنوز نيز چون گذشته، اسرائيل را «سرمايه ای پرارزش» برای خود می داند.

آقای اورن اين را نيز گفته که کسی نبايد به سر اسرائيل منت بگذارد زيرا آمريکا نيز يک سرمايه راهبردی برای اسرائيل است و آمريکا هيچ جايگزينی برای اسرائيل در منطقه نخواهد يافت و تنها همپيمان بزرگ و حقيقی آمريکا در منطقه، اسرائيل است و لذا اگر اقدام نظامی اسرائيل عليه ايران موفقيت آميز اجراء شود، آمريکا قدردان خواهد بود.

سفير اسرائيل در آمريکا به تازگی به روزنامه «واشينگتن پست» گفته بود که تمايل به حمله در دولت متبوعش وجود دارد و حتی اگر حمله تنها مدتی پيشرفت در برنامه هسته ای ايران را با تأخير روبرو کند، اسرائيل هنوز از آن حمايت می کند.

آقای اورن اين سخنان را يک روز پس از اظهارات رييس نيروهای مسلح آمريکا و وزير دفاع آمريکا بيان کرده بود. ژنرال مارتين دمپسی و آقای لئون پانه تا هردو تاکيد کرده بودند که هر گونه حمله ای، تنها وقفه ای در طرح های اتمی ايران بوجود می آورد.

در اين ميان، آويگدور ليبرمن وزير خارجه راستگرای اسرائيل گفته است که از سال ۲۰۰۱ حامی حمله به سايت های هسته ای ايران بوده است.

روزنامه اسرائيلی «يديعوت آخرونوت» روز يکشنبه نوشت که ليبرمن در يک مصاحبه با تلويزيون کشورش، گفت از زمانی که راز طرح های هسته ای ايران برای جهانيان افشا شد و هنوز سايت های اتمی ايران زيرزمينی نشده بود، از حمله حمايت کرده است.

اين در حالی است که نشريات مذهبيون يهودی در اورشليم نوشته اند که عليرغم ديدار هفته گذشته ژنرال ذخيره يعکوو عامی درور مشاور امنيت ملی اسرائيل با ربای عوواديا يوسف رهبر روحانی اين حزب که در باره «خطرات ايران» برای ملا يوسف توضيحاتی داده شده بود، الی ييشای وزير کشور اسرائيل و دبير کل حزب مذهبی «شاس»، همچنان با حمله به ايران مخالفت می کند.

الی ييشای تنها بايد مجری خواسته های ملا يوسف باشد.

در همين حال، ملا يوسف، شنبه شب در خطبه هفتگی خود برای هوادارانش در اورشليم گفت که افراد دعا خوان بايد برای نابودی ايران دعا کنند. منظور او حکومت حاکم بر ايران بوده است اما در گفتار خود واژه ايران را به جای حکومت ايران يا خطرات ناشی از طرح های هسته ای ايران، به کار برده است.

اين ملای افراطی در گذشته نيز اظهاراتی در امور داخلی اسرائيل يا عليه فلسطينی ها داشته است که با خشم بسياری از خود اسرائيلی ها روبرو شده است.

ملا يوسف تنها برای گروهی قليل از مذهبيون «سفاراديک» مورد احترام است و رفتار و سخنانش هرگز در سطح «تفاهم ملی» نبوده يا حتی مورد تفاهم از سوی همه گروه های مذهبی يهودی نيست. بيان او حتی برای بسياری از اسرائيلی ها آشنا و قابل درک نيست به گونه ای که تلويزيون های کشور، هنگام حرف های او، متن سخنانش را به صورت زيرنويس قرار می دهند تا مردم درک کنند که وی چه می گويد.
XS
SM
MD
LG